شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10055

پژوهشگران می‌گویند ایمپلنت‌های دفیبریلاتور قلب كه به طور خودكار با وارد آوردن شوك فعالیت قلب را به حالت طبیعی بازمی گردانند، از بیرون از بدن نیز قابل نفوذ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، یك گروه از كارشناسان رایانه ، مهندسان برق و متخصصان قلب ضمن اظهار این نكته تاكید كردند در حال حاضر هیچ خطر فوری سلامت اینگونه بیماران را تهدید نمی‌كند.

این كارشناسان اطلاعات یك بیمار را از تراشه رایانه‌ای یك دستگاه ایمپلمنت ساخت شركت مدترونیك بیرون كشیدند و كاری كردند كه دستگاه بد كار كند و باتری آن به سرعت تمام شود. آنها این كارها را با استفاده از تجهیزات ارزانقیمت انجام دادند.

این كارشناسان راهی برای اصلاح این اشكال پیشنهاد كردند و گفتند هدف از انتشار این یافته هاترساندن بیماران نیست بلكه آگاه كردن صنعت و مسئولان نظارتی نسبت به این نقص است.

دكتر ویلیام میسل از مركز پزشكی دانشكده پزشكی هاروارد می‌گوید بیمارانی كه ایمپلنت دفیبریلاتور دارند نباید از شنیدن این خبر نگران شوند.

وی گفت تاكنون حمله بدخواهانه اثبات شده‌ای به دستگاههای ایمپلنت دفیبریلاتور قلبی دریافت نشده است.

این محققان با اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریكا تماس گرفتند زیرا این مشكل می‌تواند یك مشكل فراگیر صنعتی باشد.

راب كلارك از شركت مدترونیك گفت دستگاههای این شركت به مدت ‪ ۳۰‬سال كارایی داشته‌اند و تاكنون مشكلی گزارش نشده است.

كلارك احتمال بروز حادثه برای بیمارانی كه این ایمپلنت‌ها را دارند بسیار كم بیان كرد.

وی محور توجه اصلی این شركت را ایمنی و كارایی این دستگاه بیان كرد و بعد از آن حفظ حریم خصوصی افراد و امنیت برای این شركت مهم است.

فناوری مورد استفاده در این دستگاهها ی ایمپلنت بطور دایم در حال تكامل و بهبود است.

میزل ، تادایوشی كوه نو از دانشگاه واشنگتن و همكارانش می‌گویند با آگاهی یافتن بیماران از این فعالیتها، می‌توان از وقوع حوادث ناگوار پیشگیری كرد.

این یافته‌ها قرار است در نشست ماه مه سمپوزیم امنیت و حفظ حریم خصوصی موسسه مهندسان برق و الكترونیك در آوكلند كالیفرنیا ارایه شود كه به نشانی اینترنتی ‪ http://www.secure-medicine.org‬در دسترس قرار دارد.

به گفته میزل در آینده ابزارهای بیشتر و بیشتری از فناوری رادیویی برای ارتباط با پزشكان بهره خواهند گرفت. هم اكنون این ابزارها تا فاصله چند متری امكان برقراری ارتباط را فراهم می‌كنند ، اما در آینده این امكان از فاصله‌های طولانی تر هم میسر خواهد شد كه اهمیت پرداختن به این موضوع را از هم اكنون نشان می‌دهد.

دیفیبریلاتورها یا آی سی دی می‌توانند به قلبی كه فعالیت آن نامنظم شده شوك وارد كنند و برای كمك به فعالیت طبیعی قلب شامل یك دستگاه تنظیم كننده ضربان قلب باشند. این دستگاهها همچنین می‌توانند فعالیت قلب بیمار را ثبت كنند و اطلاعات را به یك مركز درمانی ارسال و امدادگران را ازهر خطر یا فعالیت غیرعادی قلب آگاه نمایند.

به گفته محققان اقدامات تدافعی در برابر این حملات نباید دشوار باشد.

برای این كار كافیست در دستگاههای ایمپلنت آینده تغییرات جزیی صورت گیرد.

میزل و همكارانش در سال ‪ ۲۰۰۶‬گزارش دادند طی سالهای ‪ ۱۹۹۰‬تا ‪ ، ۲۰۰۲‬بیش از ‪ ۶/۲‬میلیون دستگاه آی سی دی و پیس میكر در بدن بیماران در آمریكا كار گذاشته شده است. دیك چنی معاون‪ ۶۷‬ساله رییس جمهوری آمریكا كه از چهار حمله قلبی جان سالم به در برده است از جمله این بیماران است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha