سلامت نیوز : معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت گفت: از بین کودکان فوت شدن ۲۷ درصد به دلیل مشکل مالی و دنبال نکردن درمان فوت کرده‌اند و ۱۶.۵ درصد به دلیل نبود پزشک در بیمارستانهای آموزشی از بین رفته‌اند و این یعنی سوء مدیریت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس نهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان در افتتاحیه این کنگره اظهار داشت: اورژانسی که تا قبل از این در بیماراستان مفید دایر بود بسیار کثیف، کوچک و شلوغ بود اما امروز به همت رئیس بیمارستان این اورژانس به یکی از اورژانس‌های نمونه و الگوی کشور تبدیل شده و باید گفت اورژانس نوعی ویترین بیمارستان است.

رئیس نهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان گفت: بدترین حادثه در هر جامعه و خانواده‌ای مرگ است و از 133 میلیون کودک در دنیا سالی 10 میلیون نفر فوت می‌کنند.

سیاری افزود: در دهه 60 در ایران 34 هزار کودک به دنبال اسهال فوت‌کرده‌اند که این آمار در سال 91 به 150 نفر رسید که دستاورد بزرگی در این حیطه محسوب می‌شود.

رئیس نهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان تصریح کرد: علیرغم دستاوردهای بزرگی که در این سالها داشته‌ایم، در حیطه‌های زیادی کار نکرده‌ایم، حیطه‌هایی چون ناهنجاری‌های مادرزادی و کروموزومی که عامل مرگ کودکان است.

وی به حوادث و سوانح اشاره داشت و گفت: 48 درصد مرگ و میر کودکان بر اثر مسائل ترافیکی است و 50 درصد این حوادث به خانه بر می‌گردد و به مسمومیت‌ها، سقوط و مخصوصاً مسمومیت با دارو.

رئیس نهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان به کودکان سالم اشاره داشت و گفت: اگر از هر متخصص اطفال در مورد بیماری کودکان سؤال کنیم یک ساعت به این مسئله می‌پردازد اما اگر در مورد کودک سالم بپرسیم 10 دقیقه هم بیشتر صحبت نمی‌کنند چرا که فکر می‌کنیم کودک سالم، سالم است اما باید ما در مورد تکامل کودکان نیز بیندیشیم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: 60 درصد رشد مغزی در سال اول، 70 تا 80 درصد تا 3 سالگی و 90 درصد تا 8 سالگی است و باید دقت داشته باشیم که در این زمینه غفلت نکنیم و متأسفانه در دانشگاه‌ها هیچ بحثی در مورد تکامل کودک نداریم.

وی به کودکان کار و خیابانی اشاره داشت و گفت: در تحقیقی که بر روی هزار کودک کار و خیابانی در تهران انجام شد، میزان ایدز در آنها 45 برابر جامعه بود و این زنگ خطری برای ما است.

سیاری، 75 درصد سلامت را در مسائل اقتصادی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: ما باید بیندیشیم، فکر کنیم و فریاد بکشیم که مشکلات اقتصادی و اجتماعی به میزان 75 درصد در سلامت کودکانمان تأثیرگذار است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت به آمار دیگری اشاره داشت و گفت: وقتی از خانواده‌هایی که فرزندانشان فوت کرده‌اند پرسیدیم که چرا کودکانشان فوت کرده‌اند، 27 درصد آنها عنوان کردند که به خاطر مشکل مالی کار درمان فرزندشان را دنبال نکرده‌اند و در مطالعه‌ای دیگر 16.5 درصد علت فوت را عدم ویزیت فوری یا همان عدم حضور پزشک در بیمارستانهای آموزشی عنوان کردند که این بالاترین عدم حضور در بیمارستانهای آموزشی است که به سوء مدیریت بر می‌گردد که باید با مدیریت حل شود.

رئیس نهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان تصریح کرد: یکی از عوامل حکومت خوب میزان پرداخت مردم از جیب است و این در جامعه ما بسیار سنگین است. در دولت گذشته این مورد سنگین و سنگین‌تر شد و بی عدالتی بیشتر به چشم خورد و ۷۰۰هزار نفر در سال به دلیل هزینه‌های درمانی ورشکست می‌شوند که این آمار در دنیا 100 میلیون نفر است.

رئیس نهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان ادامه داد: مردم از ما وجدان فکری، گوش شنوا، برخورد منطقی، همدلی و همراهی می‌خواهند و نمی‌خواهند که دکترشان مغرور، متکبر و خودخواه باشد.

سیاری افزود: رشته اطفال رشته عشق است و لبخندی که به لب مادری که چشمم اشک است می‌گذاریم بالاترین درآمد است.

فرید ایمان‌زاده، دبیر علمی نهمین‌کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان در مراسم افتتاحیه گفت: کودکانی که به طور اورژانس به بیمارستانها مراجعه می‌کنند جانشان در خطر است و اورژانس بیمارستان کودکان مفید استان تهران از جمله اورژانس‌های منحصر به‌فرد در کشور برای کودکان محسوب می‌شود.

وی گفت:9 سال پیش به همت اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری سایر دانشگاه‌ها و اساتید نیاز به برپایی این کنگره که اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان بود احساس شد و این کنگره شکل گرفت.

ایمان‌زاده به نهمین کنگره اشاره داشت و اضافه کرد: 152 مقاله به این کنگره ارسال شده که از این تعداد 47 سخنرانی ، 7 پنل ، یک کارگاه شیر مادر و یک کارگاه برخورد با کودکان آنافیلاکسی برگزار خواهد شد.

وی به مقالات جدیدی که در این کنگره ارائه شده پرداخت و گفت: خوشبختانه تمام مقالات رسیده مقالات جدید و به روزی بودند و امیدواریم این کنگره با تبادل اطلاعات بتواند در ارتقاء سطح علمی اساتید موثر باشد.

دبیر علمی نهمین‌کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان تصریح کرد: کودکانی که به طور اورژانس به بیمارستانها مراجعه می‌کنند، جانشان در خطر است و این کنگره می‌خواهد مهمترین اورژانس‌های کودکان را بررسی کند.

وی تصریح کرد: اورژانس بیمارستان مفید به همت دکتر روزرخ بازسازی شده است و امروزه یکی از اورژانس‌های منحصر بفرد برای کودکان در کشور محسوب می‌شود و حرف بسیاری برای گفتن دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha