سلامت نیوز : فوق‌تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: امروزه آلودگی هوا، آلرژی‌زایی گرده‌های گیاهی را تحت تأثیر قرار داده‌ است و بروز آلرژی‌های جدید در این ایام دور از انتظار نیست.

دل‌آرا بابایی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در مواقع آلودگی هوا بیماری‌های تنفسی تشدید می‌شوند که بیماری آسم نیز از جمله این بیماری‌ها است.

فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: بیماران مبتلا به آسم در مواجهه با مواد محرکی همچون بوهای تند، بوی سیگار، بوی تند مواد شوینده، دود و آلودگی هوا مشکلات تنفسی‌شان تشدید می‌شود و در هنگام آلودگی هوا به این دسته از افراد توصیه می‌شود که اکیداً از منزل خارج نشوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: تعداد ریز معلق‌هایی که در هوا وجود دارد در شرایط آلودگی هوا فراتر از حد مجاز می‌شوند و حتی می‌توانند از ماسک‌ها عبور کنند و به انتهای راه‌های هوایی بروند و در آنجا رسوب کنند.

بابایی افزود: رسوب ریزمعلق‌ها در انتهای راه‌های هوایی باعث تحریک واکنش دفاعی و حساسیت بدن می‌شود و به دنبال آن، انقباض راه‌های تنفسی تشدید پیدا می‌کنند.

فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: از طرف دیگر خود آلودگی هوا باعث تغییر فرم آلرژ‌ن‌های هوایی می‌شود و موجب می‌شود افرادی که قبلاً به این مواد حساسیت نداشته‌اند دچار حساسیت شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: امروزه می‌توان گفت آلودگی هوا، آلرژی‌زایی گرده‌های گیاهی را تحت تأثیر قرار داده‌ است و بروز آلرژی‌های جدید در این ایام دور از انتظار نیست.

وی به افراد مبتلا به آسم توصیه ‌کرد: در مواقع آلودگی هوا از منزل خارج نشوند؛ همچنین افراد سالم نیز در فضای باز ورزش نکنند و بعد از وارد شدن به منزل حتماً دوش بگیرند یا مجاری تنفسی، چشم، بینی، گلو و دهان خود را شست‌وشو دهند تا میزان رسوب مواد آلوده و آلرژن‌ها در مسیر راه‌های هوایی فوقانی کاهش یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به افرادی که از ماسک استفاه می‌کند پیشنهاد داد: هر دو ساعت یکبار ماسک خود را تعویض کنند.

بابایی ادامه داد: استفاده از مواد غذایی تازه و حاوی آنتی‌اکسیدان مانند میوه و سبزی تازه برای استفاده روزانه مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha