رییس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، هشدار داد:به علت تغییرات آب و هوایی در آینده با افزایش میزان بیماریهای منتقله از راه آب و غذا با عفونتهای حاد تنفسی و آلرژیهای ناشی از گرد وغبار مواجه خواهیم شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در پیام دكتر الجزایری به مناسبت روز جهانی بهداشت آمده است: سازمان جهانی بهداشت سال‌هاست كه اهمیت این مساله و قدرت تاثیر آن بر سلامت را دریافته است.

تغییرات آب و هوا، تاثیرات عمیق و شدیدی بر بسیاری از عوامل اساسی موثر بر سلامت از جمله آب و غذا، هوا و محیط زیست دارد كه این امر خود تاثیرمستقیم برعوامل مخاطره زای سلامت در منطقه و جهان دارد. برای مثال، برخی تغییرات آب و هوایی باعث كاهش كیفیت آب آشامیدنی و كمبود آن شده و در نهایت به افزایش بیماریهای ناشی از آب و غذا و سوء تغذیه منجر می‌شوند. تغییرات آب و هوا یعنی تغییر در الگوی وضعیت موجود هوا و همچنین امكان تغییرات بیشتر آن در آینده.

قرار گرفتن در معرض هوای گرم و یا شدیدا سرد تاثیر مستقیم بر سلامت انسان داشته و با افزایش احتمال خطر بیماری و مرگ همراه است؛ بنابراین، ما نیازمند كار جدی برای محافظت از سلامت انسان در این برحه حساس تغییرات آب و هوا هستیم.

این پیام می افزاید: در منطقه مدیترانه شرقی، تغییرات آب و هوایی خود را به صورت تغییر در الگوی بارندگی و توفان افزایش شدید دما، تغییر مناطق محل رشد گیاهان، ‌تغییر فصل‌ها، كاهش دسترسی و كیفیت آب، افزایش سیل در نواحی ساحلی به دلیل افزایش سطح آب دریاها، افزایش توفان‌های غبار و آلودگی هوا نشان داده است. نتیجه این حوادث بر سلامت عمومی شامل افزایش مرگ و میر ناشی از تغییرات شدید آب و هوا در گروه‌های آسیب پذیر مثل سالخوردگان، بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن و فقرا می‌شود و در آینده با افزایش میزان بیماری‌های منتقله از راه آب و غذا عفونت‌های حاد تنفسی و آلرژی‌های ناشی از گرد وغبار مواجه خواهیم شد. ما همچنین انتظار داریم كه این امر به افزایش در محدوده جغرافیایی و بروز بیماریهای منتقله توسط حشرات مانند مالاریا، سالك و شیستومیازیس و همچنین بروز بیماری‌هایی كه مختص منطقه ما نیستند مثل تب دانگ در منطقه مدیترانه شرقی منجر شود.

به گزارش ایسنا، مهاجرت اجباری، سوء تغذیه نیز از عوارض مهم ناشی از تغییر در وضعیت آب و هوا هستند كه سلامت انسان را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

تغییرات آب و هوا، تاثیر جدی بر غذا، منابع آب و هوایی كه ما تنفس می‌كنیم، می‌گذارند در كشورهای منطقه مدیترانه شرقی كه با كمبود منابع آب مواجه هستنخد این تاثیر بر دسترسی منابع آب قابل مشاهده است. ناسالم بودن آب آشامیدنی خانواده‌ها با شیوع بیماری‌های اسهالی همراه بوده و تهدید كننده سلامت كودكان و افراد مسن است. آخرین اپیدمی وبا در عراق و بروز مالاریا در جنوب ایران مثالهایی از این مورد هستند.

رییس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در پیام خود اضافه می كند: آلودگی هوا یكی از مهمترین مشكلات در ایران و به خصوص در تهران و برخی از كلان‌ شهرها است. آمارها موید وجود ارتباط میان آلودگی هوا و میزان مرگ ناشی از بیماری‌های قلب و عروق و بیماری‌های تنفسی است.

اگر بخواهیم شفاف صحبت كنیم، باید گفت كه تغییرات آب و هوا تهدیدی جدی برای سلامت و امنیت آتی منابع طبیعی است؛ اما می‌توان اقدامات زیادی برای محدود كردن این تاثیر تغییرات آب و هوا بر رفاه و سلامت انجام داد. این مشكلی است كه توسط بشر ایجاد شده است و همه ما باید برای حل آن مشاركت كنیم. كشورها باید به طور كارا و موثر كیفیت آب آشامیدنی را مدیریت كنند و سلامت آب آشامیدنی خانوارها را برای حفظ سلامت آنها تضمین كنند،‌از سالم بودن پروسه استفاده مجدد از منابع آب مطمئن شوند، استانداردهای بهداشتی را در بالاترین حد حفظ كنند و اقدامات كنترل كننده آلودگی هوا را ادامه و ارتقا دهند.

در این پیام تصریح شده است: نظام سلامت باید برای مدیریت عوامل خطرزای جدید و بیماری‌های ناشی از آن آماده باشد. لازم است كه تمام كشورها برای آموزش سلامت با هدف اطمینان از مشاركت افراد و جامعه برای دستیابی به آینده‌ای سالمتر برای همه سرمایه گذاری كنند.

الجزایری در پیام خود ارامه می دهد: تغییر آب و هوا واقعی است و دلیل اولیه و راه حل آن نیز اقدامات انسان است. ما باید اكنون با هم حركت كنیم تا راهی برای حفظ سلامت انسان و مردم این سیاره پیدا كنیم. اجازه دهید من از این فرصت استفاده كنم و از همه بخواهم كه در خصوص شیوه زندگیشان فكر كنند تا بتوانیم دلیل اصلی افزایش دمای كره زمین و تغییرات آب و هوا را برطرف كنیم. بیایید منابع كمیاب آب و انرژی را حفظ كنیم و تولید ضایعات را با بازیافت و استفاده مجدد تا جایی كه ممكن است كاهش داده و به حداقل برسانیم. رفتار مسوولانه ما به حفظ محیط زیست كمك خواهد كرد و در نهایت به واقعیت تداوم توسعه پایدار در جهان منجر خواهد شد. توسعه پایدار باعث اطمینان از این امر است كه نیازهای نسل فعلی بدون به مخاطره افكندن توانایی نسل آینده در برآورده كردن نیازهایش برطرف خواهد شد.

بیایید سهم خود را به خاطر فرزندانمان و فرزندان آنها انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha