سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 102378
سلامت نیوز : آیا از انجام ورزش خسته شدید؟ چاقی باعث آزار شماست؟ از کمردرد رنج می‌برید؟ درمان شما نزد ماست. از ریزش مو شاکی هستید؟ به‌دنبال شادابی پوست خود هستید؟ معجون و درمان آن نزد ماست... مواردی از این قبیل به اشکال گوناگون در رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری داخلی و خارجی فارسی‌زبان، مخاطبان مشتاق و فراوانی را که به‌دنبال رفع سریع و درمان بدون زحمت مشکلات و بیماری‌های خود هستند، هدف قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ استفاده از روش‌های متنوع، جذاب و تاثیر‌گذار تبلیغاتی و تاکید بر تاثیرات سریع، کم‌هزینه و بدون دردسر در رفع مشکلات بهداشتی و پزشکی عامل عمده موفقیت اینگونه تبلیغات در فروش محصولات است. در علم پزشکی علامت‌ها نشانی از بروز بیماری است. بیمار با بیان و شرح علامت و نشانه بیماری به پزشک که می‌تواند به‌صورت درد در یک ناحیه خاص، تغییرات پوستی، اختلال حرکت یا نامساعدبودن حالت روحی ظاهر شده باشد و بررسی و تحلیل این نشانه توسط پزشک و انجام اقدامات تشخیصی و تکمیلی زمینه تشخیص صحیح بیماری و ارایه روش‌های درمانی اختصاصی خود را فراهم می‌کند.

بیان علامت بیماری مانند کمردرد، گردن‌درد، شانه‌درد، ریزش مو و نظایر آن و تجویز روش درمان با استفاده از وسیله فیزیکی خاص یا ترکیب موضعی خاص حذف سیر منطقی تشخیصی و درمان بیماری و اخلال در امر درمان است. از رسانه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور یا نشریات خاص در درون کشور انتظار نمی‌رود که در ارایه تبلیغات پزشکی، راستی‌آزمایی و صحت ادعاها را موردنظر قرار دهند. جایگاه رسانه ملی به‌عنوان تنها رسانه مجاز و فراگیر تولید و پخش برنامه‌های دیداری و شنیداری کشور که نقش دانشگاه سراسری را ایفا می‌کند متفاوت است. توجه به سلامت جامعه و جلوگیری از ارایه تبلیغات کاذب و مضر نسبت به سلامت مردم از وظایف این رسانه است.

وجود مراکز متعدد متولی سلامت اعم از وزارت بهداشت، سازمان نظام‌پزشکی و سازمان‌های مردم‌نهاد ان‌جی‌او علمی مانند انجمن‌های علمی پزشکی، منابع قابل اعتماد در راستی‌آزمایی و صحت ادعاهای مطرح‌شده در اینگونه تبلیغات است. به نظر می‌رسد به‌کارگیری نظریات نهادهای علمی و متولیان رسمی سلامت مانند وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی موجب اصلاح این روند و افزایش آگاهی پزشکی آحاد جامعه و جلوگیری از به‌کارگیری روش‌های غیرعلمی و در مواردی مضر حاصل از تبلیغات رسانه‌ای شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha