خیلی‌ها از گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی نگران شده اند. این نگرانی نه از باب اعلام مفسده‌های مالی که به خاطر اعلام وجود مواد اولیه تاریخ گذشته تولید دارو در این گزارش بود که واکنش وزارت بهداشت را به‌دنبال داشت.

مواد اولیه «تاریخ گذشته» نداریم
سلامت نیوز : خیلی‌ها از گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی نگران شده اند. این نگرانی نه از باب اعلام مفسده‌های مالی که به خاطر اعلام وجود مواد اولیه تاریخ گذشته تولید دارو در این گزارش بود که واکنش وزارت بهداشت را به‌دنبال داشت.در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی اعلام شد که برخی ملزومات بهداشتی و پزشکی تاریخ گذشته گزارش شده است که ورود آنها به بازار مصرف می‌تواند تامین سلامت کشور را با تهدید مواجه کند. موضوعی که وزیر بهداشت به شدت آن را تکذیب کرده و گفته گزارش تحقیق و تفحص مجلس درباره وجود مواد اولیه تاریخ گذشته تولید دارو به هیچ وجه صحت ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ دکتر قاضی‌زاده‌هاشمی‌با بیان اینکه وجود مواد اولیه تاریخ گذشته در گزارش تحقیق از تامین اجتماعی که چندی پیش از طرف یکی از نمایندگان مجلس اعلام شد کذب است، گفت: « اسناد کافی در این مورد نیست و این گزارش درست اعلام نشده است.» وی با اشاره به گزارش مجلس مبنی بر کشف سابقه استفاده از مواد اولیه تاریخ مصرف گذشته در تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی و وجود داروهای تولید شده در بازار گفت:« پس از اعلام این گزارش با دکتر دیناروند صحبت کردم که مشخص شد هیچ شواهدی از مواد اولیه تاریخ مصرف گذشته در تحقیق و تفحص مجلس وجود نداشته است. مجددا شخصا پیگیری کردم که گفته شد از جمله مواردی که شکایت شده مربوط به همین موضوع یعنی مواد اولیه تاریخ گذشته بوده اما اسناد کافی در این خصوص در گزارش تحقیق و تفحص نبوده است.» وی افزود:«این موضوع مربوط به مصاحبه ای بود که یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده بود اما در گزارش اصلی نبوده است. متأسفانه با این روش اطلاع رسانی، فقط نگرانی و تشویش اذهان عمومی‌را به دنبال دارد.

  تحقیق و تفحص ربطی به دارو ندارد
وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی هیچ ارتباطی با مواد اولیه دارو ندارد، گفت:« باز هم تأکید می‌‌کنم که این گزارش درست اعلام نشده است، البته یک سری ملزومات مانند چسب دچار مشکل بوده‌اند که باید بگویم چسب با مواد اولیه فرق می‌کند چون این مواد اولیه مسئولیت آن‌ها با غذا و دارو و حتما از تست‌های مکرر وزارت بهداشت عبور می‌کند و شوخی بردار نیست.وی تصریح کرد‌:« بیمار هزینه‌های زیادی برای آزمایش ام‌آر‌آی و غیره می‌دهد که در آخر منجر به تجویز نسخه می‌شود. اگر دارو مؤثر نباشد، ظلم بزرگی به مردم شده است. بنابر این چنین خبری که مواد اولیه تاریخ گذشته بوده، صحت ندارد. وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اعلام دکتر نوربخش که گفته شده بود سهم واردات دارو‌ها نسبت به هزینه‌های پرداختی برای تامین آن بسیار زیاد است و کیفیت داروهای داخلی بالا نیست، گفت:«قیمت داروهایی که وارد می‌کنیم نسبت به داروهای تولید داخل به خصوص داروهای بیماران خاص و فاکتورهای خاص فوق‌العاده گران است.

فرض کند یک بیمار جراحی ساده ای را انجام داده که با این جراحی 30 تا 40 میلیارداز جیب دولت باید برای فاکتور‌های انعقادی پرداخت شود.وی با اشاره به تولید 90 درصدی دارو‌ها در داخل کشور گفت:« مبالغ ارزشی این دسته از دارو‌ها قابل توجه است و منظور دکتر نور بخش این نبوده که چون کیفیت دارو‌ها غیر اثر بخش است بخواهند دارو را وارد کنند. وزارت بهداشت در این مورد هدف گذاری کرده است تا بتواند تا پایان برنامه چهار ساله با کمک سازمان انتقال خون و بخش خصوصی با جمع‌آوری پلاسما که بخش عمده آن نزدیک به 300 میلیون دلار را شامل می‌شود را در داخل تولید کنیم.

  واردات دارو کاهش پیدا نکرده است
دکتر قاضی زاده ضمن اشاره به وضعیت کاهش یا افزایش واردات دارو از ابتدای تصدی وی بر وزارت گفت:«نمی‌توانم بگویم که واردات کاهش پیدا کرده است. در واقع رو به افزایش بوده و این در حالی است که ما هدفمان کم شدن واردات نبود و زمانی که سرپرستی وزارت خانه را قبول کردیم با بازاری مواجه شدیم که با کمبود‌های بسیاری رو به رو بود و مردم هم در وضعیت بدی به سر می‌بردیم. در این شرایط وارد کنندگان و شرکت‌ها را به واردات تشویق کردیم تا مردم از این وضعیت خارج شوند.وقتی دارو نباشد مردم ضرر بیشتری نسبت به زمانی که دارو وارد شود را می‌بینند. بنا بر این نمی‌توان گفت که واردات کم شده و شاید افزایش هم پیدا کرده باشد. به هر حال کاهش واردات جزو سیاست گذاری‌های ما نیست بلکه در آینده به فکر افزایش کیفیت و قیمت دارو‌ها هستیم.

  قاچاق دارو ربطی به وزارت بهداشت ندارد
هاشمی‌همچنین درباره مسئله قاچاق دارویی، با اشاره به اینکه قاچاق دارو مربوط به وزارت بهداشت نیست، خاطرنشان کرد: با این حال وزارت بهداشت روی جزئیات این امر حساس است و چندین بار از پلیس آگاهی تقاضا کرده که گزارش مربوط به قاچاق دارو را به وزارت بهداشت اعلام کند که تا به حال هیچ گزارشی مبنی بر این امر اعلام نشده است.وزیر بهداشت در ادامه درباره پوشش بیمه‌ای داروهای ناباروری، گفت: پیش از آنکه این اتفاق در بیمه بیفتد، مصاحبه‌ای راجع به این قضیه شد که هدف آن کمک به مردم بود. اما باید در این زمینه بیمه اعلام آمادگی کند و در واقع تنها توافقی بین بیمه و وزارت بهداشت بود.هاشمی‌همچنین درباره مشکلات دستگاه ام‌آر‌آی و تجهیزات آن، خاطرنشان کرد: مشکلی که در این زمینه وجود دارد، آن است که هزینه تولید، لوازم یدکی و نیازهای مربوط به این دستگاه‌ها در تعرفه به شکل واقعی نیست. برای مثال تیوپ این دستگاه‌ها باید به صورت سالانه عوض شود و برای جبران این کمبود در تعرفه در این زمینه به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختیار داده شده است. وی با اشاره به اینکه مراکز استانی در زمینه دستگاه‌های ام‌آر آی و تجهیزات آن مشکل خاصی ندارند، گفت: در این زمینه به سختی کار می‌شود و تعداد قابل توجهی از این دستگاه‌ها در معرض فرسودگی است.وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تحریم‌ها در این زمینه تاثیر چندانی نداشته است، افزود: در حوزه پزشکی هزینه نگهداری تمامی‌تجهیزات در واقع مقرون به صرفه نیست.

  تعیین تکلیف بیمه داروهای ناباروری به‌زودی
وزیر بهداشت همچنین از تعیین تکلیف پوشش بیمه ای داروهای درمان ناباروری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این موضوع ظرف چند روز آینده، نهایی می‌شود.‌هاشمی‌گفت: هنوز فرصت سامان‌یابی این امر را پیدا نکرده‌ام. البته تصور می‌کنم رقابتی در اعلام خبر پوشش بیمه‌ای داروهای ناباروری وجود داشت که باعث ایجاد ناهماهنگی‌‌هایی شد. البته رابطه خوبی میان دو وزارتخانه بهداشت و تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی وجود دارد و تلاش می‌کنیم حتما طی چند روز آینده این موضوع را بررسی کرده و آن را نهایی کنیم. اکنون که دولت موضوع بیمه‌ای داروهای ناباروری و حمایت از زوجین نابارور را اعلام کرده، بهتر است این کار عملیاتی شود. امیدواریم در سال‌ آینده هم این حمایت را داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha