پژوهشگران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی موفق به طراحی و تدوین اطلس دیجیتال سر نوزادان شدند.

دكتر كامران كاظمی، پژوهشگر طرح با اشاره به تفاوت‌های سر نوزادان با بزرگسالان از جهت اندازه و همچنین تفكیك رنگی در تصاویر ام آر آی گفت: در روش‌های متداول برای تشخیص و درمان ضایعات و بیماری‌های مغزی به ویژه صرع از الگوی سر بزرگسالان استفاده می‌شود كه این كار موجب بروز خطا در تعیین دقیق كانون بروز امواج صرع در مغز و همچنین تشخیص دیگر ضایعات احتمالی می‌شود.

وی افزود: مدل به دست آمده در این طرح دقتی برابر با 95 درصد دارد كه در مقایسه با مدل‌های متداول 20 درصد بهبود را نشان می‌دهد.

كاظمی، روش كار خود را تهیه اطلس از قسمت‌های مختلف شامل بافت‌های مغزی، ماده مغزی نخاعی و جمجمه با استفاده از تصاویر ام آر آی با دقت بالا ذكر كرد و گفت: پس از تهیه اطلس آماری از آن برای ناحیه بندی تصاویر و تهیه مدل به ازای هر تصویر ورودی استفاده كردیم.

وی افزود: علاوه بر این، نوعی شبیه ساز تصاویر ام آر آی نوزادان نیز در این طرح تهیه شد كه موجب سرعت بخشیدن به امور تحقیقاتی می‌شود.

كاظمی، اهمیت تدوین این اطلس را در بخش های آموزشی، تشخیصی و به ویژه در درمان صرع كودكان ذكر كرد و گفت: در برخی موارد برای درمان صرع نیاز به برداشتن بخشی ازمغز كه كانون صرع به شمار می‌رود وجود دارد.

وی افزود: در این حالت، دقت تعیین كانون و برداشتن كمترین میزان بافت مغز اهمیت زیادی دارد، از این رو نتایج این طرح به همراه یافته‌های نوار مغزی (EEG) كه هم اكنون همكاران طرح در یكی از مراكز علمی فرانسه روی آن كار می‌كنند می‌تواند به پزشكان معالج در تشخیص دقیق كانون صرع كمك كند.

بر اساس این گزارش این تحقیق در قالب یك رساله دكتری مهندسی برق با همكاری دانشگاه پیكاردی ژول ورن فرانسه انجام شده و در دفاعیه آن نیز دو تن ازاستادان فرانسوی به كمك ویدیو كنفرانس شركت داشتند.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha