رابطه ورزش با پوکی استخوان و کاهش خطر چاقی

سلامت نیوز : یک دکترای طب مکمل گفت: بزرگترین مزیت ورزش احساس نشاط است به دلیل اینکه زمانی که افراد شروع به ورزش کردن می‌کنند، مواد نشاط‌آور طبیعی از مغز آزاد و در خون رها می‌شوند همچنین از یبوست و بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

مهناز زرافشار در گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه ورزش به کنترل وزن کمک کرده و خطر چاقی را 50 درصد نسبت به افراد بی تحرک کاهش می‌دهد، اظهار داشت: بزرگترین مزیت ورزش احساس نشاط است به دلیل اینکه زمانی که افراد شروع به ورزش کردن می‌کنند، مواد نشاط‌آور طبیعی از مغز آزاد و در خون رها می‌شوند.

به گفته وی این مواد نشاط‌آور طبیعی که بنام اندروفین‌ها معروفند به ما احساس شادابی می‌دهند و احساس اعتماد به نفس و اطمینان بیشتری افراد پیدا می‌کنند و در این شرایط زندگی لذت‌بخش‌تر و شیرین‌تر می‌شود.

این دکترای طب مکمل گفت: مشخص شده که ورزش تقویت کننده سیستم اسکلتی بدن است و متراکم بودن آن ارتباط مستقیمی با میزان فعالیت بدنی و فشارهای مکانیکی دارد و به طور مثال در فضانوردانی که به مدت طولانی در فضا به سر می‌برند، به دلیل بی‌‌وزنی و یا در بیماران مزمن که به مدت طولانی بستری شده یا پایشان گچ گرفته شده و تحرکی ندارند، تراکم استخوانی به‌ شدت کاهش یافته و بسیار مستعد شکستگی می‌شوند. این همان پدیده ای است که به آن «پوکی استخوان»  می‌گویند و در افراد سالمند  به طور شایع دیده می‌شود.

زرافشار افزود: پوکی استخوان منجر به دردهای متوسط تا شدید و مزمن اسکلتی می‌شود و زندگی عادی فرد را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد همچنین ورزش موجب به تأخیر انداختن پدیده‌ سالمندی یا پیر شدن می‌کند چرا که با افزایش سن، مصرف انرژی پایه کاهش می‌یابد. به ازای هر 10 سال افزایش سن در بزرگسالی، میزان مصرف انرژی پایه حدود 2 تا 3 درصد کاهش می‌یابد که گفته می‌شود به دلیل از دست دادن توده‌ عضلانی بدن و افزایش بافت چربی است.

وی خاطرنشان کرد: این تغییرات در ترکیب بدن را می‌توان با ورزش کاهش داد. ورزش موجب حفظ توده‌ی عضلانی بدن و افزایش مصرف انرژی پایه شده هم‌چنین از یبوست و بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha