پزشکان در یک مطالعه جدید هشدار دادند که خطر رشد باکتری‌های مقاوم به داروهای آنتی‌بیوتیک بسیار جدی است و نباید از پیامدهای آن غفلت کرد.

پایان «عصر طلایی آنتی‌بیوتیک‌ها»/ خطر رشد باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک جدی است

سلامت نیوز:‌ پزشکان در یک مطالعه جدید هشدار دادند که خطر رشد باکتری‌های مقاوم به داروهای آنتی‌بیوتیک بسیار جدی است و نباید از پیامدهای آن غفلت کرد.

به گزارش سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر «جرمی فرار»، رییس جدید بنیاد Wellcome که بزرگترین سازمان خیریه تحقیقات پزشکی انگلیس محسوب می‌شود دراین‌باره گفت: خطر مقاوم شدن باکتری‌ها به داروها و آنتی‌بیوتیک‌های موجود یک مشکل جهانی است و در صورت عدم اقدام جدی، «دوران طلایی آنتی بیوتیک‌ها» به پایان خواهد رسید.

دکتر «سلی دیویس»، مشاور ارشد امور پزشکی دولت انگلیس نیز چندی پیش نگرانی‌های مشابهی را در این زمینه اظهار کرده بود.

دیویس معتقدند است که خطر مقاوم شدن باکتری‌ها به داروها حتی می‌تواند به اندازه خطر تروریسم جدی باشد.

مشاورین پزشکی دولتی در این کشور نیز پیش‌تر نسبت به خطر مقاوم شدن همه میکروب‌های بیماری‌ زا از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها و پارازیت‌ها هشدار داده بودند.

به گفته متخصصان با این که آنتی‌بیوتیک‌ها تنها چند دهه است که مورد استفاده قرار می‌گیرند، باکتری‌ها پیش از انسان‌ها پدید آمدند و همچنان در حال تحول دائمی هستند.

یک گونه تحول‌یافته از باکتری‌ها، عامل مولد بیماری سل است که اکنون در انگلیس گسترش یافته و درمان فرد مبتلا به آن دو سال طول می‌کشد. نوع تغییریافته و خطرناک‌تری از این باکتری نیز در آفریقا به تمامی آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده و اکنون درمان‌ناپذیر است.

همچنین باکتری عامل بیماری سوزاک نیز با مقاوم شدن نسبت به طیف وسیعی از آنتی‌بیوتیک‌ها، درمان سوزاک را بسیار سخت‌تر از گذشته کرده است.

با توجه به تشدید نگرانی‌ها در این زمینه پزشکان خواستار آن شده‌اند که در کشف و تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز اعلام کرده که در آینده در این خصوص مذاکراتی را انجام خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha