آیت‌الله هاشمی شاهرودی تاكید كرد كه جهان‌بینی اسلام در بحث درمان باید در اخلاق پزشكی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، رییس قوه‌ی قضاییه در نخستین روز دومین كنگره‌ی بین‌المللی اخلاق پزشكی ایران با مهم برشمردن مقوله‌ی اخلاق پزشكی اظهار داشت: اخلاق پزشكی به تمام رشته‌های علمی دیگر و امور مورد نیاز یك جامعه مربوط می‌شود. واژه‌ی اخلاق تنها رفتار و تعامل یك فرد با افراد دیگر را در برمی‌گیرد و به معنای حسن تعامل و برخورد است كه این معنای محدود، مقصود از اخلاق پزشكی نیست.

وی ادامه داد: در اخلاق پزشكی دامنه‌ی عقل عملی باز می‌شود و بایدها و نبایدها، عقاید حقوقی، اخلاق فقهی، ارزش‌ها، آرمان‌ها، عدل و قسط و حتی جهان‌بینی‌ها و مبانی اعتقادی را شامل می‌شود.

رییس قوه‌ی قضاییه خاطر نشان كرد: احكام فقهی در رابطه با مسایل پزشكی، حقوق و مسوولیت‌ها، حقوق فرد، حقوق جامعه و همچنین اهداف، چشم‌اندازها، پزشكی و سلامت جوامع بشری همه مشمول واژه اخلاق پزشكی می‌شود و باید توجه داشت كه هر كدام از این بخش‌ها قلمرو و طبیعت خاص خود را دارد و نیازمند به روش شناخت خود است.

وی با بیان اینكه مكتب اسلام در مباحث مربوط به تعامل پزشك با بیمار، جامعه و مسوولیت‌پذیری نظر دارد، ادامه داد: این موارد در سیاست‌گذاری‌های كلان و برنامه‌ریزی‌ها موثر است و همه متاثر از مباحث مربوط به اخلاق پزشكی است.

هاشمی شاهرودی با تاكید بر اینكه اخلاق پزشكی در فرهنگ عمومی جامعه در رابطه با بایدها و نبایدها و رفتارهای مسایل پزشكی حائز اهمیت است، اظهار داشت: هر چه محدوده‌ها از نظر علمی جدا و تفكیك شود و همچنین شیوه‌های بررسی هر كدام مشخص شود در توسعه و تبیین این جایگاه بسیار كمك خواهد كرد.

رییس قوه قضاییه با اشاره به اینكه جهان‌بینی اسلامی، اخلاق پزشكی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خاطر نشان كرد: تفكیك و محوربندی‌های درست و دقیق، در بررسی و رسیدن به اهداف و مقاصد رشته‌ی اخلاق پزشكی دقیق‌تر و بهتر است.

وی افزود: باید توجه داشت كه اسلام به این مساله چگونه نگاه می‌كند و اینكه سعی می‌كند چه جهان‌بینی را در این رابطه در ذهن پیروان خود ایجاد كند چرا كه یكی از خصوصیات مكتب اسلام این است كه به انسان جهان‌بینی و نگاه خاص برای فهم و شناخت ارایه می‌كند.

رییس قوه‌ی قضاییه، با بیان اینكه اسلام در مورد مساله‌ی درمان و شفا جهان‌بینی خاصی را ارایه می‌دهد، یادآور شد: این جهان‌بینی نسبت به مساله‌ی درمان و مسایل پزشكی وجود دارد و قرآن كریم نیز بر آن تاكید می‌كند. در بسیاری از روایات آمده كه استفاده از دعا و افكار خاص از درمان‌های معنوی است و ما شاهد این مساله بوده‌ایم. درمان با آیات قرآن نیز مبتنی بر این جهان‌بینی است.

هاشمی شاهرودی اظهار داشت: وقتی این مسایل حذف شود امكان سوءاستفاده از این مساله وجود دارد و اگر درست تبیین نشود ممكن است مورد سوءاستفاده‌های گوناگون قرار گیرد همان‌گونه كه امكان سوءاستفاده از هر توانمندی و قدرتی وجود دارد چرا كه سلامت انسان حائز اهمیت است و برای هر انسانی مطلوب‌تر از هر چیز وجود خود انسان است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha