چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 103810

غنی‌سازی آرد با "روی" به زودی آغاز می‌شود

سلامت نیوز : رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، کمبود ریزمغذی "روی" را یکی از مشکلات بهداشتی کشور خواند و ضمن اشاره به عوارض ناشی از کمبود این ریزمغذی گفت: به دنبال توسعه برنامه غنی سازی آرد، علاوه بر آهن و اسیدفولیک به زودی غنی سازی آرد با "روی" نیز در یک استان کشور به صورت آزمایشی اجرایی می‌شود.

دکتر زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره شیوع کمبود برخی از ریزمغذی‌ها در کشور گفت: کمبود ویتامین D به عنوان یکی از ریزمغذی‌های مهم بسیار شایع است.

وی در این باره ادامه داد: در این زمینه با همکاری صنایع شیر اقداماتی انجام شده و نهایتا نیز فرمولاسیون شیرغنی شده با ویتامین D تهیه شده است تا به این ترتیب شیرغنی شده با ویتامین D وارد بازار شود. البته مسلم آن است که باید از صنایع شیر حمایت شود تا بتوانند شیرغنی شده با ویتامین D را با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند.

عبداللهی همچنین گفت: برنامه‌های مکمل یاری برای کودکان زیر دو سال و زنان باردار اجرا می‌شود. این اقدامات به صورت رایگان از طریق خانه‌های بهداشت در مراکز بهداشتی درمانی انجام می‌شود. علاوه بر آن برنامه‌ها و بسیج‌های آموزشی نیز انجام می‌شود.

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: در بحث ریزمغذی "آهن" نیز برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک را اجباری و اجرایی شده است.

وی افزود: از آنجا که کمبود ریزمغذی "روی" نیز یک مشکل عمده کشور است، علاوه بر آهن و اسیدفولیک، "روی" نیز باید به آرد اضافه شود. غنی سازی آرد با "روی" (علاوه بر آهن و اسیدفولیک) به زودی در یک استان به صورت آزمایشی اجرایی می‌شود و نهایتا باید به دنبال توسعه برنامه غنی سازی آرد، در سال‌های آینده، "روی" نیز به آرد اضافه شود.

عبداللهی گفت: همچنین برنامه مکمل یاری "روی" برای کودکان زیر 2 سال از سال آینده در شبکه‌های بهداشتی - درمانی کشور آغاز می‌شود.

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در توضیح عوارض کمبود ریزمغذی "روی" گفت: کمبود روی می‌تواند کاهش سرعت رشد در کودکان را سبب شود. همچنین کمبود این ریزمغذی می‌تواند تضعیف سیستم ایمنی و افزایش موارد ابتلا به بیماری، کم اشتهایی، اختلال رشد و کوتاه قدی را به دنبال داشته باشد.

وی در این باره ادامه داد: در مواردی که کمبود روی شدید باشد، بر روی سلامت پوست تاثیر گذاشته و می‌تواند تاخیر در التیام زخم‌های پوستی را سبب شود. از طرف دیگر روی بر قدرت یادگیری بسیار تاثیر دارد. به همین دلیل بسیار مهم است که بتوانیم روی را از طرق مختلف و همچنین از طریق آموزش تغذیه و مصرف غذاهای حاوی این ریزمغذی برای مردم داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha