بیماری‌های قلب و عروق؛ عامل ۳۸ درصد مرگ ایرانیان

سلامت نیوز : رئیس انجمن قلب و عروق ایران هورمون‌های زنانه را تا سن یائسگی عامل محافظت‌کننده زنان در برابری بیماری‌های قلبی و عروقی معرفی کرد و گفت: این بیماری‌ها عامل ۳۸ درصد مرگ ایرانیان است و بعد از تصادفات دومین عامل عمر از دست رفته مردم کشورمان محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ فریدون نوحی افزود: بیشترین علت مرگ و میرها در کشور ما ناشی از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی است  و مرگ 38 درصد ایرانیان بر اثر این بیماریها رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: البته این مسئله مختص کشور ما نیست و در اکثر قریب به اتفاق کشورهای دنیا وضعیت به همین شکل است اما نکته اینجاست که در کشورهای پیشرفته ای نظیر فنلاند، انگلیس و آمریکا با رعایت برخی اقدامات پیشگیرانه این روند رو به کاهش است اما در کشور ما به دلایل مختلف از جمله تغییر نسبت هرم سنی و پیر شدن جمعیت، آمارها روند افزایشی دارد.

نوحی گفت: اگر چه در دنیا، کشورهایی نظیر کشورهای اروپای شرقی به علت شیوع چاقی، مصرف زیاد مشروبات الکلی و شیوه نامناسب زندگی با تخصیص آمار حدود40-50 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، وضعیتی بسیار بدتر از ما در این زمینه دارند اما جایگاه ایران نیز در این باره مطلوب نیست.

وی اضافه کرد: کشورهای همسایه نیز با توجه به شباهتهای شیوه زندگی و وجود فاکتورهای خطر نظیر دیابت، فشار خون بالا و مصرف سیگار تفاوت چندانی در این زمینه با ایران ندارند.

رئیس دومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران، با اشاره به کاهش سن ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در کشور گفت: البته در این میان نمی‌توان عامل ژنتیک را نادیده گرفت و با توجه به تغییرات جمعیتی در کشور دخالت عامل ژنتیک در بروز بیماری های قلبی و عروقی موثر است.

وی افزود: افراد دارای زمینه ژنتیکی، سن ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی زودرس تری دارند و اگر به این فاکتور یک یا چند عامل خطر دیگر نظیر کم تحرکی، مصرف سیگار و قند، چربی و فشار خون بالا نیز اضافه شود، بر احتمال بروز این ضایعات در سنین پایین تر افزوده می‌شود.

نوحی ادامه داد: هر چند فاکتورهای خطر در بروز بیماری های قلبی و عروقی و مرگ ناشی از آنها نسبت به گذشته افزایش یافته  است اما نمی‌توان در این زمینه، تشخیص های بهتر و زودهنگامی که به واسطه پیشرفت علوم و تجهیزات پزشکی صورت می‌گیرد، را نادیده گرفت.

وی متوسط سن ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در کشور را همانند الگوهای جهانی در گروه سنی 50 تا 60 سال عنوان کرد و گفت: اگر چه به نسبت گذشته تعداد افرادی که در سنین جوانی به عارضه قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند، بیشتر شده است ولی هنوز نیز دهه ششم زندگی شایع ترین زمان بروز این بیماری‌ها است.

مشاور وزیر بهداشت نسبت خطرابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در مردان چندین برابر زنان خواند و افزود: این نسبت تا پیش از سن یائسگی در زنان به واسطه هورمونهای مترشحه عامل محافظت کننده محسوب می‌شود اما پس از یائسگی این نسبت خطر در بین مردان و زنان تقریباً مشابه می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به عامل محافظت کننده خانمها، اگر خانمی عوامل خطرزای دیگری مانند دیابت، استعمال سیگار یا فشارخون بالا داشته باشند دیگر تأثیر عامل محافظت کننده کافی نیست و حتی در برخی موارد ریسک خطر بالاتر است.

رئیس دومین کنگره مشترک قلب وعروق ایران، با تأکید بر لزوم ارتقاء آگاهی جامعه نسبت به بیماری های قلبی وعروقی و روشهای پیشگیری و درمان آن گفت: در حال حاضر میزان عمر از دست رفته بر اثر بیماریهای قلبی و عروقی بعد از تصادفات رتبه دوم را در کشور دارد که به هیچ عنوان مطلوب نیست.

وی گفت: باید بدون اینکه برای مردم ایجاد استرس و نگرانی کنیم با اطلاع رسانی مناسب و افزایش سطح آگاهی های آنها در جهت کاهش روند ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی و مرگ ناشی از آن گامهای موثری برداشت.

دومین کنگره مشترک قلب و عروق 6 تا 9 اسفند با همکاری انجمن قلب و عروق ایران، انجمن جراحان قلب و عروق ایران،  انجمن اکوکاردیوگرافی و انجمن بیهوشی قلب ایران در سالن اجلاس سران کشور برگزار می شود و به جدیدترین موضوعات در حیطه قلب و عروق می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha