پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۴
کد خبر: 103862

«نصف جهان» زیر پرده آلودگی

سلامت نیوز : ماجرای آلودگی شدید و دودودم هوا فقط مختص پایتخت و پایتخت‌نشینان نیست. شهر اصفهان نیز سال‌هاست از این معضل و مشکل رنج می‌برد. تنها تفاوت آلودگی هوای اصفهان با تهران شدت‌گرفتن یکباره این موضوع در این شهر است.
اهالی اصفهان نیز همپای تهرانی‌ها از آلودگی و دودودم ‌هوای شهرشان می‌نالند. برخی آمارهای غیررسمی منتشرشده حکایت از افزایش آمار مرگ‌ومیر در این شهر به دلیل آلودگی هوا دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ کار به جایی رسیده است که نمایندگان این شهر در مجلس شورای اسلامی هم به موضوع ورود کرده و خواستار رسیدگی ویژه به آن شده‌اند. به گفته این نمایندگان منشا آلاینده‌های هوای اصفهان به‌غیراز خودروها، نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ و کوچکی است که اطراف این شهر فعالیت می‌کنند.

عباس مقتدایی، یکی از این نمایندگان روز گذشته به مهر گفت: «رفع معضل آلودگی هوا در اصفهان نیازمند عزمی ملی است؛ اگرچه منابع مختلف آلایندگی در اصفهان وجود دارد که بخشی از آن به سوخت خودروها و بخشی مربوط به آلایندگی صنعت و بخشی به سایر منابع مربوط می‌شود اما آنچه شرایط را از حالت عادی خارج کرده صدهاتن گوگردی است که در نتیجه مصرف مازوت در نیروگاه‌ها حادث می‌شود. ما چندین‌بار به‌صورت تذکر کتبی و حتی طرح موضوع در کمیسیون تخصصی مجلس مسوولان ارشد و برخی از وزرا را نیز برای بررسی موضوع به مجلس فراخوانده‌ایم اما متاسفانه عزم جدی‌ای قابل مشاهده نیست اگرچه اقدامات استاندار جدید در نوع خود رویکردی قابل قدردانی است.»

عباس مقتدایی افزود: «اگر مردم اصفهان و برخی از شهرهای پیرامون آن عمق این موضوع که چه بلایی بر سر شهر اصفهان می‌آید را با آمار و ارقام متوجه شوند قطعا فشار افکارعمومی اجازه نخواهد داد سوخت مازوت و آلودگی‌های ناشی از آن در نیروگاه‌های برق تداوم یابد.» نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «استاندار اصفهان اخیرا اذعان کرده که روزانه 500تن گوگرد بر سر شهر ریخته می‌شود و البته ما معتقد هستیم در برخی مواقع این میزان بیش از ارقام یادشده است.»

این آلودگی به‌غیر از تنگ‌کردن راه تنفسی مردم اصفهان تاکنون تبعات دیگری نیز در پی داشته است. بارش برف و باران‌هایی غیرعادی در این شهر بخشی از این تبعات است. این موضوع را احسان مرادی، پژوهشگر هواشناسی مورد بررسی قرار داده و بخشی از اطلاعات خود در این‌باره را با خبرگزاری مهر در میان گذاشته است. بخشی از مهم‌ترین نکاتی که این پژوهشگر هواشناسی درباره آلودگی هوای اصفهان ذکر کرده به این شرح است: «شهر اصفهان به‌خاطر شرایط اقلیمی و توپوگرافی خاص خود چندان مه‌خیز نیست. حال آنکه مدت‌هاست مردم این شهر شاهد مه تقریبا غلیظی به‌خصوص در ساعت‌های شب تا صبح هستند. قطعا دلایل علمی قوی‌ای داریم که نشان می‌دهد این رخدادها طبیعی نیستند. اول آنکه چنین رخدادهایی در شهر اصفهان هیچ‌گاه سابقه نداشته است. دوم اینکه برای تشکیل مه رطوبت هوا باید بسیار بالا باشد، حال آنکه در بسیاری از موارد شاهد تشکیل مه در درصدهایی از رطوبت پایین بوده‌ایم یا بارش برف قرمز یا خاکستری بیانگر وجود موادی غیرطبیعی در برف است. اگرچه در برخی کشورها به‌دلیل وجود ریزگردهایی از خاک‌های رنگی مانند رس در لایه‌های جو شاهد بارش برف‌های رنگی بوده‌ایم، اما این مورد در اصفهان مصداق ندارد.»

مرادی همچنین می‌افزاید: «در ماه‌های گذشته بارها با وجود بارش برف یا باران در یک روز، میانگین آلودگی شهر اصفهان از هشدار هم فراتر رفته و حتی در روزی که بارش داشته‌ایم گاهی میانگین شاخص آلودگی از 200 هم فراتر رفته، این یعنی فاجعه.» او همچنین با انتقاد از عدم توجه دولت به این موضوع گفت: «اگرچه فرصت این دولت برای سروسامان‌دادن به نابسامانی‌های دولت قبلی تا به اینجا محدود بوده اما متاسفانه باید گفت حداقل در زمینه کنترل آلودگی این دولت هم فقط شعار داده است، نشان به آن نشان که در بودجه سال جدید ارقام ناامیدکننده‌ای برای کنترل آلودگی در نظر گرفته شده است.»

به‌نظر می‌رسد ویروس آلودگی در حال تکثیر و سرایت به دیگر شهرهای ایران است. تا چندسال پیش این موضوع فقط مختص تهران بود اما حالا چندسالی است شش کلانشهر دیگر کشور هم گرفتار این معضل شده‌اند. اصفهان، تبریز، مشهد، کرج، اراک و اهواز این شهرها هستند. نمونه اصفهان نشان می‌دهد اگر مسوولان هرچه‌سریع‌تر برای حل این بحران دست‌به‌کار نشوند تا چند مدت دیگر موضوع با همین شدت و خطر در دیگر شهرهای کشور تکرار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha