وزیر بهداشت: خدمات «پرستاری در منزل» تصویر زشت و نامناسبی دارد

سلامت نیوز :  وزیر بهداشت ضمن بیان این مطلب که امروز ارائه خدمات پرستاری در منزل چهره زشت و نامناسبی دارد، بر ضرورت ساماندهی ارائه این خدمات توسط پرستاران در منزل تا دو سال آینده تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم تکریم و معارفه معاون پرستاری وزارت بهداشت از زحمات دکتر مسعود فلاحی قدردانی کرد و گفت: تردید ندارم که محمد میرزابیگی معاون جدید در دوره تصدی‌اش بسیاری از مشکلات حوزه پرستاری را حل خواهد کرد.

وی ادامه داد: امروز با مشکلات بسیاری در حوزه پرستاری روبرو هستیم و به ویژه در مناطق محروم مشکلات سالهای گذشته نیز انباشته شده و بر سختی کار پرستاران افزوده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برخی از پرستاران در مناطق محروم بیش از 20 ماه است که معوقات خود را دریافت نکرده‌اند، اظهار کرد: در کنار همه اینها کمبود پرستار بسیار آزاردهنده شده است. امروز مردم پرستاران را به عنوان صف اول درمان و سفیران حوزه سلامت می‌شناسند و همه مطالبات خود را از آنها می‌خواهند.

اداره امور پرستاری بعد از انقلاب به شکل «هیئتی» انجام شد

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: مایل نبودم این جمله را بر زبان بیاورم اما باید گفت وضعیت حوزه پرستاری بعد از انقلاب به خوبی مدیریت نشد و شاکله آن از هم پاشید. این حوزه نیازمند بازسازی بود اما متاسفانه امور به شکل «هیئتی» انجام شد و ما چند دهه را از دست دادیم.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی وزارت بهداشت در دولت یازدهم بازسازی چهره پرستاری است، اظهار کرد: تعریف پرستار در ایران یک تعریف بومی و متناسب با فرهنگ و اعتقاد ماست اما باید استانداردهای بین المللی را نیز در این خصوص پیاده کنیم.

وی با بیان اینکه تعاریف و استانداردهای پرستاری در کشور یکپارچه نیست، گفت: امروز به معنای واقعی کلمه بهیار و کمک پرستار نداریم و اگر هم نیروهایی از این دست وجود دارند بخشی از آنها نیروهای خدماتی هستند که ممکن است به علت بهره هوشی بالاتر در کنار پرستاران قرار گرفته باشند و از دانش و مهارت کافی نیز در این خصوص برخوردار نباشند. آنها حتی بعضی اوقات دچار توهم شده و تصور می‌کنند پزشکند.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: به همین خاطر است که لازم می‌دانم برای حضور پرستاران ، بهیاران و کمک پرستاران به حوزه سلامت باید مشاوره‌های روانشناسی و تخصصی و مهارتی به شکل جدی در نظر گرفته شود زیرا ممکن است بسیاری به اشتباه وارد این عرصه شوند و به ارائه خدمات آسیب بزنند.

وی همچنین با بیان اینکه هرچه سریعتر لازم است مطالبات پرستاران مشخص و پردازش شود، اظهار کرد: البته شما با مشکلات دولت آشنا هستید و واقعیت درباره خزانه و دولت همان چیزی بود که رئیس جمهور اعلام کرد. این زندگی مردم است و نمی‌توان شخصی را که در جایی مانند خوزستان خدمت می‌کند 22 ماه بدون اینکه معوقاتش را دریافت کرده باشد رها کرد.

وزیر بهداشت به کمبود نیروی پرستار نیز اشاره کرد و گفت: درخواستم از معاون جدید پرستاری این است که ضمن حفظ شان و شئون پرستاری این کمبود را جبران کند البته نباید در این خصوص دست پاچه شویم و با اجرای برخی طرح‌های شتاب زده شئون پرستاران را زیر سوال ببریم و اجازه دهیم هر شخصی به عنوان مثال با گذراندن یک دوره کوتاه مدت پرستار بشود.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه مسئولیت من و معاونانم در وزارت بهداشت دفاع از حقوق مردم است، تاکید کرد: امروز بنده نباید در درجه اول مدافع حقوق پزشکان و پرستاران باشم. نظام پرستاری و نظام پزشکی مسئول رسیدگی به این امر است. ما باید به طور جدی منافع مردم را پیگیری کنیم و نیم نگاهی هم به حقوق دست اندرکاران نظام سلامت داشته باشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه باید گره‌های اصلی از کار پرستاری باز شود سپس به سمت نظم دهی به امور حرکت کنیم، گفت: ما علاوه بر مشکلاتی که در حوزه پرستاری هست در حوزه پزشکی نیز با مشکلاتی دست به گریبانیم و تخلفاتی را مشاهده می‌کنیم و از همین جا اعلام می‌کنم که به موقع به سراغ آنها خواهیم رفت. ما امروز با افرادی روبرو هستیم که نباید وارد عرصه پزشکی می‌شدند اما اکنون مظلوم نمایی می‌کنند. ما این لکه‌های نامیمون را از جامعه پزشکی پاک خواهیم کرد.

وی افزود: ما امروز در حوزه پرستاری رفتارهای ناشایستی را می‌بینیم. البته نمی‌خواهم از این افراد تعبیر به وجود «باند» کنم. اینها گروه‌هایی هستند که به شدت مخربند و با تخلفاتی که انجام می‌دهند چهره پرستاران را مخدوش می‌کنند. از نظام پرستاری می‌خواهم وارد کارهای نمایشی نشود و خودش را همراه دولت و کاروان سلامت قرار بدهد و برای انجام کاری که مجلس و دولت در حال حاضر در توانش نیست اصرار و پافشاری نکند.

تشکیل شورای عالی پرستاری درخواست اول وزیر بهداشت از معاون جدید

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه درخواست اولم از معاونت پرستاری تشکیل شورای عالی پرستاری است، اظهار کرد: باید امور مربوط به آموزش، درمان و اعتبارات مربوط به پرستاران مجتمع شود. در همین راستا تشکیل شورای عالی پرستاری لازم است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید تا قبل از پایان یافتن سال 92 بحث مربوط به معوقات و کمبود نیروی پرستاری حل شود، اظهار کرد: امیدواریم به زودی شرح وظایف شورای عالی، حدود و اختیاراتش و نحوه ارتباط با سایر معاونت‌ها در وزارت بهداشت تدوین شود.

قاضی زاده هاشمی در ادامه با بیان اینکه باید به حقوق مردم احترام بگذاریم، اظهار کرد: گاهی مشکلات هست اما آن را می‌توان به نحو مناسبی بیان کرد. بنده امروز به قدری در باره مشکلات حوزه سلامت سخن گفتم به گونه‌ای که امروز مردم که ما را می‌بینند می‌گویند «انشالله خداوند وزارتخانه بیمار شما را شفا بدهد». مردم پذیرفته‌اند که وزارت بهداشت دچار مشکلات جدی اعتباری است.

قاضی زاده هاشمی در ادامه با بیان اینکه بخش عمده‌ای از حل مشکلات نظام سلامت مرهون تلاش‌ها و زحمات پرستاران است، اظهار کرد: ما به پرستارانی احتیاج داریم که رفتار، نگاه و اخلاقشان شبیه دوران دفاع مقدس باشد. البته اکنون هم افراد بسیاری داریم که با فداکاری مشغول ارائه خدمت به مردم هستند و شایسته تقدیرند.

قاضی زاده هاشمی در ادامه سخنانش به اوضاع نامناسب ارائه خدمات پرستاری در منزل اشاره و اظهار کرد: امروز ارائه خدمات مراقبتی در منزل تصویر بسیار زشت و نامناسبی دارد. علیرغم اینکه ما طرفدار عدم تصدی گری هستیم اما باید این موضوع یک بار برای همیشه در هم ریخته شده و دوباره بازسازی شود. باید این مشکل را نیز تا دو سال آینده حل کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت صرف دقت برای انتخاب افرادی که عهده دار مسئولیت مراقبت در منزل می‌شوند، گفت: آنچه در این بخش دیدم تقریبا زشتی بوده است. هیچ کدام از این افراد پرستار نبودند و گروه‌های خدماتی هستند که بعضا مشاهده شده دارای سوابق کیفری هستند و پس از گذراندن دوره آموزشی کوتاه مدت مشغول این کار شده‌اند و نظارتی در این خصوص وجود ندارد. لازم است مجوزهای اعطا شده مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی در ادامه خطاب به مسئولان پرستاری کشور گفت:‌ شعار دادن،‌هوچی گری و حرفهای پوپولیستی زدن درد مردم را دوا نمی‌کند. باید همه به دنبال یک هدف باشیم. مشکلات را تبیین و برای حل آنها برنامه ریزی کنیم. مردم امروز بسیار گرفتارند و باید برای تضمین آرامش و آسایش آنها همه تلاش خود را بکار بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha