دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10415

یک پیگیری درازمدت نشان داده است که درد قفسه سینه احساس شده بوسیله مردان و زنان در دهه 40 زندگی، یک عامل مهم خطرساز برای مرگ زودرس به علت بیماری قلبی در سنین بعدی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز در این بررسی که پژوهشگران در نروژ آن را انجام دادند، درد قفسه سینه یا "آنژین صدری" بوسیله پاسخ‌ها به یک نسخه کوتاه‌شده از "پرسشنامه آنژین رز" سازمان جهانی بهداشت تعیین شد، که سه پرسش ساده را مطرح می‌کند:

 آیا هنگام بالارفتن از تپه‌ها، پله‌ها یا تند راه رفتن روی سطح صاف در قفسه سینه احساس درد می‌کنید؟ اگر در هنگام راه رفتن درد یا ناراحتی در قفسه سینه احساس می‌کنید، آیا متوقف می‌شوید، سرعت‌تان را کم می‌کنید یا به همان سرعت به راه خود ادامه می‌دهید؟ آیا در صورت متوقف‌شدن یا کم‌شدن سرعت، آیا درد پس از کمتر از 10 دقیقه برطرف می‌شود، یا پس از 10 دقیقه و بیشتر؟

معیارها برای آنژین پاسخ "بله" به اولین پرسش، "توقف" یا "کم کردن سرعت" به دومین پرسش، و "کمتر از 10 دقیقه"  به سومین پرسش است.

در بررسی دکتر اس. گراف-لورسن از موسسه بهداشت عمومی در اسلو و همکارانش 16616 مرد  و 16256 زن در سنین بین 40 تا 49 سال را که عاری از بیماری قلبی بودند، در بین سال‌های 1974 تا 1978 این پرسشنامه را تکمیل کردند.5 سال بعد بین سال‌های 1977 تا 1983 هم اکثریت این افراد پرسشنامه را پر کردند.

تا سال 2000، 7.9 درصد از مردان این گروه و 1.9 درصد از زنان این گروه از بیماری قلبی فوت کردند؛ در مردها و زنان  دارای آنژین قفسه صدری در سال‌های 1974 تا 1978 میزان مرگ و میر به علت بیماری قلبی به ترتیب 16 و 4 درصد بود.

به گفته این محققان که نتایج بررسی خود را در نشریه پزشکی Heart  منتشر کرده‌اند، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در مردان دچار آنژین صدری بسیار بالاتر از افراد عاری از آن است.
آنها می‌نویسند که میزان نسبی افزایش خطر به علت آنژین صدری مشابه افزایش متوسط کلسترول و فشار خون است.

به گفته این پژوهشگران این بررسی از نتایح یک بررسی قبلی در این مورد حمایت می‌‌کند که نشان داده بود آنژین قلبی یک یافته خوش‌خیم نیست و بررسی در هر دو جنس را لازم می‌آورد.
 
    
      
  
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha