15 تا 49 سال؛ سن باروری ایمن براساس استانداردهای جهانی

سلامت نیوز : طی سال های گذشته بهترین سن باروری برای زنان ۲۰ تا ۳۵ سال اعلام و بارداری های بالاتر یا پایین تر از این سن، بارداری های با ریسک بالا برای مادر و کودک عنوان می شد به گونه ای که تقریبا اغلب زنان برای فرزندآوری در سنین بالای ۳۵ سال و یا زیر ۲۰ سال دچار نگرانی بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ در حالی که به گفته رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان، طبق نظر سازمان بهداشت جهانی سن باروری زنان ۱۵ تا ۴۹ سال است که به گفته کارشناس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت اعلام سن ایمن برای باروری بین ۲۰ تا ۳۵ سال از سوی سازمان بهداشت جهانی با توجه به شرایط دهه ۶۰ ایران بوده است و در واقع راهی برای کاهش نرخ جمعیت است که در این سال ها در ذهن مردم جا باز کرده است در حالی که براساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی سن باروری در کشورهایی که از سطح مراقبت های بهداشتی بالایی برخوردارند بین ۱۵ تا ۴۹ سال تعیین شده است.

بعضی از مسئولان در حال فرصت سوزی و بازی با آمار هستند

به گزارش تسنیم، کبری خزعلی در شصت و سومین نشست شورای خواهران سازمان بسیج جامعه پزشکی که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: مشکل کاهش نرخ جمعیت خیلی جدی است و بعضی از مسئولان در حال فرصت سوزی و بازی با آمار هستند و اعلام می کنند وضعیت عادی است. در حالی که سن باروری زنان که طبق نظرات سازمان بهداشت جهانی 49-15 سال است به اشتباه در این سال ها 35-20 سال گفته شده بود. خزعلی به طرح موضوع سیاست های جمعیتی و مشکلات پیش رو پرداخت و ادامه داد: مشکل کاهش نرخ جمعیت خیلی جدی است و بعضی از مسئولان در حال فرصت سوزی و بازی با آمار هستند و اعلام می کنند وضعیت عادی است.

محدود کردن سن ایمن برای باروری یکی از راه های کاهش نرخ جمعیت

دکتر علی سنگی کارشناس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت و مدیرکل پیشین دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در گفت وگو با خراسان سیاست های سازمان بهداشت جهانی درباره سن ایمن برای باروری را که سال ها درایران بین 20تا 35سالگی تعریف شده بود مطابق با شرایط دهه 60ایران دانست و ضمن تاکید بر این که با بالارفتن سطح مراقبت های بهداشتی در کشور امکان انجام زایمان های ایمن در سنین بالا فراهم شده است ،گفت:براساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی سن ایمن باروری در کشورهایی که از سطح مراقبت های بهداشتی بالایی برخوردارند بین 15تا 49سال تعیین شده است و درصورت انجام مراقبت های لازم بارداری در سنین 35تا 49سالگی هیچ گونه عوارض و مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند.

وی خاطرنشان کرد:پیش از این ،در دهه 1360سازمان بهداشت جهانی با توجه به رشد بالای نرخ باروری در ایران که به 6.7 درصد رسیده بود ،محدود کردن سن ایمن برای باروری را به عنوان یکی از راه های کاهش نرخ جمعیت مطرح کردکه البته به خوبی در اذهان عمومی مردم جا گرفت. اما در شرایط فعلی و با توجه به افزایش سطح مراقبت های بهداشتی از مادر و کودک و البته با توجه به کاهش نرخ باروری و کاهش آن به کمتر از نرخ جایگزینی، لازم است تا در این مورد خاص نیز بازنگری انجام شود و رسانه ها مردم را از بی خطربودن باروری در سنین بالا به شرط رعایت مراقبت های بهداشتی آگاه کنند.

وی تاکید کرد:ریسک زایمان برای مادران بالای 40سال بالا می رود که با پیشرفت های انجام گرفته در بهداشت و درمان کشور این ریسک به کمترین میزان کاهش یافته است.وی افزود:از نظر علمی و شرعی مشکلی برای بارداری زنان 15ساله وجود ندارد.وی با اشاره به نرخ جایگزینی (2.1) و کاهش یافتن نرخ باروری به 1.76 گفت: مسئولان در شرایطی به فکر بازنگری سیاست ها افتاده اند که برای جبران نرخ باروری که با شتاب کاهش یافته است و رساندن آن به نرخ جایگزینی بازهم ۲۰ سال زمان وجود دارد. وی افزود: بر اساس اطلاعات جمعیتی ،کشور از سال1385تا 1425در شرایط پنجره جمعیتی قرار دارد که از لحاظ ساختاری از بهترین شرایط است.این بدان معناست که 70درصد از جمعیت کشور بین 15تا 65سال هستند که بیشترین آن ها در سن باروری،اشتغال و کارآفرینی قرار دارند.با این حال کشور 7سال از این فرصت را از دست داده است و اگر برای استفاده از فرصت باقی مانده برنامه ریزی نشود در آینده نزدیک به کشوری سالمند با مشکلات فراوان دچار خواهیم شد.

سزارین عاملی مهم در کاهش نرخ باروری

سنگی ضمن تاکید بر این که برای افزایش نرخ باروری و نرخ جمعیت باید درتمامی سیاست ها و برنامه های کنترل جمعیتی تجدید نظر شود افزود:یکی از مواردی که افزایش نرخ باروری و جمعیت را با چالش مواجه کرده است افزایش روز افزون انجام سزارین در بین زنان ایرانی است.

درحال حاضر 60درصد از زایمان ها به صورت سزارین انجام می شود و چون زنانی که به صورت سزارین وضع حمل می کنند امکان انجام بیش از دو زایمان ایمن در طول زندگی را نخواهند داشت ،این موضوع می تواند مانعی برای رشد نرخ باروری و نرخ جمعیت به حساب آید.بنابراین تصمیم گیران باید برخورد با پزشکان و بیمارستان هایی را که بی دلیل اقدام به سزارین می کنند در دستور کار خود قرار دهند.وی راهکار دیگری را که می تواند به افزایش نرخ باروری در کشور بینجامد تامین دارو و درمان زوج های نابارور برابر تعرفه های دولتی دانست و گفت: متاسفانه 20درصد از زوجین ایرانی نابارورند که با تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این خدمات می توان به افزایش نرخ باروری کمک کرد.

روح افزا معاون طرح و برنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان نیز در نشست شورای خواهران سازمان بسیج جامعه پزشکی به بحث سزارین اشاره کرده و گفت: سزارین در دنیا ممنوع است و ۸۵ درصد زایمان ها در دنیا به شکل طبیعی است در حالی که در ایران عکس این موضوع اتفاق می  افتد و ۸۵ درصد زایمان ها به صورت سزارین انجام می شود. وقتی زایمان خانمی به صورت سزارین انجام می شود تعداد فرزند آوری خانم محدود می شود.

معاون طرح و برنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان سپس به تعداد عمل های توبکتومی و وازکتومی در ایران اشاره کرد و افزود: تعداد این عمل ها در ایران سه برابر جهان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha