سرانه درآمد در اروپا 10 تا 20 برابر سرانه در آمد در ایران است.و اگر درآمد مردم ما واقعی شود خواهید دید که مثلا اگر در اروپا این شکاف درآمد بین پزشکان و مردم 3 برابر است در ایران در بهترین شرایط بیش از 1/5 برابر نخواهد بود .

آیا واقعا درآمد پزشکان 37 برابر درآمد سرانه کشور است!

سلامت نیوز:  سرانه درآمد در اروپا  10 تا 20 برابر  سرانه در آمد در ایران است.و اگر درآمد مردم ما واقعی شود خواهید دید که مثلا اگر در اروپا این شکاف درآمد بین پزشکان و مردم 3 برابر است در ایران در بهترین شرایط بیش از 1/5 برابر نخواهد بود. 


به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمدهادی یارایی دندانپزشک و دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد در یادداشتی اختصاصی برای سلامت نیوز نوشت: چندی پیش برنامه ثریا در صدا و سیما عرصه ای برای تخریب وجهه جامعه پزشکی شد. در این برنامه محسن مقصودی کارشناس برنامه می گوید که درآمد سرانه پزشکان در کشور ما ۳۷ برابر درآمد سرانه ایرانیان است و این فاصله در اروپا کمتر از ۳ برابر است!


وی گفت :میزان درآمد پزشکان به سرانه درآمدی در کشورهای  آلمان 1.6، دانمارک 2، اسپانیا 2.4 ، در ایتالیا 2.6، انگلستان 3.1 و ... است و این در حالی است که در رقمی تعجب برانگیز نسبت درآمد پزشکان به درآمد سرانه در کشورمان ایران 37 برابر است که تفاوت بسیار بالایی با سایر کشور ها دارد.


در طی این برنامه این فرد کارشناس! دست به استدلال و نقل قول از دیگران می زند و به این نتیجه عجیب می رسد که افزایش تعرفه پزشکان به معنای افزایش بیشتر فاصله درآمد گروه پزشکی با مردم عادی است!


اگر به جدول زیر نگاه کنید نرخ دستمزد ماهیانه کارگران در ایران با چند کشور دیگر مقایسه شده است.دستمزد ماهیانه یک کارگر در ایران را اگر براساس حقوق تامین اجتماعی حداقل 490000تومان بگیریم حدود 165 دلار میشود یعنی کمتر از 5% دستمزد در ایالات متحده ،کمتر از 6% دستمزد در آلمان ،کمتر از 7%دستمزد در آقریقای جنوبی،حدود 10%دستمزد در پرتقال و کمتر از یک چهارم دستمزد در مصر و چین!

جدول سازمان جهانی کار

به جدول فوق توجه کنید تا متوجه شوید چیزی که کارشناس برنامه ثریا را به این نتیجه بزرگ رسانده که درآمد پزشکان در ایران 37 برابر سرانه بقیه مردم است و این نسبت در اروپا 3 برابر است چه می باشد! کاملا درست است، سرانه درآمد در اروپا  10 تا 20 برابر  سرانه در آمد در ایران است.و اگر درآمد مردم ما واقعی شود خواهید دید که مثلا اگر در اروپا این شکاف درآمد بین پزشکان و مردم 3 برابر است در ایران در بهترین شرایط بیش از 1/5 برابر نخواهد بود .


همه ارقام و آمار نشان می دهد قیمت خدمات پزشکی در ایران به مراتب کمتر از سایر کشورهای دنیاست .در واقع مهمترین دلیل اثبات این مدعا جذب توریست درمان در سال های اخیر است. همچنین کارشناس این برنامه باید بداند وقتی می گویید 2000 پزشک درآمد میلیاردی دارند و در کشور حدود  150000 پزشک وجود دارد ، این تعداد کمتر از 1/5% جمعیت پزشکان است و با این استدلال ضعیف و قیاس جز ء به کل بهتر است نام کارشناس را از روی خود بردارند، زیرا این شکاف باتوجه به توزیع نرمال درآمد در همه مشاغل وجود دارد و نباید با چنین استدلال های سخیفی به نتیجه گیری های جهت دار پرداخت.


از طرف دیگر طبق آمار و گفته علت اصلی فقیر شدن مردم به علت درمان هزینه های بالای دارو می باشد نه حق العلاج پزشکان ! که باز نباید از این موضوع نتیجه گیری جهت دار کرد که نباید تعرفه های خدمات پزشکی بالا رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسام ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    0 1
    اشتباه گفته. 100برابره. پزشک متخصص کمترین دستمزد 200 میلیون و کارگر 2 میلیون.تازه پزشک اروپایی رو هیچ وقت با ایرانی مقایسه نکنی. اونها سه برابر ایرانی کار میکنن و شیفت ثابت دارند. پزشک متخصص ایرانی رو هیچ کس نمیتونه شیفت نگه داره.زیاده از این چیزها فقط مردم دارن تحملشون میکنن