سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به انواع اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان، تماشای تصاویر خشن و فیلم‌های ترسناک را موجب افزایش اضطراب کودکان عنوان و بر لزوم پیگیری درمان مبتلایان توسط والدین تأکید کرد.

غزال زاهد در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: اختلالات اضطرابی شایع‌ترین اختلالات روانشناختی در کودکان و نوجوانان است.

وی افزود: این اختلالات به صورت‌های مختلف می‌تواند تظاهر پیدا کند مانند اختلال اضطراب جدایی، منتشر، حالات وسواسی و اختلالات اضطرابی دیگر.

وی ادامه داد: اختلالات اضطرابی در کودکان بر اثر تعامل زیستی و محیطی شکل می‌گیرد. یعنی کودک به واسطه ژن‌هایی که به او منتقل شده مستعد اضطراب است و وقتی با رخدادهای محیطی اضطراب‌آور روبه‌رو می‌شود دچار اختلال اضطرابی می‌شود.

وی تصریح کرد: معمولاً این کودکان در خانواده، والدین و بستگانی دارند که دچار انواع اختلالات اضطرابی هستند. به علاوه اینکه استعداد ژنتیکی و محیط اضطراب‌آور می‌تواند در بروز اختلالات اضطرابی مؤثر باشد.

وی افزود: مثلاً مادر مستعد و دچار وسواس، تنش‌ها و سختگیری‌ها و نگرانی‌های ویژه‌ای دارد که اینها می‌تواند به کودک منتقل شود و با وجود آسیب‌پذیری ژنتیکی وی، زمینه اختلالات اضطرابی را در او به وجود آورد.

این متخصص بهداشت و روان درباره تشخیص اولیه اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان گفت: تشخیص اختلالات اضطرابی بر حسب نوع اضطراب می‌تواند تظاهر بالینی متفاوتی داشته باشد. مثلاً اختلال اضطراب جدایی زمانی رخ می‌دهد که کودک برای رفتن به مدرسه و جدایی از والدین یا مراقبان اولیه‌اش دچار تنش شود و از رفتن به مدرسه امتناع کند.

وی افزود: رنگ‌ پریدگی، عرق کردن کف دست، سردی اندام‌ها، تپش قلب و علایم گوارشی غیراختصاصی مانند حالت تهوع و شکم درد علایم شایع این کودکان است. همچنین مبتلایان به اختلال اضطراب جدایی دچار احساس نگرانی و تشویش زیادی هستند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان اظهار داشت: این کودکان ممکن است در منزل نیز مشکلاتی داشته باشند. آنها نگرانی‌ها و افکار نگران کننده خاصی در طول روز و هنگام غیبت والدینشان دارند که موجب می‌شود تا شب و موقع خواب ادامه داشته باشد و در روند خواب آنها نیز اختلال ایجاد کند.

وی ادامه داد: اختلال اضطراب منتشر اختلالی است که فرد به طور شایع مضطرب و همراه با نگرانی مشخص و غیرمشخص است.

زاهد گفت: نگرانی به طور طبیعی در افراد وجود دارد اما وقتی نامتناسب و غیرمنطقی باشد اختلال محسوب می‌شود.

وی افزود: نگرانی‌های کودکان و نوجوانان بیشتر به سلامت والدین و امنیت منزل مربوط می‌شود. همچنین دیدن تصاویر خشن و فیلم‌های ترسناک می‌تواند این موضوع را تشدید کند.

وی اظهار داشت: حالات اضطراب جدایی از ابتدای کودکی وجود دارد اما با بالا رفتن سن کودک، انتظار می‌رود بتواند مدتی تنها باشد. چنانچه او نتواند در عدم حضور والدین دوام بیاورد به این اختلال مبتلا است.

زاهد افزود: این روند در عملکرد کودک و نوجوان اختلال ایجاد می‌کند زیرا نمی‌توانیم او را از فضای خانه جدا کنیم و رفتار کودک و نوجوان حالت بیمارگونه پیدا می‌کند.

فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان گفت: درمان اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان برحسب نوع و شدت اختلال و بودن یا نبودن ژنتیک مشخص می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری درمان جزو مهمی از آن محسوب می‌شود. باید آموزش‌های لازم به والدین درباره ماهیت اختلال و نوع درمان داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha