یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 104854

 سلامت نیوز : سیامك مره‌صدق با بیان اینكه به صورت رسمی این اسامی پزشك‌های زیرمیزی‌بگیر اعلام نشده‌ است به تهران امروز می‌گوید: یكی از مسئله‌های دست چندم بخش سلامت زیرمیزی است. گرفتن تعرفه‌های خارج از عرف مربوط به تعداد معدودی در بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی است. وجود همین تعداد معدود (دو سه درصد از پزشك‌ها) باعث شده كه این معضل پای همه پزشك‌ها نوشته ‌شود. در كمیسیون بهداشت و درمان مجلس اصرار داشتیم كه این از دانه‌درشت‌ها شروع شود علت آن این بود كه این افراد تحریك كننده بقیه به‌ویژه پزشك‌های جوان هستند و حتی متاسفانه فرهنگ اشتباهی در گروهی از مردم جا افتاده است كه پزشك‌هایی كه رقم‌های نجومی می‌گیرند كارشان هم نجومی خوب است. مسئله اصلی یك فرهنگ اشتباهی است كه بین مردم جا افتاده و همین دانه‌درشت‌ها باعث آن شدند كه باید از بین برود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه خواست كمیسیون این بوده كه شروع برخورد با پزشكان زیرمیزی‌بگیر دسته چندم برخورد شود، می‌افزاید: این افراد سوءاستفاده از قداست حرفه پزشكی كرده‌اند و چنانچه از هیات علمی دانشگاه باشد باید برخورد شدیدتری با آنها شود زیرا برای دانشجویان بدآموزی دارند. مقام هیات علمی دارای یك مقام با ارزش‌های پاك است و آنها از این مقام سوءاستفاده می‌كنند. او با تاكید بر اینكه این حركت باید تداوم داشته باشد، ادامه می‌دهد: امیدوارم این حركت مقطعی و كوتاه مدت نباشد. در مدت كوتاهی از سوی وزارت بهداشت به سر و سامان برسد. البته جای تشكر دارد زیرا چیزی نزدیك به 8 سال است كه وزارت بهداشت و درمان می‌خواهد با این افراد برخورد كند. هر موقع كه تصمیم جدی می‌گرفت حداكثر با برخورد با چند پزشك جوانی كه در شهرستان‌ها و شهرهای كوچك زیرمیزی‌ می‌گرفتند این جریان تمام می‌شد و كاری به دانه درشت‌ها و پزشكان معروف و پربیماری كه در شهرهای بزرگ مثل تهران هستند نداشتند. خوشبختانه در حال حاضر برخورد از دانه درشت‌ها شروع شده و این باعث می‌شود كه كل این فرهنگ خطاكارانه نابود شود. حركت مثبت وزارت بهداشت و درمان در چندماه اخیر برای برخورد با این مقوله، جای امیدواری دارد و عزم جدی وزیر در برخورد با تعرفه‌های غیرقانونی كاملا مشخص است.

دكتر مره‌صدق با اشاره به اینكه ضوابط مشخص است و مشكل قانونی در این مورد نداریم، می‌گوید: حتی تا لغو پروانه طبابت هم می‌توان در این مورد پیش رفت. خلأ قانونی برخورد با این صنفی كه باعث خدشه به آبروی كل پزشك‌ها می‌شوند نداریم. به وزارت بهداشت هم اعلام كردیم كه اگر خلأ قانونی در این مورد وجود دارد مطرح كند یا به صورت لایحه آن را ارائه دهد و حتی ما حاضریم با فوریت آن را به مجلس پیشنهاد بدهیم و تصویب كنیم تا وزارت بهداشت ابزار لازم را داشته باشد. او در پاسخ به این سوال كه چرا هیچ بیماری از این افراد به سازمان نظام‌پزشكی شكایت نكرده‌ است می‌گوید: همان فرهنگ اشتباهی كه قبلا به آن اشاره شد جواب سوال شماست. مردم فكر می‌كنند كار آنها خیلی خاص و پیچیده است و دیگران نمی‌توانند. من این را به ضرس قاطع می‌گویم كه كیفیت خدمات سلامتی در بخش دولتی و خصوصی فرقی ندارد. حتی در بخش دولتی به دلیل حضور انترن‌ و رزیدنت‌ها رسیدگی به بیمار‌ها بیشتر است. منتهی متاسفانه از آنجایی‌كه بیمارستان‌های خصوصی از پذیرش بیماران بدحال و پرخطر خودداری می‌كنند به نظر مردم می‌آید كه توسط پزشك‌های این بیمارستان‌ها درمان ‌شوند زودتر و بهتر درمان می‌شوند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال كه فكر نمی‌كنید به دلیل این است كه باید حقی برای شكایت از پزشك به سازمان نظام‌پزشكی پرداخته شود؟ می‌افزاید: درست است كه اگر بیماری بخواهد از پزشكی شكایت كند باید مبلغی را واریز كند اما چنانچه این شكایت به خاطر مسائل تعرفه‌های غیرقانونی باشد نیازی به پرداخت این مبلغ نیست. از این به بعد هم وزارت بهداشت و درمان به همراه سازمان نظام‌پزشكی به عنوان مدعی‌العموم وارد این جریان خواهد شد. یعنی حتی اگر كسی شكایت نكند وزارت بهداشت و درمان به عنوان شاكی به سازمان نظام‌پزشكی مراجعه كند و سازمان نظام‌پزشكی هم كسانی را كه می‌شناسد به وزارت بهداشت و درمان معرفی كند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

دكتر مره صدق با اشاره به اینكه دو نوع برخورد با این پزشكان صورت می‌گیرد، ادامه می‌دهد: یكی برخورد صنفی است كه در چارچوب صنف پزشكی و توسط سازمان نظام‌پزشكی صورت می‌گیرد. برخورد دیگر معرفی به مراجع قضایی و سازمان تعزیرات است، كه باید از سوی وزارت بهداشت و درمان صورت گیرد. در هر دو زمینه برخورد‌های بدون اغماضی با افراد متخلف صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha