رئیس اداره امور بیمارستانهای وزارت بهداشت گفت: مردم 8 برابر بیش از نیاز واقعی به پزشك متخصص مراجعه می‌كنند بنابراین باید قبل از اجرای طرح پزشك خانواده در شهرها مردم یك پزشك عمومی را به عنوان پزشك خانواده برای خود انتخاب كنند. تا این وضعیت اصلاح شود.

حسن كرانی در گفت و گو با فارس، افزود: متاسفانه به علت نبود آموزش مناسب به مردم در مورد نحوه درست دریافت خدمات درمانی، شاهد یك به هم ریختگی و آشفتگی در دریافت خدمات درمانی از طرف مردم هستیم، آموزش‌های پراكنده در این مورد از طریق صدا و سیما به مردم ارائه می‌شود اما بهترین راهكار برای آموزش مردم در این زمینه مشاوره پزشكان با مردم و راهنمایی مراجعه كنندگان است كه البته این كار به فرهنگ سازی و مقدماتی در درون جامعه پزشكی نیاز دارد.
وی ادامه داد: بهترین كانال برای مشاوره مردم، پزشك خانواده است اما تا زمانی كه پزشك خانواده در شهرها اجرا نشود، مردم می‌توانند به طور خود جوش برای خود یك پزشك عمومی را به عنوان پزشك خانواده انتخاب كنند و همه مراجعات درمانی خود را از طریق او انجام دهند، از پزشك عمومی خانواده خود بخواهند تا برایشان پرونده تشكیل دهد، راهنمایی‌شان كند و در صورت نیاز به پزشك متخصص از طریق این پزشك ارجاع شوند.
كرانی گفت: پزشك عمومی هم می‌تواند با گروهی از پزشكان متخصص مرتبط شود و بیماران و مراجعان خود را در صورت لزوم به آنان ارجاع دهد و پزشكان متخصص نیز خود را ملزم بدانند تا جواب نامه ارجاع پزشك عمومی را بدهند تا اطلاعات پزشك بیمار در پرونده بیمار نزد پزشك عمومی ثبت شود.
رئیس اداره امور بیمارستانی وزارت بهداشت افزود: گر چه اجرای طرح پزشك خانواده در شهرها نیازمند مقدماتی است اما مردم و جامعه پزشكی می‌توانند به صورت خودجوش اجرای طرح را شروع كنند تا تدریجاً زمینه برای اصلاح نظام سلامت كشور فراهم شود.
وی ادامه داد: متاسفانه در سیستم فعلی خدمات بهداشتی- درمانی موجود پزشكان عادت نكرده‌اند با مردم حرف بزنند و وقت زیادی برای مراجعان نمی‌گذارند در اكثر موارد بدون معاینه كامل بیمار نسخه‌های از قبل آماده را برای بیماران تجویز می‌كنند.
كرانی گفت: از طرفی مردم هم در انتخاب درست پزشك سر در گم هستند، به عنوان مثال یك سردرد می‌تواند علامت طیف متنوعی از بیماریها باشد از تومور سرطانی مغز گرفته تا ام اس، صرع، كم سویی چشم، سینوزیت، بیماری روحی، بیماریهای اعصاب، سرماخوردگی، بی‌خوابی و نخوردن به موقع چای همه می‌توانند عامل سردرد باشند، در این صورت یك بیمار چگونه می‌تواند پزشك مناسب بیماری خود را انتخاب كند.
وی ادامه داد: به طور كلی در دنیا استاندارد این است كه مردم حداكثر بین 10تا 12 درصد مواردی كه بیمار می‌شوند به خدمات تخصصی پزشكی نیاز دارند، بقیه موارد با خدمات پزشك عمومی و غربالگری از سوی وی مشكل حل می‌شود اما متاسفانه در كشور ما میزان مراجعه مردم به پزشك متخصص 7 تا 8 برابر نیاز واقعی آنهاست.
وی افزود: پزشكان متخصص و فوق متخصص نیز خودشان اذعان دارند كه بیش از 50 درصد مراجعان آنها اساساً ناراحتی شان به تخصص آنها ربطی ندارد، بنابراین برای رفع این مشكل بهترین راهی كه در دنیا وجود دارد، غربالگری همه بیماران از طریق پزشك خانواده در مراحل اولیه است.
وی گفت: البته در این شرایط تعداد مراجعه به یك پزشك متخصص ممكن است از 50 نفر در روز به 8 نفر كاهش یابد بنابراین باید تعرفه پزشكان متخصص به حدی افزایش یابد كه ادامه كار آنها در مطب با توجه به هزینه اداره مطب مقرون به صرفه باشد و البته زمان معاینه و مشاوره با بیمار نیز باید به نحو چشمگیری افزایش یابد.
كرانی افزود: هر پزشك متخصص باید حداقل 12دقیقه برای هر بیمار وقت بگذارد و تعداد بیمارانی كه طی یك ساعت ویزیت می‌شوند نباید از 6 نفر تجاوز كند، هر پزشك عمومی نیز در یك ساعت نباید بیش از 6 بیمار ویزیت كند و برای هر بیمار باید حداقل 10دقیقه وقت بگذارد. فوق متخصصان نیز باید بر اساس وضع هر بیمار برای او وقت بگذارند و چه بسا معاینه و مشاوره فوق تخصصی با یك بیمار 2 ساعت وقت ببرد.
وی گفت: در زمان حاضر پزشكان متخصص و فوق متخصص به خصوص در شهر تهران به علت تعداد بالای بیمار، نه تنها زمان مناسب برای ویزیت و معاینه بیماران نمی‌گذارند بلكه در بسیاری موارد حتی سقف تعرفه‌های نظام پزشكی را هم رعایت نمی‌كنند و چندین برابر آن از بیماران حق ویزیت می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha