دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱

"متکدیان" در "نوروز" جمع‌آوری می‌شوند!

سلامت نیوز : چندی پیش محمدعلی عرفان منش(مدیرکل امور اجتماعی استان تهران) از اجرای طرح جمع‌آوری متکدیان در آستانه‌ی سال نو پایان امسال خبر داد و گفت: "باتوجه به اهمیتی که چهره شهر در آستانه سال نو دارد، برنامه‌های ویژه‌ای را برای این امر در دستور کار داریم، هر چند اجرای طرح‌هایی در موضوع آسیب‌های اجتماعی، کماکان به قوت خود باقی است و متوقف نشده است."

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ هر سال در آستانه‌ی سال نو یا در مناسبات دیگر؛ برخی از نهاد‌ها مانند استانداری و شهرداری به اجرای طرح جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر می‌پردازند. این مراکز برای مدت کوتاهی در شرایطی نه چندان مناسب؛ متکدیان و آدم‌های خیابانی را در مراکز خاصی نگه می‌دارند تا زمان نوروز یا هر مناسبت دیگری به پایان برسد و دوباره فقرا از زن و مرد و کودک به خیابان‌ها بازگردانده شوند. در این جمع‌آوری تنها به زیباسازی خیابان‌ها و محله‌های شهر اندیشیده شده و به این موضوع فکر نشده که این افراد؛ بخشی از جامعه‌ی کنونی کشور هستند که بر اثر فقر؛ نداری؛ اعتیاد؛ فساد حاکم بر خانواده؛ فرد و جامعه، به خیابان‌ها کشانده شده‌اند. گویا مدیران کشور تلاش دارند برای زیباکردن شهر؛ مدتی چهره‌های نازیبا را از ویترین‌های شهروندی کنار بزنند.

اگرچه مددکاران اجتماعی همواره نسبت به اجرای طرح‌هایی از این دست و برخوردهایی این چنین با قشر فقیر و تهی‌دست جامعه؛ انتقاد داشته و دارند اما مدیریت شهری و دولتی گویا تنها با چنین مسکن‌هایی سعی در درمان بیماری صعب‌العلاجی به نام فقر دارد. مددکاران می‌گویند: اینگونه طرح‌های مناسبتی بدون برنامه‌ریزی مناسب برای اسکان این حجم از افراد انجام شده که درنتیجه خود پتانسیل ایجاد آسیب‌های زیادی برای افراد کم‌سن‌تر را در چنین مکان‌هایی دربردارد.

محمد لطفی(مددکار اجتماعی و فعال حقوق کودکان کار و خیابان) در این باره می‌گوید: طرح جمع‌آوری متکدیان برای زیباسازی شهر و تغییر مبلمان شهری در مناسبات گوناگون انجام می‌شود. درحالیکه کسی به این موضوع فکر نمی‌کند این افراد جزئی از جامعه و قربانی شرایط اقتصادی ایجاد شده؛ هستند.

وی می‌افزاید: باید به این موضوع توجه کرد که چرا یک کودک بجای آنکه که به مدرسه برود، باید در خیابان باشد تا او را بگیرند و به این مکان‌ها ببرند.

این فعال حقوق کودک ادامه می‌دهد: امروز مراکزی برای نگهداری از این افراد درست شده که برخی ار آن‌ها مانند گرمخانه برای طرح‌های بلندمدت است و در واقع سرپناه گرمی را در زمستان برای کارتن خواب‌ها ایجاد می‌کند تا از سرما در امان باشند. اما این طرح‌ها مناسبتی است. برای نمونه در عید نوروز یا همزمان با جنبش عدم تعهد اینگونه طرح‌ها اجرا می‌شوند.

وی می‌گوید: در این گونه موارد برنامه‌ریزی مناسبی برای نگهداری این حجم از افراد وجود ندارد، برای نمونه وضعیت غذا و جای خواب مناسب تدارک دیده نشده است.

این مددکار اجتماعی یادآور می‌شود: به این مساله نیز باید توجه داشت که باید در این مکان‌ها، افراد به تفکیک سن جدا شوند در غیر این صورت این وضعیت می‌تواند پتانسیل بروز آسیب‌های زیادی را به ویژه برای افراد کم سن وسال‌تر فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha