سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: باید دریافت خارج از تعرفه را از پزشکان ریشه یابی کرد. سرانه پایین درمان که ۱۰درصد کشورهای همسایه است، تعرفه‌های غیرواقعی و ضعف عملکرد بیمه‌ها از جمله این عوامل است.

رسول خضری در گفت‌وگو با فارس در  اعلام برخورد با پزشکانی که دریافت‌های خارج از تعرفه دارند گفت: بحث نظارت بر درمان از سوی وزارت بهداشت و در آوردن لیست زیرمیزی بگیران به خواست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و جامعه پزشکی بوده است. چون پدیده زیرمیزی در یک یا دو درصد جامعه پزشکی رخ می‌دهد که همین رقم ناچیز لکه ننگی بر دامن جامعه پزشکی است.

وی افزود: بالای 70 تا 80 هزار پزشک عمومی داریم که اصلاً پدیده زیرمیزی در مورد این افراد صدق نمی‌کند در عین حال بسیاری از متخصصان رشته‌های مختلف نیز به جز حق ویزیت چیز دیگری از بیمار نمی‌گیرند و فقط برخی رشته‌های جراحی مانند زنان، قلب، جراحی پلاستیک و مغز و اعصاب پدیده زیرمیزی گرفتن دیده می‌شود.

به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تجربه نشان داده رشته‌هایی که تعرفه آن واقعی دیده شده مشکلات دریافت خارج از تعرفه کمتر دارند به عنوان مثال چشم‌پزشکی، اورولوژی و کلیه و حتی جراحی قلب تعرفه‌های خوبی دارند و اگر بیشتر دریافت می‌کنند خیانت به کسوت مقدس جامعه پزشکی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به اینکه آیا افزایش تعرفه‌های پزشکی تورم‌زا نخواهد بود گفت: باید دید چرا دستمزد یک پزشک در بخش دولتی با بخش خصوصی این قدر تفاوت فاحش دارد و می‌توان این مسائل را با نظارت درست در وزارت بهداشت یا نظام پزشکی را حل کرد.

حضری به این نکته اشاره کرد که از طرفی سازمان نظام پزشکی باید به عنوان مدافع حقوق بیمار و پزشک هم خدمت‌دهنده و هم خدمت گیرنده را در نظر بگیرد و نه فقط پزشک را.

وی افزود: قبل از هر چیز باید هر پدیده نابجایی را آسیب‌شناسی کرده، ریشه‌های آن را در بیاوریم اگر همان 15 سال پیش که بحث زیرمیزی داشت شروع می‌شد در نطفه خفه‌اش می‌کردیم الان با این پدیده شوم مواجه نبودیم.

سرانه درمان در کشور ما 10 درصد ترکیه و امارات است

نماینده مردم در مجلس اذعان داشت: ما در حوزه سلامت سه مشکل اساسی داریم یکی اینکه سهم سلامت از درآمد ناخالص کشور بسیار پایین است و تعرفه‌هایمان واقعی نیست. ما به کشورهای اروپایی و آمریکا که سرانه چند هزار دلاری دارند کاری نداریم، اما میزان سرانه بهداشت و درمان ما 10 درصد کشورهای همجوار مانند ترکیه و امارات است.

نگاه دولتمردان به حوزه سلامت نگاه هزینه‌ای است

خضری اضافه کرد: از طرفی متأسفانه اعتبارات حوزه سلامت را همیشه اولویت 12 به بعد گذاشته‌ایم که همیشه راجع به آن صحبت می‌شود ولی در عمل اتفاقی نمی‌افتد. به نظر می‌رسد به دلیل نگاه هزینه‌ای دولتمردان به حوزه سلامت است در حالی که انسان سالم محور توسعه پایدار است و یک نوع سرمایه‌گذاری است.

فقط 7 درصد بودجه سلامت به بخش بهداشت می‌رود، 93 درصد درمان

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: متأسفانه سلامت در جامعه به جای آنکه بهداشت محور باشد، درمان محور است و فقط 7 درصد بودجه سلامت به بخش بهداشت می‌رود و بقیه صرف درمان و تهیه ملزومات پزشکی می‌شود که اگر به پیشگیری و بهداشت توجه کنیم آن قدر بیمار نخواهیم داشت که پزشکان بخواهند زیرمیزی هم بگیرند و باید گفت راه را اشتباه آمده‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه برخی پزشکان متبحر دریافت دستمزدهای کلان را حق خود به دلیل مهارتشان می‌دانند و عنوان می‌کنند بیمار اجباری برای مراجعه به آنها ندارد تصریح کرد: مردم از دست برخی اساتید برجسته پزشکی که شاید ممتاز هم باشند واقعاً به دلیل گرفتن زیرمیزی گلایه دارند و مرتب این گلایه‌ها به کمیسیون بهداشت مجلس می‌رسد اتفاقاً بیشتر از همه، این پزشکان مدیون مردم هستند چون شهرتشان را از این مردم دارند و اگر به اصل و ریشه‌شان برگردیم از دل همین جامعه‌ای که خیلی‌ها در این جامعه هنوز بیمه هم ندارند بالا آمده باشند.

خضری ضعف و ناکارآمدی بیمه‌ها را یکی دیگر از مسائلی عنوان کرد که به گرفتن دستمزدهای خارج از تعرفه در بین پزشکان دامن می‌زند.

وی گفت: زیرمیزی گرفتن دانه درشت‌های حوزه پزشکی محرز است و هیچ کس هیچ دفاعی نمی‌تواند از آن بکند و اگر بخواهیم از افرادی که خلاف می‌کنند حمایت کنیم 100 درصد صدمه می‌بینیم.

بیمه‌ها باید حلقه بیمار و پزشک را پر کنند/ قانون بیمه همگانی از سال 73 خاک می‌خورد

وی افزود: الان برخی پزشکان بخش دولتی 8 تا 12 ماه حقوق یا کارانه نگرفته‌اند. بیمه‌ها باید حلقه واسطه پزشک و بیمار را پر کنند. چیزی که دنیا آن را عملیاتی کرده و ما هم مصوبه آن را از سال 73 داریم که همه آحاد جامعه باید بیمه پایه داشته باشند و الان سال 92 است که دولت باید این کار را انجام دهند.

خضری در پاسخ به اینکه دولت به دلیل کمبود بودجه همواره یکسری مسائل را در حوزه سلامت به سرانجام نمی‌رساند و آن قدر که بودجه عمرانی اهمیت داده می‌شود این نگاه به بودجه سلامت وجود ندارد گفت: ما اگر دو حوزه انسان سالم (بودجه وزارت بهداشت) و انسان عالم (وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم) را درست داشته باشیم بقیه مسائل حل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha