دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 105002

سلامت نیوز : معاون مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران با درخواست از پزشکان مبنی بر اینکه تنها داروهای مورد نیاز بیماران را تجویز کنند تا از هزینه بیمه، بیماران و بیت المال اسراف نگردد، اظهار کرد: ما به سمت مدیریت مصرف داروهای سرطان می‌رویم اما سرعت بسیار پایین است.

دکتر کاظم زنده دل در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه باید مراقبت‌های تسکینی، جزو برنامه‌های اصلی بیماران سرطانی باشد گفت: استفاده از متدهای طب تسکینی در حال حاضر در بیمارستان انستیتو کانسر ایران استفاده می‌شود و در اصفهان هم بتازگی راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به آینده پیش روی درمان بیماران سرطانی گفت: تجهیز و توسعه مراکز علمی و درمانی سرطان در کشور، تربیت نیروهای انسانی کارآمد و کارشناس و حذف داروهای بی‌استفاده می‌تواند ما را به الگویی در زمینه سرطان در منطقه معرفی کند.

حرکت به سمت مدیریت مصرف داروهای سرطان

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص داروهای تولیدی کشور در زمینه سرطان نیز اظهار کرد: داروهای زیادی در کشور تولید می‌شود اما امکان ساخت داروهای نوترکیب در کشور وجود ندارد زیرا ظرفیت کافی پژوهشی نداریم.

وی افزود: اما می توان از پزشکان درخواست کرد که تنها داروهای مورد نیاز تجویز شود تا از هزینه بیمه، بیماران و بیت المال اسراف نگردد. ما به سمت مدیریت مصرف داروهای سرطان می‌رویم اما سرعت بسیار پایین است.

لزوم تشکیل کمیته ملی سرطان

دبیر شبکه ملی تحقیقات سرطان با بیان اینکه 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری نیستند، گفت: بسیاری از بیماران با تاخیر تشخیص، توسط خودشان یا سیستم درمانی مواجه‌اند. به عنوان مثال در سرطان سر و گردن، بیمار با دندان درد مراجعه می‌کند و پروسه تشخیص یک تا دو سال طول می‌کشد، چون سیستم درمانی ما برای سرطان آمادگی ندارد و بیمار دیر به دست متخصص می‌رسد که این مسئله لزوم تشکیل کمیته ملی سرطان را می‌رساند.

دکتر زنده دل با تاکید بر اینکه علاوه بر مراقبت‌های تسکینی که باید به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در این بیماران صعب العلاج در نظر گرفته شود، گفت: تشکیل کمیته ملی با تعیین نحوه درست مدیریت سرطان در کشور ضروری است و کمک بسیاری خواهد کرد.

وی افزود: طی مطالعات انجام شده، شیوع سرطان پستان در زنان 20 تا 25 درصد است. این سرطان 15 درصد کل سرطان‌ها را شامل می‌شود و 750 میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیرمستقیم بر سیستم اقتصادی کشور تحمیل می‌کند.

به گفته زنده دل ، البته این آمار در کسانی که با متوسط عمر 40 سال، جان خود را از دست می‌دهند، صدق می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha