یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 105393

افسردگی در کمین مادران تک‌فرزند

سلامت نیوز : یکی از موضوعاتی که در حال حاضر جامعه ما را تهدید می‌کند، موضوع هرم سنی جمعیت و تغییر بافت سنی جمعیت ما از میانسالی به سمت کهنسالی است. این خطر از آن جهت که می‌تواند قدرت تولید نسل را پایین آورد به عنوان یک تهدید جدی مطرح است اما آنچه در واکاوی دلایل بروز این پدیده به ذهن می‌رسد این است که بالارفتن سن ازدواج از یک سو و فرزند نداشتن بیشتر جوانان متاهل و تاخیر در این امر، از سوی دیگر می‌تواند روند پیری جمعیت را تشدید بخشد. آنچه درباره متاهلان هم بیشتر به چشم می‌آید آمار حداکثر تک‌فرزند بودن قشر تحصیلکرده است. به نظر می‌رسد این قشر از جامعه به دلیل تأسی از سبک زندگی غربی و تحت تاثیر شیوه زندگی غرب، نحوه زندگی خود را تغییر داده و همانند غربی‌ها تنها به یک فرزند اکتفا کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ این در حالی است که این قشر از جامعه می‌توانند تاثیرگذاری مثبتی بر اقوام و نزدیکان‌شان داشته باشند چرا که همواره در میان خانواده‌ها افراد تحصیلکرده به نوعی الگو محسوب می‌شوند اما به نظر می‌رسد این قشر از جامعه چندان که انتظار می‌رفت هشدارهای پیری نسل را جدی نگرفته و همچنان بر شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» دهه‌های گذشته پافشاری می‌کنند، غافل از اینکه این شعار اقتضای همان زمان بوده و در حال حاضر هیچ کارآیی ندارد. به هر حال باید خانواده‌ها بویژه افراد تحصیلکرده جامعه این موضوع را درک کنند که داشتن فرزند درست است که با زحمت و هزینه همراه است اما به نوعی سرمایه‌گذاری برای دوران پیری است.

والدینی که تک‌فرزندی را انتخاب کرده‌اند باید این موضوع را درنظر داشته باشند که در دوران پیری احتمال تنها ماندنشان بیشتر از والدینی است که چندین فرزند دارند. وجود این تعداد خانه سالمندان و مراکز اینچنینی در شهرها بیشتر مربوط به ازدیاد خانواده‌های تک‌فرزند است. نکته دومی که مادران تک‌فرزند را تهدید می‌کند بحث افسردگی است. والدین تک‌فرزند زمانی که پس از ازدواج تنها فرزندشان تنها بمانند با خطر جدی افسردگی روبه‌رو خواهند بود چرا که دوران پیری به لحاظ وضعیت روانی مستعد چنین تغییراتی است و اگر در این زمان تنهایی هم مزید بر علت شود به طور حتم افسردگی بروز خواهد کرد. مادران باید همواره به فرزندان به عنوان سرمایه‌های خود نگاه کنند و تقبل زحمت و هزینه فرزندآوری را با چشم سرمایه‌گذاری برای دوران پیری نگاه کنند و نه اینکه فقط زمان حال را در نظر بگیرند و از پرداخت هزینه‌های مالی و جسمی آن گریزان باشند.

والدین بویژه مادران باید دوران پیری خود را هم در نظر داشته باشند و به دنبال برنامه‌های غذایی و رژیم‌های گوناگونی که برای مقابله با پیری زودهنگام و سلامتی خود با جدیت دنبال می‌کنند به فکر عصایی هم برای آن دوران خود باشند. بیان این نکته هم ضروری به نظر می‌رسد تا به حال هیچ مادری از تعدد فرزند دچار افسردگی نشده اما بیشمارند مادرانی که از تنهایی به افسردگی رسیده‌اند و دوران کهولت خود را با رنج و غم سپری می‌کنند بنابراین لازم است با چنین نگاهی به مقوله فرزندآوری توجه شود تا هر چه سریع‌تر وضعیت سنی جامعه تغییر پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha