دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10573

رییس سازمان نظام پزشكی با اشاره به ابهامات ایجاد شده در رابطه با موضوع تعرفه‌ها طی چند ماه گذشته گفت: تعرفه‌های قرارداد مامایی در كارگروه مشترك در حال بررسی است و جامعه مامایی نباید در این رابطه دغدغه‌ای داشته باشد.

تعرفه‌های قرارداد مامایی در حال بررسی است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سید شهاب‌الدین صدر در همایش گرامیداشت «روز جهانی ماما» گفت: طی چند ماه گذشته در رابطه با موضوع تعرفه‌ها ابهاماتی ایجاد شد كه نگرانی مردم و جامعه پزشكی را به دنبال داشت. در این رابطه و با حضور نمایندگان وزارت بهداشت قرار بر آن شد تعرفه‌های بالاتر از تورم اصلاح شود؛ بنابراین موضوعات كارشناسی باید در حوزه‌های كارشناسی بررسی و از رسانه‌ای شدن آنها جلوگیری شود.

وی در این رابطه ادامه داد: سازمان‌های بیمه‌گر باید وظایف قانونی خود را انجام دهند. همچنین سهم پرداختی بیمه‌ها از این هزینه‌ها باید مشخص شود؛ در غیر این صورت بار هزینه‌ها به دوش مردم خواهد بود. همچنین تعرفه‌های قرارداد مامایی در كارگروهی مشترك در حال بررسی است و نمایندگان ماماها فعال بوده و جامعه مامایی نباید در این رابطه دغدغه‌ای داشته باشد. بر اساس نظر نظام پزشكی، دفتر مامایی در سازمان نظام پزشكی به منظور پیگیری كارهای جامعه مامایی ایجاد می‌شود.

دكتر صدر با بیان اینكه مشكلات جامعه مامایی معمولا در سالهای مختلف توسط نمایندگان ماماهای كشور مطرح می‌شود، گفت: در حوزه‌های مختلف پزشكی ممكن است نقایصی وجود داشته باشد كه برخی از انتقادهای موجود حالت عمومی داشته و مختص به یك رشته نیست.

وی ادامه داد: مشكلاتی مانند پوشش بیمه‌یی خدمات در مورد پزشكان دیگر نیز مطرح است و این موضوع یكی از مسائل مهمی است كه در كشور ما نیازمند اقدام جدی دولت و مجلس است. بیمه‌ها در كشور ما از توانایی لازم برخوردار نبوده بنابراین بخش‌های سلامت به منظور ارائه خدمات بهتر باید از حمایت بیشتری برخوردار باشند. اساسا مقوله سلامت باید جایگاه خود را پیدا كند. این موضوع كه سلامت باید در جای خود قرار گیرد نیازمند یك حركت جدی است. برخی كمبودها در حوزه‌های مختلف پزشكی به این دلیل است كه به حرفه پزشكی به عنوان خدمت نگاه می‌شود.

وی با بیان اینكه مسیرهای خوبی در جهت رفع برخی از مشكلات و نگرانی‌ها باز شده است، گفت: در حال حاضر بیش از دو سوم ماماها بیكار هستند. در صورتی كه ساختار شبكه‌ها بازنگری شود ممكن است قرار گرفتن بسته‌های مختلف در جایگاه حرفه‌ای خود منجر به حل برخی مشكلات شود. بر اساس این شاخص كه در دنیا به ازای هر 1000 نوزاد متولد شده 30 تا 50 ماما باید وجود داشته باشد، حاكی از آن است كه در كشور ما نباید ماما و پزشكی بیكار باشد.

رییس سازمان نظام پزشكی در مقایسه درصد مرگ و میر در زایمان سزارین نسبت به زایمان طبیعی گفت: افزایش سزارین نگرانی‌هایی را از نظر عوارض به دنبال دارد، توجه به انجام زایمان طبیعی باید در ردیف برنامه‌های اصلی قرار گیرد.

وی با بیان اینكه حفظ سلامت جامعه یكی از محورهای مهم نظام جمهوری اسلامی است، گفت: باید تلاش شود كه این واحد بنیادی اجتماع در وضعیت مناسب قرار گیرد. سلامت خانواده، كلیدی برای اصلاح اجتماع و آینده روشن است.

صدر با بیان اینكه كار پزشكی یك كار تیمی است و هر كدام از اجزاء این خانواده باید نقش خود را به بهترین شكل ایفا كنند، گفت: تنها در راستای كار تیمی می‌توان به دستاورد مناسب دست یافت. جامعه مامایی یكی از قشرهای زحمتكش جامعه هستند كه قبل و بعد از بارداری خدمات گسترده‌ای را ارائه می‌دهند. كلیه پزشكان در چارچوب آموزش‌ها به وظایف خود می‌پردازند و سازمان نظام پزشكی بر حفظ این چارچوب‌ها تاكید دارد.

رییس سازمان نظام پزشكی با اشاره به اینكه در حال حاضر بیش از 200 هزار نفر خانواده پزشكی سازمان نظام پزشكی را تشكیل می‌دهند، گفت: حدود 110 هزار نفر از این خانواده را افراد پزشك تشكیل دادند كه از این تعداد 80 هزار نفر را پزشك عمومی و 30 هزار نفر را متخصصان تشكیل می‌دهند.

وی كارنامه خدمات پزشكی را یكی از درخشان‌ترین كارنامه‌های بعد از انقلاب خواند و گفت: امروزه كلیه اقدامات تخصصی با روش‌های جدید تشخیصی درمانی و همچنین وسایل روز دنیا در كشور انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha