دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10586

دولت، به منظور حفاظت از محیط زیست و سلامت عمومی، با تصویب ضوابط و روش‌های مدیریت پسماندهای پزشكی، همه مراكز تولید كننده پسماندهای پزشكی را موظف كرد پسماندهای عادی و پسماندهای پزشكی ویژه خود را در مبدأ، جمع‌آوری، تفكیك و بسته بندی كنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، كمیسیون امور زیربنائی، صنعت و محیط زیست در جلسه مورخ 86/12/29خود بنا به پیشنهاد سازمان حمایت از محیط زیست، ضوابط و روش‌های مدیریت اجرائی پسماندهای پزشكی و پسماندهای وابسته را تصویب كرد.

هدف از این مصوبه، حفظ سلامت عمومی و محیط زیست در تقابل اثرات نامطلوب پسماندهای پزشكی، اطمینان از مدیریت اجرائی مناسب و ضابطه‌مند این پسماندها و ایجاد رویه‌ای مناسب برای تولید، حمل، نگهداری، تصفیه، امحاء و دفع پسماندهای پزشكی است.

بر اساس این مصوبه، اجرای ضوابط و روش‌های مصوب برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی كه پسماندهای پزشكی را در هر شكلی تولید، تفكیك، جداسازی، جمع‌آوری، دریافت، ذخیره، حمل، تصفیه، دفع و یا مدیریت می‌كند، الزامی است.

همچنین همه مراكز تولید كننده پسماندهای پزشكی (اعم از بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراكز بهداشت، آزمایشگاه‌ها، مراكز تزریق، رادیولوژی‌ها، دندانپزشكی‌ها، فیزیوتراپی‌ها، مطب‌ها و سایر مراكز تولید پسماند پزشكی) موظفند در مبدأ تولید، پسماندهای عادی و پسماندهای پزشكی ویژه خود را جمع‌آوری، تفكیك و بسته بندی كنند.

طبق این مصوبه، هیچ كیسه محتوی پسماند نباید بدون داشتن برچسب و تعیین نوع محتوای كیسه از محل تولید خارج شود و مسئولان حمل و نقل پسماند موظفند از تحویل گرفتن پسماندهای فاقد برچسب خودداری كنند.

بر این اساس، هر واحد باید برنامه عملیاتی مدیریت پسماند پزشكی ویژه خود را تهیه کند و در صورت مراجعه نمایندگان سازمان یا وزارت بهداشت ارائه دهد.

همچنین پسماندهای پزشكی باید به دور از تأثیر عوامل جوی نگهداری شوند و وضع كلی بسته‌بندی یا ظرف آنها باید در برابر شرایط نامساعد آب و هوائی مقاوم باشد.

هر تولید كننده پسماند پزشكی ویژه نیز موظف است یكی یا تلفیقی از روش‌های بی‌خطرسازی، تصفیه و امحا را انتخاب کند و پس از تأیید وزارت بهداشت به اجرا گذارد.

مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز موظف است با همكاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سایر دستگاه‌های اجرائی حسب مورد، استانداردهای ماده (3) قانون و ماده (16) آئین نامه اجرائی قانون مدیریت پسماندها مربوط به پسماندهای پزشكی را در مدت سه ماه تهیه كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha