سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 106013

سلامت نیوز :  دبیر علمی سومین همایش کشوری سموم طبیعی از مطالعات در حال انجام جهت مشخص شدن اثرات زهرها و سموم در درمان بیماری‌های عصبی، عضلانی، انعقادی خون و ... خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر حسین وطن‌پور در سومین همایش کشوری سموم طبیعی ضمن اشاره به تاریخچه استفاده از سموم طبیعی، وضعیت فعلی و افق‌های پیش‌رو در این زمینه را تشریح کرد.

وی گفت: حدود 300 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که 250 مورد از آنها در مرحله اول انتخاب و پس از آن 140 مقاله به عنوان مقاله برتر برگزیده شده‌اند. حدود 40 مورد از این مقالات به صورت سخنرانی و مابقی در قالب پوستر در این همایش ارائه خواهند شد. همچنین از 12 سخنران مدعو در این همایش بهره‌ خواهیم برد.

وی گفت: حدود 811 داروی گیاهی در قانون ابن‌سینا ثبت شده است که 130 مورد از آنها به صورت بومی در کشور ما وجود دارد.

دبیر علمی سومین همایش کشوری سموم طبیعی به فعالیت موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی و همچنین انستیتو پاستور ایران اشاره کرد و گفت: این دو موسسه پیش از این بر روی باکتری‌ها و توجه به تولید واکسن متمرکز بودند. موسسه رازی به تدریج به ساخت آنتی سرم برای مبارزه با مسمومیت در موارد گزیدگی وارد شد و در حال حاضر تحقیقات بر روی آنتی سرم عنکبوت در این موسسه ادامه دارد.

وطن‌پور، بوتاکس را عصاره سمی نوعی باکتری خواند که به شکل دارو مصرف می‌شود و ادامه داد: بحث زالو نیز در طب سنتی ما وجود داشته است. این امر یک فرآیند ضد انعقاد خون است. بنابراین نباید در این زمینه به کارخانجات بزرگ برای تولید این فرآورده‌ها نیازی باشد. همچنین در طب سنتی استفاده از زنبور درمانی در بیماری‌های التهابی مطرح شده است.

وی به روند رو به رشد بروز سرطان‌ها اشاره کرد و گفت: زهرها و سم‌ها بر روی سرطان‌ها اثر دارند. اثرات اختصاصی این زهرها بر روی کانال‌های یونی و ارتباط کانال‌های یونی با انواع سرطان‌ها، ما را به این موضوع راهنمایی می‌کند که بتوانیم از زهرها برای درمان سرطان‌ها استفاده کنیم.

دبیر علمی سومین همایش کشوری سموم طبیعی در پایان گفت: اثرات این زهرها و سموم در سیستم‌های عصبی، عضلانی، انعقادی خون و ... در حال مطالعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha