سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به پوشش بیمه‌ای 200 قلم از داروها در سال 92 از برنامه‌های وزارت بهداشت جهت پوشش بیمه‌ای داروهای گران قیمت در سال 93 خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر رسول دیناروند در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، به مطالبات داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی از بیمه‌ها، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر داروخانه‌های بیمارستان‌های دولتی 800 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکارند. البته بیمارستان‌ها معمولا بیش از این اعداد از بیمه‌ها طلب دارند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تامین داروهای مورد نیاز بیماران در داروخانه‌های بیمارستانی، گفت: داروهای اورژانسی باید حتما در بیمارستان‌ها فراهم باشد و شرکت‌های دارویی به هیچ بهانه‌ای و تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند تهیه این داروها برای بیمارستان‌ها را به تعویق بیاندازند. اما در مورد داروهایی که بیماران می‌توانند آنها را از سطح شهر فراهم کنند، ممکن است وضعیت این چنین نباشد. در مجموع تامین دارو از یک زنجیره برخوردار است که اگر یک حلقه آن دچار مشکل شود. این موضوع تا پایان ادامه خواهد داشت.

اقلام دارویی تجویزی در نسخ ایرانی‌ها دو برابر دنیاست

نسخه‌نویسی در ایران الکترونیک می‌شود

دیناروند در پاسخ به سؤالی درباره تجویز و مصرف منطقی دارو و همچنین پر مصرف‌ترین داروها در کشور، گفت: انتظار رئیس‌جمهور آن است که تجویز و مصرف دارو در کشور منطقی شود. در حال حاضر شاخص کشور در تزریق و مصرف دارو دو برابر کشورهای معتبر است. وزارت بهداشت شاخص‌های نسخه‌نویسی را پیگیری می‌کند. پیش از این تعداد اقلام دارویی تجویزی در نسخ 4.6 بود که اکنون به 3.3 رسیده است. هدف آن است که این رقم به زیر سه کاهش یابد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: بهترین روش برای رسیدن به این امر آن است که نسخه‌نویسی الکترونیک شود. چرا که اکنون تنها می‌توانیم نسخ بیمه‌ها را پیگیری کنیم که البته این امر بسیار موثر هم بوده است. اما در مجموع راهکار مناسب و قطعی برای تجویز و مصرف منطقی دارو، نسخه‌نویسی الکترونیک است. در این زمینه در سال 93، دو استان به عنوان اجرای آزمایشی این امر انتخاب خواهند شد. بیمه‌ها و سازمان نظام پزشکی نیز به طور کامل از این برنامه حمایت کرده‌اند. در این صورت هیچ پزشکی نمی‌تواند خارج از نرم‌افزار، دارو تجویز کند. به این ترتیب مسیر تجویز مصرف داروها کاملا قابل نظارت خواهد شد.

مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها در رده پر مصرف‌ترین داروها در ایران

وی در ادامه با بیان اینکه عموما داروهای مسکن و در راس آنها استامینوفن جزو داروهای اول مصرفی در کشور هستند، ادامه داد: چند قلم از آنتی‌بیوتیک‌ها نیز در رده اول داروهای مصرفی در کشور هستند که این امر طبیعی است. آنچه که غیر طبیعی است، به مصرف کورتون‌های تزریقی مربوط می‌شود. حدود 50 درصد نسخ کشور‌ حاوی آنتی‌بیوتیک هستند. همچنین کمتر از 50 درصد نسخ کشور حاوی کورتون‌های تزریقی هستند که این امر نشان می‌دهد پزشکان تنها علامت‌ درمانی انجام می‌دهند؛ نباید چنین باشد.

پرونده پوشش بیمه‌ای 200 قلم دارو در سال 92 بسته شد

دیناروند درباره برنامه‌های وزارت بهداشت تا پایان سال برای اضافه کردن داروهای جدید به لیست داروهای بیمه‌ای، گفت: پرونده امسال برای پوشش بیمه‌ای داروها بسته شده است. امسال حدود 200 قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

برنامه‌های وزارت بهداشت برای پوشش بیمه‌ای داروها در سال 93

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین ادامه داد: در سال آینده فهرست ما برای پوشش بیمه‌ای داروها وسیع‌تر خواهد بود. البته در سال آینده کمبودهای دارویی نیز کمتر خواهد بود. در نظر داریم هر جایی که دارو باعث هزینه‌های فلاکت‌بار برای بیماران شود، آن داروها را مورد هدف قرار داده که تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی گفت: حداکثر 400 قلم دارو وجود دارد که می‌توانند باعث هزینه‌های فلاکت‌بار برای بیماران شوند. در صورت کمک دولت تلاش خواهیم کرد که مردم دچار این هزینه‌های فلاکت‌بار نشوند. به این منظور به حدود 1200 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha