سلامت نیوز : رئیس کرسی یونسکو با انتقاد از کم بودن اعتبارات نظام سلامت به موضوع بهداشت روان، تصریح کرد: حداکثر دو تا سه درصد بودجه نظام سلامت کشور به بهداشت روان تخصیص یافته؛ در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته 5.1 درصد از بودجه‌های کلان نظام سلامت به حوزه بهداشت روان و بیماری‌های روانی تخصیص می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مصطفی معین استاد دانشگاه علوم پزشکی، در چهارمین کنفرانس علمی سلامت روان با محوریت «چالش‌های سلامت روان و غفلت همگانی» که در محل انستیتو روانپزشکی تهران برگزار شد، با بیان اینکه 55 درصد بیماری‌های سلامت، اجتماعی هستند اظهار کرد: میزان آسیب‌پذیری جوامع از استرس‌ها، تهدیدهای محیطی و عوامل درونی که انسجام اجتماعی را در معرض خطر قرار می‌دهد، وابسته به شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه است.

وی با اشاره به آمار به دست آمده در سال 2010 میلادی در مورد تعداد افراد دارای اختلال روانی طی آن سال، گفت: 40 میلیون نفر در سال 2010 دارای اختلالات رفتاری بوده‌اند که افسردگی، اضطراب و سوء استفاده از مواد مخدر در صدر علل اختلالات روانی بوده است.

رئیس کرسی یونسکو با هشدار نسبت به شرایط نامطلوب کشورهای جهان سوم، در مورد موج فزاینده اختلالات روانی تا سال 2050، تصریح کرد: اختلالات روانی در کشورهای جهان سوم نسبت به کشورهای توسعه یافته موج فزاینده‌تری دارد و چشم‌انداز سیر صعودی افزایش اختلالات روانی تا این سال به هیچ وجه مطلوب نیست.

معین با بیان اینکه از مبتلایان به اختلالات روانی تنها 36 درصد آنها تحت درمان هستند، گفت: شیوع جهانی ابتلا به اختلالات روانی بیش از 450 میلیون نفر است که شامل 20 تا 30 درصد جوامع در دنیا می‌شود و تا سال 2030 افسردگی اضطراب، بیماری قلبی و عروقی و حوادث جاده‌ای بیشترین علل ابتلا به این اختلال است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی در تعریف سلامت خاطر نشان کرد: برخورداری از بالاترین سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی، تعریف صریح سلامت است و برخورداری از سلامتی و توانایی در مورد افرادی صدق می‌کند که دارای تشخیص قابلیت‌ها و توانمندی‌ها، انطباق با استرس‌های روزمره زندگی و انجام فعالیت‌های سازنده و مفید است.

وی همچنین در مورد ویژگی‌های جامعه سالم، گفت: این جامعه برآورنده نیازهای اساسی برای همه شهروندان، برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار، توسعه اجتماعی و اقتصادی مستمر و ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و با کیفیت مناسب است.

معین در ادامه فقر و دامنه‌های گوناگون آن را یکی دیگر از عوامل اصلی ابتلا به اختلالات روانی دانست و اظهار کرد: یک درصد جمعیت دنیا 40 درصد ثروت جهانی را در اختیار خود قرار داده‌اند و این در حالی است که اثبات شده امید به زندگی و درآمد ملی کشورها ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند، بنابراین کشورهایی که درآمد ملی آنها پایین بوده، امید به زندگی در آنها کم است.

رئیس کرسی یونسکو همچنین ارتباط سرمایه‌های اجتماعی را با پدیده آسیب‌های اجتماعی رابطه‌ای معکوس عنوان کرد و گفت: هر چه سرمایه اجتماعی در کشور بالاتر باشد، آسیب‌های اجتماعی در آن نقطه کمتر است.

به گفته وی، بالای 10 هزار میلیارد دلار در جهان ناشی از خسارت‌های اقتصادی پدید آمده توسط خشونت، جنگ و درگیری در سطح جهان است.

معین درباره علل اصلی مرگ و میر در کشور اظهار کرد: مشکلات قلبی و عروقی، حوادث ترافیکی، سکته مغزی، مشکلات حول زایمان، ناهنجاری‌های مادرزادی، بیماری انسداد ریه، وزن کم هنگام تولد و سرطان معده به ترتیب علل اصلی مرگ و میر در کشور است.

وی افزود: میزان خودکشی در کشور با سطح توسعه انسانی در مناطق مختلف نسبت معکوس دارد؛ به طوری که بالا بودن سطح توسعه انسانی، میزان خودکشی در منطقه را پایین می‌آورد و علاوه بر این بی‌عدالتی و مشکلات روانی، اجتماعی و اخلاقی نیز نسبت مستقیمی وجود دارد یعنی هر چه بی‌عدالتی بیشتر باشد، مشکلات روانی، اجتماعی و اخلاقی نیز بیشتر است.

رئیس کرسی یونسکو در مورد تماس افراد متقاضی برای ارتباط بیشتر با یونسکو، آدرس UNESCO.TUMS.AC.IR به عنوان پایگاه الکترونیکی کرسی سلامت معرفی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha