چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 106523

سلامت نیوز : تابلوهای کنترل کیفیت هوای تهران وضعیت ناسالم را نشان می‌دهد و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. همزمان در داخل برخی ساختمان‌ها اظهارنظرهای محیط زیستی و وعده‌هایی در راستای بهبود وضعیت آلودگی هوا شنیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه قانون قبلی هوای پاک در برخی موارد کاستی‌های بسیاری داشته و در برخی موارد نیازمند اختیارات بیشتر بودیم، گفته است: همچنین در مواردی قابلیت اجرا و انطباق قوانین با استانداردها و الزامات جدید وجود نداشته که در قانون جدید سعی در رفع همه این موارد داریم. معصومه ابتکار ادامه داده است: امیدواریم بتوانیم با تصویب قانون جدید ضمانت اجرایی کافی را برای اجرایی کردن قوانین مصوب بگیریم. همچنین جاهایی از این قانون باید جنبه کیفری پیدا کند.

بنزین غیر استاندارد؛ از عوامل اصلی آلودگی هوا

چهل و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران روز گذشته، با حضور وزیر نفت برگزار شد. در این جلسه، وزیر نفت درباره اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا، بهسازی سوخت در کشور و سایر مسائل شهری در صحن شورای شهر تهران گزارش ارائه داد. به گفته وزیر نفت دولت درباره مساله آلودگی هوای شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور بسیار حساس عمل می‌کند و تصمیم دارد تغییرات جدی را حوزه سوخت و اصلاح ناوگان حمل‌ونقل عمومی به وجود بیاورد. بیژن نامدارزنگنه با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم در بررسی طرح‌های کاهش آلودگی هوا کیفیت سوخت ارائه شده است، گفت: به‌نظر من، مهم‌تر از این موضوع کیفیت‌ خودروهای تولیدی کشور است که باید برای آن وقت زیادی گذاشته شود تا به راه حل‌ها و راهکارهای مناسب دست پیدا کنیم چراکه درحال حاضر خودروهای تولیدی کشور به لحاظ کیفیت اصلا مناسب نیستند.

او با بیان اینکه قطعا در تهران بنزین پاک توزیع خواهیم کرد، گفت: در شهر تهران، کرج و چند کلانشهر دیگر بنزین پاک ارائه می‌کنیم و علاوه بر بنزین پاک، نفت ‌و گاز بدون گوگرد نیز توزیع می‌شود و از دولت درخواست کرده‌ایم خودروهای گازوئیلی نیز عرضه شود. به گفته زنگنه چند روزی است که بنزین پاک از پالایشگاه اراک برای عرضه در شهر تهران گرفته می‌شود. بنابه گزارش شرکت پالایش و پخش موادی که در بنزین پتروشیمی‌ها وجود دارد آلاینده و خارج از استاندارد هستند و قطعا در تهران دیگر این بنزین‌ها توزیع نخواهد شد و بر اساس توافقی که در دولت انجام شده برای سال 1393 دیگر بنزینی از پتروشیمی‌ها دریافت نخواهد شد. وزیر نفت با بیان اینکه دولت مصمم است وظایف خود را درباره کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور به‌خصوص تهران و کرج انجام دهد، ادامه داد: باید کارهای اداری برای واردکردن بنزین پاک برای شهر تهران نیز دنبال شود، اما چیزی که به یقین آن‌را اعلام می‌کنم این است که در تهران چیزی به نام اکتان 7 از سال 93 دیگر توزیع نخواهد شد. او درباره سبد سوخت خودروها در شهر تهران گفت: باید سبد سوخت فعلی خودروها در شهر تهران را تغییر دهیم و در کلانشهر تهران CNG و LPG برای خودروها ارائه شود اما پیش از این نیازمند ساخت جایگاه‌های ارائه این دو سوخت در تهران هستیم که باید در این زمینه شهرداری تهران کمک کند تاضمن ساختن جایگاه‌های عرضه CNG و LPG‌ سبد سوخت متعادلی در شهر تهران به وجود بیاوریم.

جایگاه‌های عرضه بنزین مناسب نیست

وزیر نفت با تاکید بر اینکه درحال حاضر جایگاه‌های عرضه بنزین نیز در شهر تهران مناسب نیستند و استانداردهای لازم را ندارند، افزود: باید تعداد جایگاه‌های عرضه بنزین در شهر تهران افزایش پیدا کند اما با توجه به اینکه در بعضی از مناطق قیمت زمین بسیار زیاد است و برای جایگاه داران به صرفه نیست باید از جایگاه‌های تک تلمبه‌ای به‌عنوان راهکار این موضوع استفاده کنیم. در این زمینه، سخنگو فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار در مجلس در گفت و گو با‌ آرمان می‌گوید: با توجه به اینکه بسیاری از شهرها که شهر صنعتی نیستند و سابقه آلودگی هوا در آنها پیش از این وجود نداشته مانند ارومیه و تبریز و اکنون با معضل آلودگی هوا روبه‌رو هستند، می‌توان فهمید که منشا اصلی آلودگی هوا ترافیک سنگین یا صنایع پتروشیمی نیستند. موید حسینی‌صدر با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا کیفیت سوخت است، می‌افزاید: آلودگی بنزین پتروشیمی چندین برابر آلودگی بنزین استاندارد است. از این‌رو اصلاح کیفیت بنزین یکی از ضرورت‌هاست. به گفته او کیفیت موتور خودروها نیز باید افزایش یابد تا بتوانند از بنزین‌های درجه بالاتری استفاده کنند و احتراق کامل داشته باشند.

از این‌رو، مبدل کاتالیستی باید بر خودروها نصب شود. حسینی‌صدر ادامه می‌دهد: زمان توقف خودروها در خیابان‌ها باید کاهش پیدا کند. ممکن است که خودروها از لحاظ تعداد زیاد نباشند و کیلومتر زیادی را طی نکنند اما، ساعت‌های زیادی را در ترافیک سنگین به حالت متوقف یا حرکت کند باقی می‌مانند. این نماینده مجلس با تاکید بر توسعه حمل و نقل عموی و کاهش خودروهای شخصی در خیابان‌ها،بیان می‌کند: به‌دلیل به‌روزنشدن تکنولوژی تولید نفت، یک سوم تولید نفت پالایشگاه‌ها نفت سنگین است و این نفت در صنایعی مانند سیمان، فولاد و نیروگاه‌ها استفاده می‌شود و آلودگی ایجاد می‌کند. او همچنین بر لزوم ایجاد فضاهای سبز و حفظ مراتع و جنگل‌ها تاکید می‌کند و می‌افزاید: وضعیت کلانشهرها از لحاظ حفظ باغ‌ها و کاشت درختان مناسب نیست و بسیاری از باغ‌ها به ساختمان تبدیل می‌شود. در کشورهای دیگر چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود یا اگر فضای سبزی به ساختمان تبدیل شود، نهاد یا شخصی که این کار را انجام داده باید چند برابر آن فضای سبز ایجاد کند.

ضرورت همکاری دولت و شهرداری

به گفته وزیر نفت با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی و سیاست‌های دولت یازدهم امکان همه نوع همکاری میان دولت و شهرداری و شورای شهر تهران وجود دارد. زنگنه در جلسه شورای شهر گفت: شهرداری هر تعداد که واگن و تجهیزات مترو نیاز دارد تهیه کند و در این راه محدودیتی وجود ندارد چراکه، تمام هزینه‌های آن را در قالب قرارداد بیع متقابل پرداخت می‌کنیم. او با بیان اینکه این موضوع در لایحه بودجه ۹۳ دولت به مجلس پیشنهاد شده و مجلس نیز تایید کرده است تصریح کرد: وزارت نفت آمادگی این را دارد که در نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز کمک کند. همچنین با توجه به اینکه رئیس جمهور نسبت به موتور سیکلت‌ها که یکی از منابع اصلی آلایندگی است تاکید دارد از این رو دولت این آمادگی را دارد که در زمینه واردات موتورسیکلت‌های برقی و ماشین‌های هیریدی را فراهم کند.

زنگنه گفت: به شخصه روی مترو حساسیت ویژه‌ای دارم و مطمئن هستم که باید هرچه در توان داریم، بگذاریم تا حداکثر مسافر را با امکانات فعلی توسط متروی تهران حمل کنیم و آمادگی لازم را برای بازپرداخت بدهی‌ها درخصوص توسعه ناوگان مترو داریم. او ادامه داد: باید از تردد خودروهای سبک در سطح شهر تهران کاسته شود و حمل‌ونقل عمومی در این شهر توسعه پیدا کند تا از این طریق به میزان زیادی کاهش آلودگی هوا داشته باشیم و مردم هوای پاک را استنشاق کنند. باید در این زمینه با یک عزم جدی تلاش کنیم. او درباره تامین بودجه لازم برای خرید واگن‌های مترو توسط دولت،‌ گفت: به ازای هر مسافر که به مسافران متروی تهران افزوده شود، طبق برآوردها مقداری در سوخت صرفه‌جویی می‌شود و طبق قراری که با شهرداری گذاشتیم پول حاصل از این صرفه‌جویی برای خرید واگن‌های مترو به شهرداری پرداخت می‌شود. به گفته وزیر نفت اگر به ازای هر مسافر نیم لیتر صرفه‌جویی در بنزین داشته باشیم، در سال رقمی حدود چند صد میلیون لیتر می‌شود و پول این مقدار صرفه‌جویی در سوخت برای خرید واگن‌ها به شهرداری داده می‌شود. این میزان پول می‌تواند نیاز متروی تهران به واگن‌های جدید را تامین کند.

وزیر نفت درحالی برای همکاری در نوسازی ناوگان تاکسیرانی و تهیه واگن و تجهیزات مترو اعلام آمادگی کرده است که شهردار تهران تنها چالش برای احداث مترو را اعتبار مورد نیاز می‌داند. در روز پر خبر محیط‌زیست شهردار تهران درباره توسعه خطوط مترو اظهار کرد: درحال حاضر ظرفیت در تهران ایجاد شده است و اگر در گذشته متوسط توسعه خطوط مترو در هر سال کمتر از سه کیلومتر بود در طول هشت سال گذشته این متوسط به 12 تا 14 کیلومتر رسیده است و درحال حاضر این امکان فراهم شده است که حداقل 30 کیلومتر در هر سال مترو بسازیم، تمام طراحی‌ها و امکانات مهندسی و نیروی انسانی فراهم است و تنها چالش پیش روی این کار اعتبار مورد نیاز است. به گفته محمدباقر قالیباف، هم‌اکنون نیز تمام امکاناتی که در شهرداری موجود است در دستور کار توسعه مترو قرار گرفته است اما، در همه کشورهای دنیا با وجود درآمد بالای شهرداری، دولت مرکزی بخشی از هزینه‌های حمل ‌و نقل عمومی را برعهده می‌گیرد و علاوه بر آن سوبسید نیز ارائه می‌دهد.

در ایران نیز هم مردم نیاز به این سوبسید دارند و هم باید به سهم حمل‌ونقل عمومی از درآمدهای ملی توجه شود، چراکه تنها موضوع زمان و اقتصاد نیست، بلکه جان و سلامت انسان‌ها مطرح می‌شود. اوبا بیان اینکه با توجه به آلودگی هوا هرگونه تصمیم سلبی و ایجابی پیش‌شرط توسعه حمل‌ونقل عمومی است، افزود: موضوع انسان محور بودن شهر از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر مطرح شده است. به گفته شهردار تهران باید کاری کنیم تا مردم که در استیلای ماشین‌ها هستند را نجات دهیم ولی در این راه با مشکلاتی مواجه هستیم. قالیباف درحالی از انسان‌محور بودن شهر تهران صحبت می‌کند که گفته می‌شود شهرداری تهران اعتبارت حمل و نقل عمومی را خرج پروژه‌های سواره محوری مانند پل صدر، تونل نیایش و بزرگراه‌ها کرده است.

نمی‌توان گفت بودجه مترو نا کافی است

در همین زمینه عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با‌ آرمان با بیان اینکه عملکرد شهرداری تهران در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی قابل بررسی است، می‌گوید: یکی از وظایف شورای شهر سیاستگذاری و نظارت بر این موضوع است. محمد دامادی ادامه می‌دهد: نمی‌توان گفت بودجه تخصیص داده شده به مترو ناکافی است بلکه این بودجه محقق نمی شود. دولت قبلی بودجه شهرداری‌ها را پرداخت نمی‌کرد. به گفته او اگر دولت با شهرداری تهران همکاری‌های لازم را داشته باشد می‌توان روند بهتری را در توسعه حمل و نقل عمومی انتظار داشت. آلودگی هوا امروزه جان انسان‌ها را به خطر انداخته است. اگر تنها شعار داده شود و همکاری‌های لازم میان شهرداری و دولت صورت نگیرد حمل و نقل عمومی کارآمد محقق نمی‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه درصد قابل توجهی از آلودگی هوا به ناکارآمدی حمل‌ونقل عمومی مربوط می‌شود، می‌افزاید: بیشتر خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند تک‌سرنشین هستند. دامادی ادامه می‌دهد: پیکره حمل‌ونقل عمومی باید کامل شود. اینکه تنها در مسیرهای خاصی مترو احداث شود کمک زیادی به کم‌شدن خودروهای شخصی نمی کند. اگر خطوط مترو به همه جا کشیده نشود موفق نخواهد بود. عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه حمل و نقل عمومی ناقص است، بیان می‌کند: مردم در بسیاری موارد ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی استفاده کنند. هنگام بارندگی حمل و نقل عمومی آنقدر شلوغ می‌شود و مسافران هجوم می‌آورند که دیگر کارآمدی خود را ندارد و شهروندان باز هم استفاده از خودروهای شخصی را ترجیح می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha