سلامت نیوز :دبیرعلمی سمینار راهبردهای نوآوری در مدیریت تحول مراکز بهداشتی درمانی ضمن اشاره به مشکلات نظام سلامت، بر لزوم استفاده از ابزارهای نوآورانه جهت فراهم کردن خدمات سلامت روزآمد با هزینه مناسب و قابل دسترس برای شهروندان تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر ماشاءالله ترابی در نشست خبری این سمینار با اشاره به مشکلات اقتصادی در دنیا و تاثیرپذیری نظام‌های سلامت از مشکلات اقتصادی، گفت: مشکلات اقتصادی در تمام دنیا موضوع جدی دولت‌هاست. نظام‌های سلامت نیز از این مشکلات تاثیر گرفته‌اند که البته ابعاد این تاثیرپذیری در کشورهای مختلف، متفاوت است. در این میان مساله مهم آن است که برای مشکلات پیش رو چه کاری می‌توان انجام داد؟

وی مشکلات نظام سلامت کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به مشکلاتی که حوزه سلامت با آن روبروست باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای آینده انجام شود. به عنوان مثال "افزایش سن جمعیت کشور" معضل جدی برای تمام مراکز بهداشتی – درمانی است. "بیماری‌های مزمن و غیرواگیر" نیز از موضوعاتی است که تمام کشورها به نوعی با آن روبرو هستند. در کنار چنین مواردی مدیریت فناوری‌های جدید نیز لازم است و باید به آن توجه شود.

ترابی افزود: در سمینار راهبردهای نوآوری در مدیریت تحول مراکز بهداشتی درمانی فضایی فراهم می‌شود که در مورد چالش‌های موجود نظام سلامت، بهترین عملکردها در دنیا جهت مواجهه با این مشکلات و فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای شکل‌گیری مدل‌های بومی راهکار این مشکلات بحث و بررسی شود. نهایتا نیز باید بتوانیم خدمات سلامت روزآمد با هزینه مناسب و قابل دسترس را برای شهروندان فراهم کنیم.

دبیر ستاد نوآوری دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود: برنامه‌ نوآوری تقریبا از سال 86 در دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد و در سال‌های 90 و 91 نیز دو مراسم "روز نوآوری" برگزار کردیم تا به مفاهم جدید نوآوری بپردازیم. در سمینار امسال نیز رویکردمان آن است که به دستاوردهای عملی این موضوع نزدیک شویم؛ چرا که اکنون در دنیا به مدل‌های نوآوری به عنوان بخشی از برنامه نظام سلامت توجه شده است. به عنوان مثال این موضوع در سال گذشته به عنوان قانون در آمریکا ابلاغ شد. این درحالیست که در حال حاضر در کشور سرمایه‌گذار نوآور نداریم و در این زمینه تقریبا به صورت اتفاقی عمل می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مدت اقامت بستری بیماران در بیمارستان‌ها و راهکارهای نوآورانه جهت کاهش آن، گفت: تلاش‌ها بر آن است که مدت اقامت بستری در بیمارستان‌ها به شدت کاهش یابد. در این زمینه پروژه‌های بیمارستان در خانه یا بیمارستان بدون تخت از موضوعات مهمی است که مطرح است.

ترابی به طول عمر بالای فضاهای بیمارستانی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تعرفه هتلینگ بیمارستان‌ها از یک مسافرخانه درجه چندم هم پایین‌تر است. بر این اساس تمام تلاش بیمارستان‌ها آن است که در مورد بیماران سریع‌تر به تشخیص رسیده و درمان را آغاز کنند. بنابراین اگر این امر امکانپذیر نیست قطعا مشکلی وجود دارد. باید بررسی شود که در دنیا در این زمینه چگونه عمل شده است. در مجموع فناوری‌ها به صورت مستمر در حال تغییرند و در مقابل بیمارستان‌ها نیز متعهدند که بهترین و با کیفیت‌ترین خدمت را با توجه به استطاعت مردم ارایه دهند.

وی ضمن اشاره به انتشار کتاب نوآوری‌ها در دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران، گفت: پروژه "حکیم" یعنی حرکت کاری یکپارچه و متفاوت با استفاده از ابزارهای روز نوآوری در یکی از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال اجراست و نتایج آن حداکثر تا پنج ماه آینده مشخص می‌شود و پس از حصول نتایج می‌تواند به سایر بیمارستان‌ها تعمیم داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha