یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 106786

قول قالیباف برای غلبه بر آلودگی هوای تهران

سلامت نیوز : محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در حاشیه سفر خود به كشور چین با شبكه تلویزیونی فونیكس این كشور گفت‌و‌گو كرد. شهردار تهران در این مصاحبه تلویزیونی، به عقد پیمان خواهرخواندگی بین تهران و پكن، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تهران، رفع مشكلات آلودگی هوا و توسعه حمل‌ونقل عمومی اشاره كرد. یكی از مسائلی كه شهردار پایتخت در گفت‌و‌گوی خود با شبكه فونیكس چین مطرح كرد آلودگی هوا به عنوان مشكل مشترك دو كلانشهر تهران و پكن بود اما قالیباف به صراحت اعلام كرد كه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بر‌چالش آلودگی هوا در تهران پیروز خواهیم شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ شهردار تهران در گفت‌وگو با شبكه فونیكس چین با بیان اینكه پیمان خواهرخواندگی فصلی نو در روابط دو كشور ایران و چین خواهد بود، گفت: «امروز شهرهای دنیا و مخصوصا كلانشهرها نسبت به گذشته خیلی به هم نزدیك شده اند؛ چرا كه هم فرصت‌ها و هم چالش‌های پیش روی كلانشهرها بسیار شبیه به یكدیگر است. طبیعتا باید ارتباط نزدیك بین كلانشهرها و شهرهایی كه مراكز سیاسی هستند و دولت‌های مركزی در آن مستقر هستند، برقرار شود چرا كه این شهر‌ها مشتركات زیادی دارند.» محمدباقر قالیباف در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تبیین اهداف سفر خود به كشور چین، تاكید كرد: «ایران و چین سابقه تاریخی بسیار زیادی دارند و دوتمدن بزرگ را در دنیا نمایندگی می‌كنند. در طول تاریخ نیز جاده ابریشم یك ارتباط عمیق فرهنگی، اقتصادی و در نهایت ارتباط خوب سیاسی را میان مردم دو كشور برقرار كرده است. طبیعتا این سفر فرصتی را فراهم كرد كه تهران و پكن آغاز خواهرخواندگی خود را در یك توافقنامه امضا كنند كه این امر سرفصل جدیدی در روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خواهد بود.»

آلودگی هوا مشكل مشترك تهران و پكن

محمدباقر قالیباف در ادامه صحبت‌های خود با این شبكه تلویزیونی به آلودگی هوا به عنوان مشكل مشترك تهران و پكن اشاره كرد و یادآور شد: «در شهر پكن نیز همانند تهران چالش‌هایی چون گسترش بی‌رویه جمعیت، آلودگی هوا، بافت‌های فرسوده و مشكلات زیست‌محیطی وجود دارد. طبیعتا فرصت‌های زیادی از قبیل همكاری‌های اقتصادی، فنی، علمی و همچنین انتقال تجربیات برای رفع مشكلات وجود دارد كه با استفاده از آنها می‌توان بر مشكلات فائق آمد. چراكه برخی از این مسائل در تهران و پكن شبیه به یكدیگر هستند.» شهردار تهران بیان كرد: «وقتی وارد پكن شدم، در همان ابتدا آلودگی هوا نظرم را جلب كرد. البته تهران به این اندازه آلودگی هوا ندارد. آن هم به این دلیل است كه در پكن بیشتر از زغال سنگ استفاده می‌كنند اما ما در تهران بیشتر از گاز استفاده می‌كنیم. با این وجود آلودگی هوا و توسعه حمل‌و‌نقل عمومی از چالش‌های پیش رو است كه باید به آن توجه شود.»

شهردار پایتخت درباره راهكارهای در نظر گرفته شده در شهر تهران برای كنترل آلودگی هوا گفت: «در تهران مسئولان استانداردهایی را تنظیم كرده‌اند كه بر مبنای آن اگر درصد آلودگی به حدی برسد كه سلامت مردم را به خطر بیندازد، حتما محیط آموزشی كودكان و نوجوانان تعطیل خواهد شد. ضمن اینكه اگر میزان آلودگی به حدی برسد كه احساس كنیم به شهروندان صدمه‌ای وارد می‌شود، ادارات را هم تعطیل می‌كنیم. البته قبل از این موارد كارخانجات اطراف شهر را تعطیل می‌كنیم تا باعث كاهش آلودگی شود. از این رو گاهی اتفاق افتاده كه به دلیل شرایط آلاینده‌ها سه‌الی چهار روز متوالی مدارس، ادارات و كارخانجات اطراف شهر را به دلیل آلودگی هوا تعطیل كرده‌ایم.»او ادامه داد: «البته برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا در پنج، شش سال آینده با توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و وضع برخی قوانین، روزهای خوبی را به لحاظ كاهش آلاینده‌ها در تهران داشته باشیم و بتوانیم این چالش را از پیش رو برداریم.»

قالیباف افزود: «وقتی چالشی برای شهروندان شهری كه من شهردار آن هستم و در مقابل مردم آن مسئولیت دارم به وجود می‌آید، طبیعتا باید برای حل این مشكل تلاش كنم. این امر هم یك وظیفه انسانی و هم یك مسئولیت حقوقی است. البته در جمهوری اسلامی ایران ما براساس باورهای دینی خود رفع چالش شهروندان را یك وظیفه اسلامی نیز می‌دانیم. همه این موارد مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌كند كه نسبت به حل مشكلات اقدام كنیم.» شهردار تهران به این مسئله نیز تاكید كرد: «امروز بیش از دو دهه است كه ما مشكل آلودگی هوا را داریم اما من امروز قول می‌دهم كه در پنج، شش سال آینده بر این مشكل پیروز شویم، به‌طوری كه تعداد روزهایی كه هوای تهران سالم خواهد بود را به دو برابر خواهیم رساند. در همین راستا هم تلاش جدی را آغاز كرده‌ایم. البته در سه، چهار سال آینده زیرساخت‌های لازم برای این كار فراهم شده و حتما در پنج، شش سال آتی به هدف خود خواهیم رسید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha