یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 106826

سلامت نیوز :رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، گفت: البته برای ترمیم و بازسازی دندان‌ها، تمیز نگه داشتن آنها الزامی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر خوشنویسان در کارگاه آموزشی دستورالعمل‌های بهداشت دهان و دندان مادر و کودک که در قزوین برگزار شد، گفت: اگر فردی مسواک بزند 65 درصد از بهداشت دهان و دندان رعایت شده و دندان‌ها تمیز خواهد بود ولی اگی فردی در کنار مسواک، نخ دندان نیز استفاده کند، این تمیزی به 85 درصد و در صورت استفاده از آب نمک یا دهان‌شویه به 100 درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های دهان و دندان را همه گیری (اپیدمی) خاموش هم می‌گویند، اظهار داشت: به طور کلی، این بیماری‌ها یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که مردم با آن دست به گریبان هستند و افزود: شاید بتوان گفت، پوسیدگی دندان بعد از سرماخوردگی، شایع‌ترین بیماری محسوب می‌شود.

خوشنویسان اظهار کرد: "طبق پیمایش کشوری سال 1382 شاخص dmft دندان‌های پوسیده، کشیده شده و پُر شده کودکان شش ساله، عدد پنج بود" و در توضیح آن گفت: هر کودک شش ساله، به طور متوسط پنج دندان پوسیده دارد.

وی با اشاره به اینکه تعداد دندان‌های پوسیده این کودکان در پیمایش سال 1391 حدود هفت درصد بالاتر رفته است، تأکید کرد: در کشور ایران، تعداد دندان‌های پوسیده پُر نشده زیاد است.

خوشنویسان شاخص «dmft» کودکان 12 ساله کشور را به طور متوسط 1.86 اعلام و تصریح کرد: با توجه به اینکه دندان‌های دائمی از سن شش سالگی رشد می‌کنند و این امر تا سن 12 سالگی کامل می شود، طبیعی است که این شاخص پایین باشد.

وی ادامه داد: ایده‌آل این است که این شاخص صفر باشد، یعنی هیچ پوسیدگی، کشیدگی و پُر شدگی در دهان وجود نداشته باشد.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه کشور ایران از نظر تئوری و از نظر برنامه‌ریزی در حوزه سلامت دهان و دندان با هیچ کشور دیگری در کل منطقه قابل مقایسه نیست، اظهار کرد: ایران، بهترین برنامه را در این حوزه دارد.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی این موضوع را تأیید و به کشورهای دیگر برای بهره‌برداری ارسال کرده است.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت تأکید کرد: باید در زمینه آموزش و اطلاع‌رسانی بیشتر کار شود و این نیاز در هر فرد برانگیخته شود که رعایت بهداشت دهان و دندان همانند غذا خوردن و حمام کردن، ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha