چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 107077

سلامت نیوز : به گفته معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اختصاص سهم سلامت از هدفمندی یارانه‌ها، زایمان طبیعی رایگان می‌شود. مرگ‌ومیر کودکان و مادران هنگام زایمان یک شاخص بهداشتی و مرتبط با توسعه اقتصادی و اجتماعی است. با پیشرفت دانش و تکنولوژی و استفاده از روش سزارین فرض بر این گرفته شد که سزارین مرگ و میر کودکان و مادران را کاهش می‌دهد اما، دیری نگذشت که پزشکان به برتری زایمان طبیعی به سزارین تاکید کردند. گفته می‌شود که درحال حاضر احتمال مرگ در نتیجه بارداری در كشور 21 -25 مرگ به ازای هر یكصد هزار تولد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ عمده‌ترین علل مرگ و میر مادران باردار طبق آخرین اطلاعات جمع‌آوری شده توسط وزارت بهداشت، خونریزی حین و پس از زایمان، فشارخون ایجاد شده یا تشدیدشده در بارداری شدید، عفونت‌ها، مشكلات قلبی و سایر بیماری‌های زمینه‌ای است. همچنین، در 62درصد از مرگ‌ها روش زایمان مادران به‌صورت سزارین و در 38 درصد از مرگ‌ها روش زایمان مادر به صورت طبیعی بوده است. گفتنی است که این به این معنا نیست که سزارین باعث مرگ مادر شده باشد بلکه، عوارض ناشی از سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است. بسیاری برای کاهش درد زایمان روش سزارین را انتخاب می‌کنند درحالی که به گفته پزشکان این روش نه‌تنها درد را کاهش نمی‌دهد بلکه، روند بهبود مادر پس از زایمان را طولانی‌تر می‌کند.

روند صعودی آمار سزارین

آمارهای سزارین در سال‌های اخیر در کشور ما روند صعودی این شاخص مهم را در بسیاری از نقاط کشور، به‌ویژه شهرهای بزرگ نشان می‌دهد. اکنون بیش از 50 درصد زایمان‌های کشور به روش سزارین انجام می‌شود و ایران رتبه‌های اول شاخص سزارین در دنیا را به خوداختصاص داده است. این درحالی است که استاندارد سازمان بهداشت جهانی ۱۰تا ۱۵ درصد است. در کشورهای پیشرفته تنها در موارد اورژانسی که زایمان طبیعی امکان‌پذیر نیست، از سزارین استفاده می‌شود. مواردی مانند ضربات ناشی از تصادفات و ایست قلبی مادر و مواردی که جان بچه به‌دلیل تناسب نداشتن بین اندازه و لگن مادر در خطر باشد. استاندارد شاخص سزارین در کشور پیشرفته‌ای مانند سوئد ۱۰ درصد تعیین شده است.

به‌تازگی که به سیاست‌های افزایش جمعیت توجه ویژه‌ای نشان داده می‌شود، عده‌ای غیرکارشناسانه شیوه‌های سلبی مانند کاهش دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری برای افزایش جمعیت را در پیش گرفته‌اند که سلامت و بهداشت شهروندان را در معرض خطر قرار می‌دهد. کارشناسان هشدار می‌دهند با حذف وسایل پیشگیری از بارداری، با افزایش مرگ‌ومیر زنان هنگام زایمان، افزایش موارد سقط جنین غیرقانونی به‌‌ویژه در مناطق محروم و احتمال افزایش بیماری‌های مقاربتی و ایدز رو‌به‌رو خواهیم بود. چندی پیش معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سلامت مادران در کنار سیاست افزایش جمعیت تاکید کرد. به‌گفته علی‌اکبر سیاری سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این است که وسایل پیشگیری از بارداری را برای مادرانی که بارداری پرخطر دارد ارائه دهند. از این‌رو، زایمان طبیعی رایگان می‌تواند اقدامی مثبت باشد در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت که رفاه و سلامت شهروندان را هم مدنظر قرار می‌دهد. بدون شک آنچه مهم است، عملی شدن این طرح و در مرحله شعار باقی نماندن آن است.

ناموفق بودن سیاست‌های سلبی فرزندآوری

در این زمینه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با آرمان ضمن مثبت ارزیابی کردن رایگان‌شدن زایمان طبیعی می‌گوید: بهترین نوع زایمان که برای سلامت مادران و رشد روانی و جسمی کودک اهمیت دارد، زایمان طبیعی است. سیامک مره‌صدق با بیان اینکه زایمان طبیعی بر اساس اصل سلامت است، می‌افزاید: این روش به‌مقدار قابل‌توجهی هزینه را کاهش می‌دهد. او با بیان اینکه امروزه در ایران به‌ویژه در مناطق شهرنشین روش سزارین تبدیل به عادت شده است، عنوان می‌کند: در کنار رایگان‌شدن زایمان طبیعی، باید انواع روش‌های مکمل زایمان طبیعی و بی‌درد را افزایش دهیم تا شاهد استقبال از زایمان طبیعی باشیم. امروزه روش‌های جدیدی برای کاهش درد زایمان طبیعی وجود دارد. مره‌صدق مهم‌ترین خطر سزارین را افزایش مرگ و میر می‌داند و بیان می‌کند: برخی برای کاهش درد زایمان از روش سزارین استفاده می‌کنند که در واقع نه‌تنها درد را کاهش نمی‌دهد بلکه، حتی مدت زمان آن را طولانی می‌کند و گاهی تا یک سال پس از عمل نیز درد وجود دارد.

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: در این میان باید افزایش دستمزد پزشکان برای زایمان طبیعی نیز مورد توجه قرار گیرد، زیرا زایمان طبیعی زمان بیشتری می‌برد اما اکنون دستمزد آن از سزارین کمتر است. به‌گفته مره‌صدق، افزایش دستمزد برای پزشکان متخصص می‌تواند انگیزه و تشویقی برای رواج زایمان طبیعی باشد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روش‌های سلبی افزایش جمعیت مانند کاهش دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری را برای تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری بی‌تاثیر می‌داند و می‌گوید: فاصله‌گذاری میان بارداری‌ها برای سلامت مادر و کودک مهم است. همچنین، برخی زوج‌ها در سال‌های اولیه زندگی خود قصد بچه‌دارشدن ندارند و در ابتدا می‌خواهند از زندگی خود مطمئن شوند سپس این تصمیم را بگیرند.

او افزایش امکانات آموزشی، ایجاد مهدکودک‌هایی برای نگهداری فرزندان و کاهش سن ازدواج را از روش‌های مهم افزایش جمعیت می‌داند و می‌افزاید: مادران نباید شرایطی داشته باشند که فکر کنند داشتن چند فرزند مانع اشتغال آنها می‌شود. مره‌صدق بیان می‌کند: فراهم کردن تسهیلات لازم برای ازدواج می‌تواند سن ازدواج را کاهش دهد. امروزه با افزایش سن ازدواج مدت زمان امکان باروری کاهش پیدا کرده است. به گفته این نماینده مجلس، بهترین سن فرزندآوری برای زنان 19 سالگی و برای مردان 24 سالگی است. درصورت کاهش سن فرزندآری، تفاوت بین نسلی کاهش پیدا می‌کند و برای رشد روانی و جسمی نسل بعدی مفید است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس. او ادامه می‌دهد: باید برای ازدواج در دوران دانشجویی تسهیلات لازم فراهم شود، امروز به‌دلیل مشکلات اقتصادی جوانان از ازدواج هراس دارند، باید زمینه‌های اشتغال و مشوق‌های دیگر فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha