سلامت نیوز : نه مدت زمان تب و نه درجه بالابه تنهایی باعث تشنج نمی شود بلکه نوسانات ناگهانی دما و بعضی بیماری های ویروسی در این امر موثر است.معمولا مادران، نوزادان را بعد از مرخصی از بیمارستان بسیار می پوشانند و نوزاد دچار گرمی بیشتر می شود و تب می کند؛ شاید یکی از علت های مراجعه مادران در روزهای آغازین زندگی نوزادشان به بیمارستان و اورژانس و ... تب داشتن نوزاد باشد و از آن جا که نوزاد بیشتر از حد پوشانده می شود، این تب نوزاد را بدحال می کند. اما این امر باعث تشنج نوزاد به ویژه در یک ماهگی نمی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛  دکتر فاطمه مهتا بصیر فوق تخصص نوزادان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب می افزاید: تب همیشه منشاء عفونی ندارد و گاهی خود ما ناخواسته باعث افزایش دمای بدن کودک می شویم. این مشکل شایع و گاه پرهزینه است زیرا در برخی موارد پزشک به دلیل تشخیص ندادن علت تب، کودک را بستری و آزمایش های مختلف تجویز می کند.وی می افزاید: تب هایی که در کودکان منجر به تشنج می شود معمولا از ۳ ماهگی تا ۴ سالگی است. در مواقعی نوسانات دما باعث تشنج کودک می شود و الزاما تب داشتن به تنهایی باعث تشنج نمی شود مگر زمینه ای قبلی از بیماری  وجود داشته باشد. به عنوان مثال وقتی بدن کودک درجه حرارت بالایی دارد، مادر نباید با آب سرد دما را کاهش دهد؛ به همین دلیل تاکید من بر نوسانات دمایی است نه افزایش دما. وقتی تب به سرعت بالا می رود یا تب با درجه بالا را به سرعت پایین می آوریم، این امر باعث بروز مشکل (تشنج) می شود.

به همین دلیل ترجیح می دهیم به جای آسپرین از استامینوفن استفاده کنیم زیرا آسپرین تب را به سرعت پایین می آورد در حالی که استامینوفن، دمای بدن را به تدریج کاهش می دهد.این فوق تخصص نوزادان می افزاید: لرز همراه تب زمانی است که دمای بدن افزایش می یابد در حالی که دمای اتاق ثابت است.در شیرخواران نوسانات دما به علت عفونت های ساده ویروسی باعث افزایش دما می شود به همین دلیل در این سنین این امر شایع است.وقتی دمای بدن شیرخواری از ۳۸ درجه بیشتر می شود، باید با پزشک مشورت کرد که آیا علاوه بر تب بر نیاز به مصرف داروی خاص دیگری هست یا نه؟نکته ای که باید به خانواده ها توصیه کرد این است که هر دارویی که به سرعت تب را کاهش می دهد، داروی خوبی نیست بلکه باید دمای بدن به تدریج کاهش یابد. همچنین باید دوز دارو براساس وزن کودک تجویز شود و در زمان توصیه شده، مصرف شود.دارو نباید در فاصله زمانی کمتر به کودک داده شود زیرا باعث مسمومیت وی می شود. همچنین باید لباس نوزاد را کم کنیم و دمای اتاق را پایین بیاوریم و به کودک مایعات بیشتری بدهیم.به ویژه در شب ها، به زمان دادن تب بر توجه شود تا کودک در خواب دچار مشکل نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha