یک متخصص داخلی گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته سیگار عامل اول ایجاد 30 نوع سرطان در انسان است.

سیگار عامل اول ایجاد 30 نوع سرطان در انسان است

سلامت نیوز: یک متخصص داخلی گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته سیگار عامل اول ایجاد 30 نوع سرطان در انسان است.

دکتر تورج احمدی جویباری در گفت‌وگو با ایسنا، مشکلات ریوی از جمله آمفیزم و برونشیت مزمن که جزء بیماری‌های انسدادی ریه به شمار می‌روند را مهمترین و شایع‌ترین عارضه مصرف طولانی مدت سیگار عنوان کرد.

به گفته احمدی جویباری، با کشیدن 10 نخ سیگار در روز به مدت 20 تا 30 سال شخص دچار بیماری‌های انسدادی ریه از جمله برونشیت مزمن ریه و نیز آمفیزم خواهد شد که این بیماریها غیر قابل برگشت بوده و به مرور موجب اختلال در فعالیت‌های عادی فرد خواهند شد.

وی همچنین سرطان ریه را یکی از بدخیم ترین انواع سرطان عنوان و مصرف سیگار را یکی از شایعترین علل ایجاد این نوع سرطان دانست.

به گفته احمدی جویباری، سیگار به تنهایی عامل اول ایجاد 30 نوع سرطان در انسان به شمار می‌رود و نقش موثر آن در ایجاد انواع سرطانهای دیگر نیز به اثبات رسیده است.

این متخصص داخلی با اشاره به وجود بیش از 100 نوع آنتی ژن سرطان زا در سیگار، تصریح کرد: این آنتی ژن‌های سرطان زا موجب تحریک ژنهایی می‌شود که می‌توانند در بدن انسان تولید سرطان کنند.

احمدی جویباری همچنین مصرف قلیان را بسیار مضرتر از سیگار دانست و اظهار کرد: هر پک قلیان برابر 30 نخ سیگار خواهد بود و با این حساب عوارض گفته شده در مورد سیگار با مصرف قلیان در مدت زمان کوتاهتری در افراد بروز پیدا خواهد کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه بیماریهای قلبی و عروقی را شایع‌ترین علل مرگ و میر در تمامی جوامع عنوان و تصریح کرد: تصلب شرائین و نیز درگیری عروق کرونری از جمله شایع‌ترین این بیماری‌ها هستند که سیگار یکی از عوامل مهم ایجاد این بیماری‌ها محسوب می‌شود.

احمدی جویباری گفت: عوارض قلبی و عروقی در افراد سیگاری که دارای فشارخون، چربی بالا و نیز قند خون بالایی هستند از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود و این افراد باید هر چه سریعتر برای حفظ جان خود سیگار را ترک کنند.

وی با اشاره به اینکه کاهش میزان بروز عوارض گفته شده در افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند به پای افراد غیرسیگاری نمی‌رسد، گفت: حداقل با ترک سیگار افراد می‌توانند خود را از عارضه‌های خطرناک سیگار دور کنند.

احمدی جویباری همچنین بروز تومورهای بدخیم در حنجره و حلق را از جمله دیگرعوارض مصرف سیگار عنوان کرد.

وی تصریح کرد: کشیدن سیگار موجب می شود تا اکسیژن خون کاهش یافته، فشار خون بالا برود و غلظت آن نیز افزایش یابد که در برخی موارد پزشکان مجبور می شوند دو تا سه ماه یکبار از فرد خون گرفته و به او سرم تزریق کنند تا خون او رقیق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha