معاونت بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه 60 درصد از مرگ و میرها ریشه در رفتار مردم دارد از بهره گیری از متخصصین علوم اجتماعی برای تغییر رفتارهای مردم جهت خودمراقبتی و پیشگیری از بیماری ها توسط دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت خبر داد.

خودمراقبتی برنامه آتی وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت مردم

سلامت نیوز: معاونت بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه 60 درصد از مرگ و میرها ریشه در رفتار مردم دارد از بهره گیری از متخصصین علوم اجتماعی برای تغییر رفتارهای مردم جهت خودمراقبتی و پیشگیری از بیماری ها توسط دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز دکتر سیاری در نشست خبری هفته سلامت با شعار(یک عمر سلامت،با خودمراقبتی) با تاکید براینکه افراد جامعه مهمترین نقش را در پیشگیری از بیماری ها و سالم ماندن بر عهده دارند؛ گفت:«متاسفانه سالانه 21 هزار مرگ و 800 هزار مجروح در اثر تصادفات رانندگی در کشور داریم در حالی که با پیشگیری می توان از آن جلوگیری کرد».


وی با تاکید بر اینکه رسانه ها نقش بزرگی در توانمندی مردم برای صیانت از سلامت خودشان برای داشتن عمر طولانی تر توام با سلامتی دارند؛ گفت:« هر فردی که متولد می شود می تواند 80 سال عمر عاری از معلولیت و ناتوانی داشته باشد. البته تعدادی از افرادی که با اختلالات ژنتیکی و آناتومیک متولد می شوند نمی توانند عمر طولانی توام با سلامت داشته باشند».


دکتر سیاری افزود:«در سال آینده یکی از برنامه های ما برای توانمندی مردم جهت حفظ و ارتقای سلامت این است که به طور گسترده خودمراقبتی و صیانت از سلامت برای داشتن عمر طولانی تر توام با سلامتی را آموزش دهیم و شواهدی که برای این امر داریم صحبت های مقام معظم رهبری است که فرمودند: «نهضت احیاء و گسترش بهداشت و طب پیشگیری را با بكارگیری و بسیج كلیه امكانات موجود آغاز نمایید» لذا حمایت مقام معظم رهبری به عنوان بالاترین مقام کشور را برای امر بهداشت و ارتقای سلامت داریم».


وی با اشاره به صحبت های اخیر رییس جمهور درباره امر بهداشت و پیشگیری که فرمودند: «اولین قدم ما بحث بهداشت است؛ باید همه تلاش کنیم که در زمینه بهداشت موفق شویم و اگر نتوانستیم، به سمت درمان حرکت کنیم.»؛گفت:« دکتر روحانی به عنوان دومین مقام کشوری نیز از امر بهداشت حمایت کرده است. با این دو حمایت می توانیم همکاری های بین بخشی را فراهم کنیم.».


وی با تاکید براینکه در نهضت حفظ و ارتقای سلامت دو امر مشارکت های مردمی و همکاری های بین بخشی بسیار مهم است، گفت:« وزارت بهداشت هیچگاه به تنهایی نمی تواند ماموریت بسیار بزرگی که برای 75 میلیون نفر ایرانی بر عهده اش گذاشته شده را انجام دهد چراکه 70 تا 75 درصد از عوامل اثرگذار بر سلامت مردم خارج از حیطه وزارت بهداشت است».


معاونت بهداشتی وزیر بهداشت افزود:« درآمد، تولید، بیکاری، دسترسی به مواد غذایی، آسیب های اجتماعی، ازدواج، طلاق، اعتیاد، رفتارهای پرخطر، حوادث، ناامنی، آلودگی هوا، غذای ناسالم از جمله موارد اثرگذار بر روی سلامت مردم کشورمان است اما کنترل همه این عوامل در حیطه اختیارات وزارت بهداشت نیست».


بازسازی و نوسازی شبکه های بهداشت برنامه فوری وزیر بهداشت
وی با اشاره به اینکه اولین برنامه دکتر هاشمی در سمت وزیر بهداشت دولت یازدهم، جذب حمایت‌های سیاسی و دولتی برای نظام سلامت بود که خوشبختانه محقق شده است، گفت:« دومین برنامه وزیر بهداشت ساماندهی وضعیت دارویی کشور بود. سومین برنامه بازسازی و نوسازی شبکه های بهداشت و درمانی کشور است که برای این کار تمام اطلاعات شبکه های بهداشت و درمان کل کشور را جمع آوری کردیم تا مشخص شود در کجا شبکه های ما استیجاری است و یا فرسوده است و در کجا شبکه های ما تجهیزات ندارد و چه تجهیزاتی کم است. چرا که برنامه فوری وزیر بهداشت بازسازی و نوسازی شبکه های بهداشتی و درمانی کشور بوده است».

دکتر سیاری ادامه داد:« تامین نیروی انسانی مناطق محروم از دیگر برنامه های وزیر بهداشت بود که 7500 نفر پزشک برای مناطق محروم نیاز داریم در حالی که 4500 نفر نیروی پزشک در این مناطق داریم که 35 میلیاردتومان هزینه برای این کار در نظر گرفتیم و هزار پزشک به سیستم شبکه های بهداشتی و درمانی کشور اضافه کردیم البته 5600 بهورز نیز کمبود داریم که با سازمان مدیریت برای تربیت این نیروها مکاتبه داشته ایم و برآوردی هم برای کمبود کارورزان داشته ایم».


وی افزود:« برای ارتقای سیستم آموزش بهورز، با همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت راه اندازی رشته های کارشناسی ارشد آموزش پزشکی را تصویب کرده ایم. 780 مربی بهورزی در هشت دانشگاه از سال آینده مشغول به تحصیل می‌شوند تا بتوانند به امر آموزش بهورزها بپردازند. همچنین به تدریج مراکز آموزش بهورزی را به مجتمع آموزش عالی سلامت در استان ها تبدیل می کنیم و سطح بهورزی را تا سطح کاردانی ارتقاء می دهیم».


آخرین برنامه ها برای اجرای پزشک خانواده
معاونت بهداشتی وزیر بهداشت درباره آخرین برنامه ها برای اجرای پزشک خانواده گفت:«فوریت دوم ما برنامه پزشک خانواده تحت عنوان آسیب شناسی برنامه پزشک خانواده و اجرای قدم به قدم آن بوده است. از صاحب نظران حوزه بهداشت دعوت کردیم و گزارش آسیب شناسی پزشک خانواده را با آنها به بحث گذاشتیم و نقشه راه پزشک خانواده در دو استان مازندران و فارس را تعیین کردیم. بر این اساس برنامه اجرایی نسخه 02 پزشک خانواده در دست بازنگری است و تا اوایل سال آینده آماده خواهد شد».


وی افزود:« البته برنامه پزشک خانواده در این دو استان تا سطح یک اجرا شده بود و سطح دو و سه آن که شامل سیستم ارجاع و پیگیری وضعیت بیمار تا بهبودی است.».

 وی گفت:« اگر بتوانیم سطح دو و سه پزشک خانواده را در دو استان فارس و مازندران که حدود 5،6 میلیون جمعیت دارد اجرایی کنیم دستاورد بزرگی است».


معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد:« از سال 84 اجرای برنامه پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر آغاز شده بود که طرح ارجاع در آن آغاز نشده بود. برای تکمیل سطح یک پزشک خانواده در این مناطق تلاش می کنیم».


وی افزود:«اعتبارات خوبی برای پزشک خانواده روستایی و صندوق بیمه روستایی در نظر گرفته شده است و علاوه بر تخصیص یک درصد ارزش افزوده، صندوق بیمه‌ روستایی 66 درصد رشد پیدا کرده است».


دکتر سیاری تاکید کرد:«به دنبال سه هدف ارتقای کیفیت خدمات، کسب رضایت مردم و کاهش پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم در اجرای برنامه پزشک خانواده هستیم».


وی با بیان اینکه ماموریت دیگر وزیر بهداشت ارتقای توانمندی مدیران وزارت بهداشت  است؛ عنوان کرد« 1200 مدیر در سیستم داریم که برای آنها برنامه آموزشی را تنظیم و ضوابط انتصاب ها را در سال آینده اجرایی می کنیم.همچنین نظارت و ارزیابی مدیران ماموریت دیگر ما است».


به روزرسانی 100 برنامه بهداشتی/برنامه های پیشگیری از بیماری های غیرواگیر
دکتر سیاری با بیان اینکه بیش از 100 برنامه بهداشتی پیشگیری از بیماری ها در استان ها و روستاها داریم؛گفت:« تیمی برای بررسی این برنامه ها داریم تا بررسی کنند اگر با هم همپوشانی دارند آن ها را به روز کنیم. درواقع با توجه به برنامه پنجم توسعه، نیازسنجی مردم و تعهدات بین‌المللی که داریم، در حال تدوین برنامه عملیاتی چهار ساله خود هستیم که تا چند روز آینده نهایی خواهد شد».


وی با تاکید براینکه مشکل اصلی کشورمان بیماری های غیرواگیر است، ریشه آن را مربوط به رفتار خود مردم دانست و گفت:« در واقع  60 درصد از مرگ هایی که اتفاق می افتد ریشه در رفتار خود مردم دارد در حالی که می توانند آن را کنترل کنند. با کمک دکتر دماری رییس اداره بیماری‌های غیرواگیر برنامه ای را طراحی کرده ایم که از مرگ زودرس مردم بوسیله خود آنها با همکاری های بین بخشی جلوگیری کنیم».


معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد:«91 هزار مرگ بر اثر سکته قلبی، 43 هزار نفر بر اثر سکته مغزی، 30 هزار مرگ بر اثر ابتلا به سرطان ها و 21 هزار مرگ در اثر حوادث در کشور داریم که قابل پیشگیری اند».


بهره گیری از متخصصین علوم رفتاری برای تغییر رفتارهای مردمی
وی ریشه مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیرواگیر را در کم تحرکی، رژیم غذایی نامطلوب، عدم رعایت استانداردهای زندگی، استعمال سیگار، آلودگی هوا دانست و گفت:« بیماری هایی نظیر فشارخون بالا، دیابت، چربی خون بالا، قند خون بالا، استرس ها و افسردگی قابل پیشگیری و کنترل هستند و ریشه ابتلا به این بیماری ها در رفتارهای مردم است. با کمک دکتر رفیعی فر به عنوان مدیرکل دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت از متخصصین علوم اجتماعی برای تغییر در رفتارهای مردمی بهره می گیریم چراکه هیچ راهی جز توانمندی مردم برای تغییر رفتارشان نداریم».


معاونت بهداشتی وزارت بهداشت گفت:« برای ارتقای سلامت بیشترین کار در حوزه بیماری های غیرواگیر است که دو کمپین کاهش مصرف نمک و روغن برای پیشگیری از این بیماری ها را داریم».


نگرانی از شیوع سل مقاوم به درمان
وی با اشاره به بیماری های واگیردار ازبیماری سل به عنوان یک مشکل جهانی نام برد و درباره آمار مبتلایان به این بیماری در کشورمان گفت:«11 هزار مورد ابتلا به سل در کشور مشاهده شده است که 70 درصد این موارد کشف شده است. سل مقاوم خطر بزرگی برای کشور است چرا که اگر درمان سل معمولی 450 هزار تومان هزینه داشته باشد درمان سل مقاوم به درمان 40 تا 250 میلیون تومان هزینه می خواهد».


وی با بیان اینکه تشخیص و درمان بیماری سل در کشورمان رایگان است؛ از گسترش شیوع سل مقاوم به درمان ابراز نگرانی کرد و گفت:« کشور ما در منطقه ای است که سل مقاوم به درمان در همسایگان آن شیوع بالایی دارد به عنوان مثال در کشورهای افغانستان و پاکستان و عراق میزان شیوع این بیماری بسیار بالاست و با این کشورها در رفت و آمد هستیم».


دکتر سیاری با ابراز نگرانی از ابتلای افراد مبتلا به اچ آی وی/ایدز به سل مقاوم گفت:« زمانی که این دو بیماری با هم در فرد بروز می کند دیگر کاری برای درمان آن نمی توانیم انجام دهیم».


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha