رئیس یازدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران گفت: شانس موفقیت پیوند کلیه از خویشاوندان درجه یک به دلیل مشابهت های ژنتیکی بیش از سایرین است و در این روش امکان پس زدن عضو به حداقل می رسد.

 دکتر محمد علی زرگر در آستانه برپایی یازدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران با بیان این مطلب افزود: سالانه حدود 1400تا 1500پیوند کلیه در کشور انجام می شود که 90 تا 95درصد این پیوندها از اهدا کنندگان زنده و 5 تا 10درصد آن از طریق پیوند از جسد است.

وی گفت: در کشورهای غربی بر خلاف ایران آمار دریافت کلیه از جسد بیش از ایران بوده و میزان اهدای کلیه از افراد زنده بسیار کم است.

دکتر زرگر یادآور شد : به همین علت گیرندگان کلیه در این کشورها سه تا چهار سال برای دریافت این عضو می بایست در نوبت انتظار بمانند ، این در حالیست که در ایران به دلیل آمار بالای اهدائ کننده کلیه این زمان کمتر است.

وی افزود: هر چند موفقیت پبوند کلیه از خویشاوندان درجه یک بیشتر است، اما آمار اهدای کلیه به این روش در کشور به مراتب پایین تر از اهدای عضو از سوی افراد غیر خویشاوند است.

وی با اشاره به تلاش صورت گرفته از سوی انجمن اورولوژی ایران در این زمینه تصریح کرد: هدف این انجمن این است که با فرهنگ سازی مناسب از تعداد اهدا کنندگان زنده کاسته و درعوض با همکاری مردم آمار اهدا کنندگان از جسد افزایش یابد. چ

دکتر زرگر ادامه داد: عمل پیوند کلیه در ایران اغلب توسط اورولوژیست ها انجام می شود و مراقبت های بیمار پس از پیوند توسط متخصصان نفرولوژی صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت مساله پیوند کلیه امسال نیز پیوند کلیه به عنوان یکی از محورهای کنگره یازدهم انجمن تعیین شده است و مباحث جدید در این زمینه مطرح می شود.

به گفته وی پیوند کلیه در بیماران قلبی و عروقی با ربسک بیشتری همراه است که راهنمای درمانی به منظور کنترل ، درمان بیماری های قلبی و عروقی و عوامل خطر در برنامه مراقبت های طولانی مدت در گیرندگان پیوند کلیه باید ادغام شود.

وی افزود: با برنامه ریزی خاص برای کنترل فشار خون بالا ، سیگار کشیدن و دیابت ، بعد از پیوند کلیه شانس بروز بیماری های قلبی کاهش می یابد.

لازم به ذکر است ، یازدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران با همکاری انجمن اورولوژی اروپا 9 تا 12خرداد ماه امسال در محل کتابخانه ملی تهران برگزار می شود.
 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha