سلامت نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: نرخ مناسب جایگزینی نسل 2.1 است که متأسفانه به 1.8 کاهش یافته بنابراین دولت باید سیاستهای تشویقی را برای ازدواج زودتر، کاهش فواصل فرزندآوری و افزایش موالید اجرا کند که باید همزمان با توسعه کشور انجام شود.

علی اکبر سیاری در گفت‌وگو با فارس در مورد مسن‌شدن جمعیت و اتخاذ سیاست‌های افزایش جمعیت، گفت: طی دهه گذشته، میزان فرزندآوری خانواده‌ها کاهش پیدا کرده و به همین دلیل است که چنین سیاست‌هایی در پیش گرفته شده است.

وی ادامه داد: زمانی که یک زن در طول دوران باروری که از 15 تا 49 سالگی است بتواند 2.1 بچه به دنیا بیاورد نسلی مشابه نسل خود را از نظر تعداد می‌تواند تأمین کند.

سیاری گفت: اما زمانی که این نرخ به زیر 2.1 برود بیانگر آن است که این نسل هم‌اندازه خود را تولید نخواهد کرد.این در حالی است که در کشور ما این نرخ به 1.8 کاهش یافته است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود: بنابراین در کشور ما از حد جایگزینی نسل، نرخ تولید مثلمان کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت جمعیت در کشور خوب و ایده‌آل است، مشکل حاد فعلی نداریم و در دوران طلایی جمعیت هستیم. اما مشکل در حد کسانی است که می‌خواهند بچه‌دار شوند و عواملی را باید در نظر بگیرند که این عوامل باید اصلاح شوند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: زمانی که خانواده‌ها تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرند باید توسط سیاستهای تشویقی دولت حمایت شوند و این مسئله در صورت توسعه کشور میسر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه جمعیت در سطح فعلی وضعیت خوبی دارد، گفت: باید دولت سیاستهایی را اتخاذ کند که مردم به راحتی تصمیم به فرزند آوری داشته، زودتر ازدواج کنند و فواصل بچه‌آوری را کم کنند، اینها عواملی است که می‌تواند مشکل سقوط جمعیت را در آینده کم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha