وجود جاذبه های طبیعی و اكوتوریسم در كنار جاذبه های تاریخی، فرهنگی و اسلامی کاشان را در زمره پنج شهر مهم مورد توجه گردشگران در كشور قرار داده است.

عکس/سفر به کاشان،دیار سهراب سپهری

سلامت نیوز: كاشان كه همچون دیگر شهرهای كویر، از یك سو پشت به كوهستان و از سوی دیگر روی به دشت كویر دارد، برغم اینكه در هیچ دوره ای پایتخت كشور نبوده، اما با این همه یكی از غنی ترین شهرهای ایران از نظر جاذبه های تاریخی و اسلامی به شمار می رود.وجود جاذبه های طبیعی و اكوتوریسم در كنار جاذبه های تاریخی، فرهنگی و اسلامی این منطقه را در زمره پنج شهر مهم مورد توجه گردشگران در كشور قرار داده است. 

هر چند شرح كلیه بناهای تاریخی و جاذبه های توریستی و گردشگری كاشان در اینجا نمی گنجد اما سعی به این است تا از بناهای مهم و تاریخی فهرستی مختصر ارائه كنیم تابیشتر با جاذبه های گردشگری و اماکن تاریخی این شهر زیبا آشناشویم.

باغ و کاخ تاریخی فین

 باغ وکاخ تاریخی فین

یکی از بناهای مجلل و با ارزش تاریخی استان اصفهان ، باغ فین کاشان است که در 6کیلومتری جنوب کاشان و در مجاورت روستای فین قرار دارد . بنای باقی مانده کنونی باغ در دوران صفوی بر روی بناهایی است که از عهد آل بویه ساخته شده است و از لحاظ باغ آرایی و آب رسانی اهمیت ویژه ای دارد . این باغ به علت قتل امیر کبیر در حمام کو چک آن که در سال 1268 ه. ق اتفاق افتاد ، معروف شده است . این باغ نمو نه ای از کاخ های دوران صفوی است که در دوره های زندیه و قاجاریه ، الحاقاتی بدان افزوده شده است. 

روستای ابیانه

روستای ابیانه

 روستای ابیانه

یکی از آبادی های معروف و خوش آب و هوای استان است که در دامنه شمال غربی کوه کرکس در 28 کیلومتری شهر نطنز قرار گرفته است. ساختار اجتماعی و معماری این روستا ؛ به ویژه علاقه شدید مردم آن به حفظ آداب و رسوم و سنن قدیمی بسیار جالب توجه است . ساختمانها ، ابنیه ی تاریخی و لباس اهالی همچنان بومی و بسیار دیدنی است.

آرامگاه سهراب سپهری

 ارامگاه سهراب سپهری

سهراب سپهری شاعر عارف مشرب و طبیعت گرای معاصر است که در سال 1307 ه. ش در کاشان متولد شد و در سال 1359 ه.ش دار فانی را وداع گفت ؛ و در روستای مشهد اردهال کاشان به خاک سپرده شد .سپهری شاعری است دارای شیوه ای خاص و این خود امتیازی در خور توجه است.

غار نیاسر کاشان

 غارنیاسرکاشان 

این غار از عجایب و نوادر آثار باستانی است. در حدود1800 تا 2000 سال قبل در دل کوه کرکس و بر فراز تپه های آهکی مشرف بر نیاسر کاشان و احتمالا با مقاصد آیینی و مذهبی به صورت تونل سنگی پر پیچ وخم با ابزارهای ابتدایی کنده شده است . غار نیاسر کاشان شامل مجموعه زیرزمینی و پیچیده ای است که از راهروهای تنگ و طولانی و اتاق ها و چاه های متعددی تشکیل شده و دسترسی به اعماق آنها بدون بهره گیری از وسایل پیشرفته امروزی ممکن نیست. این غار که به سوراخ رئیس یا غار ویس شهرت دارد قرن ها نامکشوف ماند و در هیچ یک از متون تاریخی و آثارتحقیقی قرون اخیر و به رغم ذکرسایر بناهای تاریخی منطقه نظیر آتشکده نیاسر (بنا شده توسط اردشیر بابکان مؤسس سلسله ساسانیان ) مورد اشاره قرار نگرفته است. از شگفتی های این غار انسان ساخت بودن آن است. کمبود هوا در هیچ نقطه ای از آن احساس نمی شود و حتی درعمیق ترین نقاط آن عمل تهویه به طور طبیعی انجام می گیرد . یکی از فرضیات در مورد منشاء تاریخی این غار بیانگر این است که در ساخت آتشکده نیاسر از سنگ های تراشیده شده حاصل از کندن غار استفاده شده است. احتمالا زمان حفر غار پیشاز احداث آتشکده بوده است.

قمصرکاشان

 قمصرکاشان

این منطقه واقع در25 کیلومتری جنوب غربی کاشان و از جمله مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای اطراف کاشان می باشد.علاوه بر مراسم سنتی گلابگیری که شهرت جهانی دارد ودر اردیبهشت ماه هرسال درقمصر برپا می گردد آثار تاریخی چون مسجد میانده، بقعه پیرداود، بقعه پیرسلیمان وچند آثار تاریخی دیگر دراین ناحیه جلب توجه می نماید.نه تنها مردمان؛ بلکه آب، خاک و هوای این دیار مفتخرند از اینکه گلهایی راپرورش می دهندکه عطردل انگیزآنها انسانها را سرمست نعمات الهی کرده و نیز خانهکعبه با شیره جان آن گلها شستشو می شود.

دریاچه نمک آران و بیدگل

دریاچه نمک آران وبیدگل

دریاچه نمک آران و بیدگل دریاچه نمک آران در فاصله 35 کیلومتری شمال شرقی شهرستان آران و بیدگل واقع است. این دریاچه از غرب به کوه های سفیدآب و سیاه کوه و منطقه پارک ملی کویر ، از شمال و غرب بخ کویر مسیله و از جنوب به کویر مرنجاب و بند ریگ محدود است. وسعت این دریاچه در حدود 647 کیلومتر مربع می باشد. این دریاچه شکلی شبیه به یک مثلث دارد که راس آن به سمت شمال است . طول قاعده این مثلث 35 کیلومتر و ارتفاع آن 38 کیلومتر می باشد. زمین این دریاچه پوشیده از رسوبات نمک است که بر اثر انباشته شدن سیلاب ها و آب های سطحی در طول قرن ها پدید آمده است . عمق نمک این دریاچه بین 5 تا 54 متر متغیر است که توسط لایه های خاک رس از یکدیگر جدا شده اند. با هر بار بارش و تبخیر آب در این دریاچه، نمک های موجود کرت بندی های زیبایی به شکل پلی گن تشکیل می دهند که دیدن مناظر آن خالی از لطف نیست.

حمام سلطان امیراحمد

حمام سلطان امیراحمد

 این حمام در محله ای به همین نام در خیابان علوی كاشان واقع شده است و قدمت آن را به دوره صفوی نسبت می دهند كه بعد از زلزله 1192هجری قمری حمام اولیه تخریب و حمام فعلی در زمان قاجاریه در سال 1292 هجری قمری برروی بازمانده های حمام قبلی بنا شد.

بقعه حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع)

بقعه حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع)

این بقعه که در40 کیلومتری غرب کاشان واقع است علاوه بر اینکه از آثار هنری و تاریخی کاشان محسوب می شود به لحاظ اینکه مدفن یکی از امامزادگان معتبر، فرزند امام محمد باقر(ع) و از نواب خاص آن حضرت در منطقه کاشان می باشد اهمیت مذهبی خاصی دارد و زیارتگاه دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت می باشد.بنای اولیه این بقعه متعلق به دوره سلجوقیان است که صحن و بقعه و بارگاه آن توسط خواجه مجدالدین ابوالقاسم کاشانی احداث شده است و در قرنهای دهم، یازدهم و دوازدهم بخصوص در زمان شاه طهماسب صفوی تعمیرات و الحاقاتی نیز بر آن صورت گرفته است.این بنا دارای سه صحن:درقسمت شرق صحن سردار یا صحن فینی ها، در قسمت جنوب صحن صفا ودر قسمت غرب صحن قمی ها می باشد.در صحن صفا ایوانی است با کتیبه های گچی به خط نستعلیق و نقاشی هایی از دوران قاجار، در این مجموعه می توان از گنبد وگلدسته کاشیکاری ومسجدی که در کنار بقعه واقع است و آب انبار در صحن صفا و نیز حمامی به قدمت دوران سلجوقیان اشاره کرد.

مدرسه و مسجد آقابزرگ

مدرسه و مسجد آقابزرگ

این بنا در دوره قاجاریه با سرمایه شخصی حاج محمد تقی خانبان طی سال های 1250 تا 60 هجری قمری برای برپایی نماز جماعت و برگزاری مجالس درس و بحث داماد خود ملامهدی نراقی (برادر ملااحمد نراقی) ملقب به آقا بزرگ بنا شده و به همین نام معروف شده است.

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha