اگر در تعطیلات دندان‌درد گرفتیم، چه کنیم؟

سلامت نیوز: دندان‌درد شایع‌ترین مشكل دندانی است كه ممكن است افراد در طول تعطیلات با آن مواجه شوند، معمولا با توجه به اینكه در این ایام مصرف موادخوراكی‌های شیرین مانند شیرینی، شكلات و حتی آجیل بیشتر است...

 احتمال بروز پوسیدگی دندان‌ها نیز افزایش می‌یابد. گاهی ممكن است فردی دچار پوسیدگی دندان باشد و در این ایام به دلیل مصرف بیشتر این موادخوراكی، شدت پوسیدگی بیشتر شود و به عصب برسد و درنهایت باعث ایجاد دندان‌درد شود. مهم‌ترین اقدام در پیشگیری از ابتلا به پوسیدگی دندان‌ها، رعایت بهداشت دهان و دندان است، یعنی بلافاصله پس از صرف خوراكی‌های شیرین باید مسواك زد. به‌طور كلی باید حداقل روزی 2 بار آن هم با خمیردندان حاوی فلوراید مسواك بزنید. البته گاهی ممكن است فرد به مسواك دسترسی نداشته باشد كه در این صورت باید پس از مصرف شیرینی و شكلات آب داخل دهان بگردانید. نوشیدن یا گرداندن آب در دهان پس از خوردن موادغذایی باعث می‌شود غلظت موادقندی داخل دهان پایین بیاید و به این ترتیب، خطر پوسیدگی دندان‌ها كاهش یابد.

نكته دیگر این است كه درصورتی كه دچار دندان‌درد شدید و به دندان‌پزشك دسترسی نداشتید، فقط با استفاده از مسكن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوبروفن كه بدون نسخه می‌توان آنها را تهیه كرد، درصدد كاهش درد باشید و حتما در اولین فرصت به دندان‌پزشك مراجعه كنید تا كانون عفونت و درد مشخص و مشكل رفع شود. متاسفانه گاهی افراد با روش‌های كاملا اشتباه كه مبنای عملی هم ندارد مانند استفاده از روغن ترمز درصدد كاهش دندان‌درد خود هستند درحالی كه این‌کار می‌تواند خیلی شدید آسیب‌رسان باشد.

منبع: هفته نامه زندگی مثبت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha