یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10869

پژوهشگران با بهره گیری از سلولهای ایمنی بیگانه خوار، پلاک های پروتیینی را که مشخصه بیماری آلزایمر است از مغز موشها زدودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز از نیویورک، یک ترکیب طبیعی به نام TGF-beta برای جلوگیری از وواکنش های غیرقابل کنترل فعالیت این یاخته های بیگانه خوار را کاهش می دهد و تحقیقات قبلی نشان داده بود که مقدار این ترکیب در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر افزایش می یابد.
مشروح این تحقیق در مجله Nature Medicine منتشر شده است.
برخی محققان معتقد بودند میزان بالای این ترکیب ناشی از تلاش بدن برای کاهش واکنش التهابی مرتبط با پلاک های مغزی است. اما یافته های جدید این نگرش را نقض می کند.
دکتر ترنس تاون از دانشکده پزشکی دانشگاه ییل در نیو هاون کانتیکات می گوید محققان از طریق مهندسی ژنتیک جلوی علامت دهی ترکیب TGF-beta به سلولهای بیگانه خوار را گرفتند و مشاهده کردند با این کار سلولهای بیگانه خوار به مغز موش مبتلا به آلزایمر هجوم آوردند.
نفوذ سلولهای بیگانه خوار پیرامونی به مغز به درمان آلزایمر در موشهای مبتلا به این بیماری کمک کرد.
این کشف تعجب آور بود زیرا سایر دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده بودند که افزایش واکنش ایمنی در مغز التهاب را بالا می برد که برای سلولهای مغزی مضر است.
در این شیوه درمانی، تا 90 درصد پلاک های مغزی در موش تولید شده به روش مهندسی ژنتیک نابود شدند و این حیوانات بهبود عملکردی نظیر بهبود گشت و گذار در ماز را نشان دادند.
اگر این نتایج در مورد انسان نیز مصداق پیدا کند می توان با تزریق داروی مسدود کننده مسیر TGF-beta ، سلولهای بیگانه خوار پیرامونی را برای ورود به مغز و نابودی پلاک های تجمع یافته در مغز مبتلایان به آلزایمر بسیج کرد.
محققان برای دستیابی به این هدف بجای راهبردهای ژنتیکی اکنون در حال آزمایش داروهایی برای جلوگیری از فعالیت ترکیب TGF-beta هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha