شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
کد خبر: 109162

بتازگی مطالعه‌ای در نشریه اپیدمیولوژی آمریکا منتشر شده که نشان می‌دهد مصرف مداوم دو نوع خاص از اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند خطر مرگ ناشی از بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان و البته عوامل مهلک دیگر را در مجموع به میزان 18 درصد کاهش دهد.

سلامت نیوز : بتازگی مطالعه‌ای در نشریه اپیدمیولوژی آمریکا منتشر شده که نشان می‌دهد مصرف مداوم دو نوع خاص از اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند خطر مرگ ناشی از بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان و البته عوامل مهلک دیگر را در مجموع به میزان 18 درصد کاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین،در این مطالعه بیش از 70 هزار نفر به مدت پنج سال مورد بررسی دقیق قرار گرفته اند. به عبارت دقیق تر در این مدت رژیم غذایی این افراد و بویژه میزان مصرف مکمل ها در برنامه روزانه آنان بدقت دنبال شده و به موازات آن میزان مرگ و میر این افراد نیز دقیقا ثبت شده است.

سلامت نیوز :پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که می توانند افراد مورد آزمایش را به دو دسته اصلی تقسیم کنند. دسته اول کسانی که تقریبا هفته ای یک بار ماهی یا روزانه یک عدد قرص مکمل امگا 3 مصرف می کرده اند و دسته دوم افرادی که بسیار کم ماهی می خوردند و مصرف مکمل های امگا 3 نیز در آنها بسیار پایین بوده است یا اصلا از این منابع طبیعی یا دارویی استفاده نمی کرده اند.

مقایسه این دو دسته نشان می دهد مصرف امگا 3 تاثیر بسزایی در پیشگیری از میزان مرگ و میر افراد دارد.

به زبان آمار، اگر همه عوامل مرگ و میر ناشی از بیماری های خطرناک را در کنار هم مورد بررسی قرار دهیم، افراد دسته اول 18 درصد کمتر از افراد دسته دوم در معرض خطر مرگ و میر قرار خواهند داشت، اما اگر عوامل مرگ و میر را فقط به انواع سرطان محدود کنیم، مصرف امگا 3 کارنامه درخشان تری خواهد داشت.

به عبارت دیگر افراد دسته اول به میزان 23 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از انواع سرطان قرار خواهند داشت.

اما چرا امگا 3 چنین قابلیتی دارد؟ دکتر گریفیث بل، از اعضای گروه پژوهشی و پژوهشگر سرطان از دانشگاه واشنگتن توضیح می دهد این قابلیت احتمالا ناشی از خاصیت ضدالتهابی است که دو نوع خاص از این اسیدهای چرب، با نام های اختصاری EPA و DHAاز آن برخوردارند.

او می گوید از آنجا که طیف وسیعی از پژوهش های گوناگون به ارتباط محکمی میان التهاب مزمن با بروز بیماری های قلبی، انواع سرطان و سیاهه ای از بیماری های مزمن مرگبار دلالت می کنند، می توان نتیجه گرفت همین خاصیت ضدالتهاب امگا 3 است که سبب طول عمر افراد می شود.

به بیان دقیق تر این دو نوع امگا 3 در واقع از حضور برخی پروتئین های مضر در خون انسان جلوگیری می کنند؛ پروتئین هایی که سبب می شود سیستم ایمنی بدن شما نتواند التهاب را بدرستی مهار کند. به این ترتیب، اگر می خواهید عمر طولانی تری داشته باشید، امگا 3 را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

به خاطر داشته باشید که بهترین راه برای تامین این اسیدهای چرب خوردن ماهی هایی است که گوشت تیره رنگی دارند و به ماهی آب های سرد معروفند. بارزترین نمونه این ماهی ها سالمون است.

خوشبختانه در حال حاضر این ماهی در ایران به صورت پرورشی در فروشگاه ها عرضه می شود. تنها دو سه وعده ماهی در ماه، البته نه ماهی هایی که رنگ گوشتشان سفید است و در روغن سرخ شده اند، براحتی می تواند امگا 3 مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

دکتر بل می گوید اگر ماهی خور نیستید و نمی توانید با آن کنار بیایید، لازم است با مشورت پزشک مکمل های دارویی روغن ماهی را که حاوی دو نوع EPA و DHA هستند دریافت کنید. این مکمل ها هم در صورتی که درست و کافی مصرف شوند می توانند همان اثرات زندگی بخش را به همراه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha