زمانی که صحبت از سلامت و بهداشت دانش‌آموزی می‌شود،شاید بیشتر ذهنمان به سمت کودکان و دانش‌آموزانی که به هر دلیل دچار عارضه جسمی حرکتی و یا نوعی بیماری از انواع بیماری‌های واگیر و غیر واگیر و صعب العلاج برود، بی‌آن‌که بدانیم شاه کلید آموزش می‌توانست تقدیر را برای همه این کودکان طور دیگری رقم بزند.

غفلت از آموزش بهداشت در مدارس قصور بزرگی است/ کمبود 5 هزار مربی بهداشت در مدارس کشور

سلامت نیوز:زمانی که صحبت از سلامت و بهداشت دانش‌آموزی می‌شود،  شاید بیشتر ذهنمان به سمت کودکان و دانش‌آموزانی که به هر دلیل دچار عارضه جسمی حرکتی  و یا نوعی بیماری از انواع بیماری‌های واگیر و غیر واگیر و صعب العلاج برود، بی‌آن‌که بدانیم شاه کلید آموزش می‌توانست تقدیر را برای همه این کودکان طور دیگری رقم بزند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران، آمارهای وزارت بهداشت که در روز جهانی ایدز منتشر شد حاکی از آن بود که شیوع این بیماری در مقاطع راهنمایی و دبیرستان رشد بالایی داشته است به‌طوری که مسئولان وزارت بهداشت از جمله محمد مهدی گویا رئیس دفتر بیماری‌های غیر واگیر به صدا درآمدن زنگ خطر شیوع ایدز در این سنین و بی‌توجهی به موضوع آموزش در این مقاطع را گوشزد کرد. این در حالی است که چندی پیش  محمد چینیان مدیر کل سابق دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز با اعلام کمبود معلم و کارشناس بهداشت در مدارس ابتدایی از نبود کارشناس بهداشت و سلامت در مقطع راهنمایی و دبیرستان خبر داد. علاوه بر آن اعلام کرد:  هم‌اکنون به ازای هر ۷۵۰ دانش‌آموز، یک مربی بهداشت در مدارس حضور دارد. از آن گذشته بسیاری از بیماری‌های جسمی و حرکتی که امروز در بین کودکان شایع شده است مانند بیماری اوتیسم ممکن است در سال‌های آتی و در صورت بی‌توجهی به آسیب‌های کمتر قابل جبرانی تبدیل شوند. به گفته متخصصان اوتیسم یا بیماری درخودماندگی  روز به روز در بین کودکان و دانش‌آموزان در حال شیوع است. درحالی که آموزش و آگاهی بخشیدن به خانواده‌ها و بویژه قشر جوان و نوجوان آن هم در مدرسه و در قالب کتاب‌های درسی می‌تواند آمار ابتلا به بیماری‌های واگیر و غیر واگیر را کاهش دهد.  
 کمبود 5 هزار مربی بهداشت در مدارس کشور
با یادآوری این موضوع که مقاطع راهنمایی و دبیرستان مربی بهداشت ندارند، پیش از این جبار‌کوچکی ‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای سلامت از کمبود 5 هزار مربی و کارشناس بهداشت در مدارس کشور خبر داد. همچنین مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش  در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌ها با اشاره به کمبود مربی بهداشت در مدارس عنوان کرده بود: اکنون تنها پنج هزار و 700 مراقب بهداشت در سطح مدارس مشغول فعالیت هستند که با وجود 90هزار مدرسه در کشور با کمبود مواجه هستیم.


  سفیران سلامت در مدارس
دکتر شهرام  رفیعی فر به عنوان سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت با بیان این که غفلت از آموزش مسائل بهداشت و سلامت در مدارس قصور بزرگی است که نمی‌توان آن را جبران کرد، به ایران می‌گوید:‌ سفیر سلامت فردی است که با گذراندن دوره‌های آموزشی و آشنایی با ابزار خود مراقبتی با حضور در  مدرسه، محل کار، مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، مساجد و خانه‌های سلامت و بهداشت شهری و روستایی به آموزش و آگاهی بخشیدن خانواده‌ها برای رسیدن به شعار یک عمر سلامت با خود مراقبتی فعالیت خواهد کرد.  وی می‌افزاید:‌ به این منظور تدوین برنامه جامع آموزش سلامت در مدارس با همکاری دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از برنامه‌های خود مراقبتی در مدارس به اجرا درخواهد آمد.
به گفته رفیعی فر این برنامه از ظرفیت مدرسه به عنوان بزرگترین کارگاه توانمند‌سازی مردم برای خود مراقبتی از مقطع پیش دبستانی تا پایان دبیرستان برنامه آموزش رسمی ارائه خواهد داد. به گونه‌ای که در این مسیر به جایی برسیم که راه‌های دسترسی به سلامت متناسب با سن و مقطع تحصیلی و درجه رشد و تکامل کودک و نوجوان در قالب کتب درسی در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد.


 انجام انواع معاینات پزشکی برای کلاس اولی‌ها برای نخستین بار
دکتر محمد مطلق مدیر کل سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنین درباره اجرای برنامه‌های آموزشی و غربالگری برای دانش‌آموزان به ایران می‌گوید: در سال 93 برای نخستین بار معاینات جسمی، روحی، قلبی و عروقی دانش‌آموزان بدو ورود به مدرسه در مراکز بهداشت و درمان شهری به صورت رایگان انجام می‌شود. این شناسنامه سلامت دانش‌آموزان به صورت الکترونیک  در اختیار مراکز درمانی، وزارت بهداشت و خانواده‌ها قرار خواهد گرفت.  
این مقام مسئول در وزارت بهداشت با انتقاد از کمبود مربی و معلم بهداشت در مدارس کشور می‌افزاید:‌ در حال حاضر کشور با کمبود جدی معلم بهداشت و حتی تربیت این نیروی انسانی مواجه است. به‌طوری که  وظیفه آموزش بهداشت و سلامت در حال حاضر از طریق رابطان، معلمان و کارشناسان وزارت بهداشت کم و بیش در حال اجرا است.


 برگزاری جشنواره سلامت با نگاه ویژه به دانش‌آموزان استثنایی
دکتر رامین کردی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دبیر علمی این جشنواره در گفت‌و‌گو با ایران با بیان شیوع بیماری اوتیسم در بین کودکان ایرانی می‌گوید:‌ در حال حاضر 2 تا3 هزار مبتلا به اوتیسم در کشور شناسایی شده است که با توجه به آمار جهانی برآورد شده است میزان مبتلایان به این بیماری حدود 100 هزار تن باشد.
وی با بیان این‌که این بیماری در سنین پایین قابل تشخیص است، می‌گوید:‌ اگر آگاهی و آموزش کافی در این زمینه وجود داشت، بسیاری از مبتلایان با تشخیص و درمان بموقع می‌توانستند در بزرگسالی به 50 تا 75 درصد توانمندی بازگردند.  وی درباره برگزاری جشنواره سلامت با محوریت دانش‌آموزان استثنایی ادامه می‌دهد:‌ این جشنواره برای نخستین بار از اول تا هفتم اردیبهشت همزمان با هفته سلامت در برج میلاد با حضور 5 هزار دانش‌آموز استثنایی به منظور آگاهی بخشیدن به دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها و همچنین بیان اهمیت پرداختن به این بخش برگزار خواهد شد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha