یک متخصص ارتودنسی گفت: اگر ناهنجاری فکی وجود نداشته باشد و فقط بی‌نظمی دندانی مشکل اصلی بیمار باشد، بهتر است درمان تا رویش همه دندان‌های دائمی یعنی حدود 12 سالگی به تعویق بیفتد.

سلامت نیوز: یک متخصص ارتودنسی گفت: اگر ناهنجاری فکی وجود نداشته باشد و فقط بی‌نظمی دندانی مشکل اصلی بیمار باشد، بهتر است درمان تا رویش همه دندان‌های دائمی یعنی حدود 12 سالگی به تعویق بیفتد.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مسلم ایمانی عنوان کرد: قبل از رویش دندان‌های دائمی، 20 دندان شیری در دهان کودک وجود دارد و پس از افتادن هر کدام از آنها، یک دندان دائمی باید جایگزین آن شود. البته حدود 6 تا 7 سالگی در انتهای دندان‌های شیری در هر طرف و در هر فک یک دندان دائمی رویش می‌یابد که مهمترین دندان دائمی است که در شمارش دندان ها باید آنها را نیز در نظر داشت.

 

ایمانی افزود: کشیدن دندان‌های شیری و همچنین دندان‌های دائمی به منظور مرتب شدن دندان‌ها، نباید بدون نظر دندان پزشک صورت پذیرد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: اگر ناهنجاری فکی وجود نداشته باشد و فقط بی نظمی دندانی مشکل اصلی بیمار باشد، بهتر است درمان تا رویش همه دندان‌های دائمی یعنی حدود 12 سالگی به تعویق بیفتد.

 

ایمانی در پاسخ به اینکه والدین در برخورد با بی نظمی‌های ایجاد شده در دندان‌های شیری فرزندشان چه اقدامی باید انجام دهند، گفت: گاهی بی نظمی‌های خفیف و متوسط دندان‌های کودک، موجب نگرانی والدین می‌شود و به عنوان یک راه حل سریع، از دندان پزشک می‌خواهند که دندان‌های شیری کودک را برای باز شدن فضای دهان و برای مرتب شدن دندان‌های تازه رویش یافته خارج کنند که اقدام درستی نیست و این کار باید پس از ارزیابی شرایط فکی و دندانی بیمار در وضعیت بسیار خاص انجام شود.

 

این دندانپزشک افزود: به طور کلی این عمل منجر به وخیم‌تر شدن بی‌نظمی دندان‌ها در سال‌های آینده و کمبود فضا برای سایر دندان‌های دائمی خواهد شد و دندان در داخل استخوان جابجا خواهد شد.

 

وی گفت: در شرایط طبیعی سرعت این حرکت یک میلی متر در هر ماه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha