رییس سابق بیمارستان روزبه به ضرورت ارائه خدمات روانپزشکی جامعه‌نگر در جامعه اشاره و تاکید کرد: بیماران روانپزشکی را نباید در بیمارستان‌ها از بقیه بیماران جدا کنیم، این افراد نیز باید در بطن جامعه درمان شوند چرا که حدود 95 درصد از این بیماران در صورتی که خدمات درمانی جامعه‌نگر وجود داشته باشد در هیچ مرحله‌ای نیاز نیست یک روز یا یک ساعت از بقیه جامعه جدا شوند.

سلامت نیوز: رییس سابق بیمارستان روزبه به ضرورت ارائه خدمات روانپزشکی جامعه‌نگر در جامعه اشاره و تاکید کرد: بیماران روانپزشکی را نباید در بیمارستان‌ها از بقیه بیماران جدا کنیم، این افراد نیز باید در بطن جامعه درمان شوند چرا که حدود 95 درصد از این بیماران در صورتی که خدمات درمانی جامعه‌نگر وجود داشته باشد در هیچ مرحله‌ای نیاز نیست یک روز یا یک ساعت از بقیه جامعه جدا شوند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر همایون امینی در خصوص مصوبه وزارت بهداشت جهت اختصاص بخشی از تخت‌های بیمارستان جنرال به بیماران روانپزشکی اظهار کرد: به نظر می رسد سال 1369 وزارت بهداشت مصوبه‌ای داشت که مقرر شد 10 درصد تخت‌های بیمارستان‌های عمومی باید به بیمارستان‌های روانپزشکی منتقل شود ولی متاسفانه به دلیل ذهنیت نادرستی که در بسیاری از مسوولان بیمارستان‌ها وجود داشت، مقاومت در اجرای این بخشنامه ایجاد شد این در حالی است که هر بیمارستانی که این مصوبه را اجرا کرده است از سود آن نیز بهره‌مند شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها بیمارستان امام خمینی دارای بخش روان‌تنی است اما تجربه موفق واحدهای رابط مشاور را بیمارستان‌های دیگر هم تجربه کرده‌اند. به عنوان مثال در حال حاضر مرکز قلب تهران دارای کلینیک روانپزشکی و رابط مشاور است.

دکتر امینی ادامه داد: بیمارستان‌های دیگر هم به شکل‌های کوچکتر آن را پیاده کرده‌اند اما هنوز جای خود را باز نکرده و امیدواریم روزی برسد که همه بیمارستان‌های جنرال روانپزشک رابط مشاور داشته باشند و حتی واحد و یا بخش آن را راه‌اندازی نمایند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر اینکه بیماران روانپزشکی نیز باید در بطن جامعه و در کنار دیگر بیماران درمان شوند، گفت: به نظر من نباید در بیمارستان‌ها، بیماران روانپزشکی را از بقیه بیماران جدا کنیم، این افراد نیز باید در بطن جامعه درمان شوند به این معنی که قرار نیست آنها را از جامعه جدا کنیم چرا که حدود 95 درصد از بیماران روانپزشکی اصلا در هیچ مرحله‌ای حتی نیاز نیست یک روز یا یک ساعت از بقیه جامعه جدا شوند.

وی یادآور شد: بیماران روانپزشکی اغلب کسانی هستند که افسردگی‌ها و اضطراب‌های معمولی با وسواس یا علائم جسمی دارند. این افراد کاملا می‌توانند در شرایط عادی زندگی کنند. از سوی دیگر کسانی که بیماری‌های شدید روان پزشکی دارند و ممکن است در یک دوره کوتاهی هم نیاز به بستری داشته باشند، آنها نیز بعد از برطرف شدن مرحله حاد بیماری می‌توانند به جامعه برگردند به شرطی که ما خدمات روانپزشکی جامعه‌نگر داشته باشیم.

دکتر امینی به مزایای خدمات جامعه نگر در بیماران روانپزشکی اشاره کرد و افزود: این مسئله چند حسن دارد نخست آن که به حقوق فرد توجه کردیم تا در خانه و زندگی خودش به جامعه برگردد. دوم اینکه به حقوق خانواده‌اش توجه کردیم یعنی خانواده‌اش احساس نمی‌کند که متفاوت از دیگران است. نکته سوم اینکه از نظر اقتصادی به جامعه کمک کردیم یعنی 50 درصد نیروی کار جامعه را حفظ کردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه افراد نیازمند به درمان‌های روانپزشکی ممکن است دوره‌ای به دلیل بیماری، بخشی از توانمندی خود را از دست بدهند ولی در یک دوره‌ای هم می توانند توانمندی خود را به دست بیاورند، یعنی ما نمی‌توانیم به این افراد بگوییم آنها ناتوان یا توانمند هستند، بلکه از نظر اقتصادی برگشتن این‌ها به جامعه کمک کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha