سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 110024

یک متخصص ریه گفت: با توجه به عوامل تشدید کننده محیطی، باید مراقب تاثیر منفی آن بر انواع بیماری آلرژی باشیم.

سلامت نیوز: یک متخصص ریه گفت: با توجه به عوامل تشدید کننده محیطی، باید مراقب تاثیر منفی آن بر انواع بیماری آلرژی باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ابوالفضل مظفری درباره بیماری آلرژی گفت: آلرژی واکنش بیش از حد بدن به عوامل محیطی است که پاسخ فرد به این عوامل محیطی، موجب التهاب می شود که در این راستا انواع آلرژی شامل آلرژی‌های فصلی، چشمی، بینی و آلرژی‌های تنفسی مانند آسم را می توان نام برد.

وی با بیان اینکه عوامل محیطی تشدید کننده آلرژی عمدتا استنشاقی هستند، عنوان کرد: یکی از عوامل مهم که آلرژی زاست و می‌تواند آلرژی را تشدید کند فصل بهار و گاها پاییز است که به دلیل گرده افشانی و یا ریزش گل و گیاه در تشکیل یا افزایش آلرژی تاثیر به سزایی دارند که باید در این رابطه از ماسک استفاده کرد.

مظفری یادآور شد:همچنین حشرات در خانه نیز نقش مهمی در افزایش میزان آلرژی دارند که در این زمینه انواع سوسک‌های خانه، عنکبوت و حشرات بسیار ریز همچون "داست میت" که بر روی پشم و پرز قالی زندگی می‌کنند دارای اهمیت بسیاری هستند و باید با استفاده از حشره کش‌های استاندارد و غیر استنشاقی آنها را نابود کرد.

وی همچنین در مورد برخی از غذاهای تشدید کننده آلرژی توضیح داد: مواد خوراکی و غذایی بسته بندی شده، فست فودها و غذاهای تند می تواند آلرژی را تشدید کند همچون برخی از میوه‌ها و سبزیجات شامل گوجه، بادمجان، کیوی و انگور آلرژی را شدت می‌بخشند.

این متخصص ریه ادامه داد: برخی از داروهای شیمیایی، گرد وغبار و همچنین مواد شوینده خطرناک مانند جوهر نمک و وایتکس و مواد آنزیم دار و یا حتی عطر نیز از عوامل تشدید کننده آلرژی به شمار می روند که باید برای جلوگیری از تاثیر همه این عوامل محیطی به نکات بهداشتی توجه داشت.

مظفری پیرامون رعایت این نکات عنوان کرد: در مورد جمع آوری گرد وغبار و ریز ذرات لازم است از جارو برقی در محیط استفاده کنیم تا آلودگی کمتری داشته باشد و حتی المقدور از مواد شوینده فاصله گرفته و یا از ماسک‌های مخصوص بهره بگیریم.

وی تصریح کرد: همه این مواد خود آلرژی زا هستند ویک سری از اعضای بدن را درگیر حساسیت می‌کنند همچنین باید دانست آلرژی فصلی، ریمیت است و با آبریزش بینی، گلو درد، سرفه و خارش همراه است و گاه آن را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند در حالی که آلرژی دارای عوامل عفونتی نیست.

وی در خصوص برخی از علائم آلرژی یادآور شد: جوش و خارش نیز از علائم آلرژی‌های پوستی هستند که بر روی بدن به ویژه دستان و دور چشم مشاهده می شود همچنین مشکلات ریوی، تنگی نفس و خس خس سرفه از علائم آسم هستند که آلرژی تنفسی به شمار می رود.

این متخصص ادامه داد: ناپرهیزی و فاصله نگرفتن از محیط های آلرژی زا بسیار خطرناک و مرگ آور است که در صورت تشدید آلرژی در برخی از موارد باید از دارو استفاده کرد که این داروها به صورت آنتی هیستامین، انواع اسپری، داروهای خوراکی و قطره ای و تزریقی است که می تواند مجاری تنفسی را باز کند.

وی درباره استفاده از واکسن نیز گفت: تنها یک درصد از بیماران نیاز به استفاده از واکسن دارند اما پرهیز از استفاده از غذاهای آلرژی زا و دوری از عوامل محیطی نقش مهمی در کاهش آلرژی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha