رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نسبت به مصرف بیش از حد نمک و شکر در بین ایرانیان، کمبود روی در ۲۵ درصد شیرخواران و تأثیر این کمبود در افزایش سرطانهای گوارش هشدار داد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نسبت به مصرف بیش از حد نمک و شکر در بین ایرانیان، کمبود روی در ۲۵ درصد شیرخواران و تأثیر این کمبود در افزایش سرطانهای گوارش هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علیرضا زالی در مراسم اعطای نشان ایمنی سلامت، گفت: توجه ویژه باید به تولید غذای سالم شود، اما توجه صرف به تولید غذای سالم کافی نیست. بلکه شرط لازم این است که مواد غذایی به گونه‌ای باشد که علاوه بر تضمین سلامت، آن را ارتقاء هم بدهند.

وی ادامه داد: مواد غذایی سالم، بسیاری از نیازها و کاستی‌های هرم غذایی جامعه را برطرف کند و باید از مزرعه تا سفره محصولات غذایی سالم تولید شوند.

زالی تاکید کرد:‌ محصولات غذایی باید به ذائقه فرهنگی و بومی هر منطقه توجه کند و با آن همخوانی داشته باشد. این در حالی است که در سال‌های اخیر ذائقه غذایی در نسل جوان در حال تغییر است و اقبال بیشتر به سمت فست‌فودها رفته که بسیار خطرناک است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: در تولید مواد غذایی باید به مسائل فرهنگی آن و ذائقه بومی توجه شود، بنابراین ذائقه بومی ایرانی باید شناسایی شود.

وی تصریح کرد: بنابراین علاوه بر اصلاح هرم غذایی باید آسیب‌شناسی شود تا تولید غذا با استانداردها همگام شود.

وی افزود: در حال حاضر روزانه هر ایرانی15 گرم نمک مصرف می کند. در حالی که باید 6 گرم در روز باشد. در مورد مصرف قند و شکر هم 20 درصد از میانگین جهانی مصرف بیشتر داریم و هرم غذایی ما در مقایسه با سایر کشورها در مورد مصرف نان و غلات 40 درصد بیشتر است.

زالی گفت: همچنین در مقایسه با کشورهای خاور دور چهار برابر مواد شکری در کشور بیشتر مصرف می‌شود و مصرف اسیدهای ترانس و چرب هم باید مورد توجه قرار گیرد.

زالی اظهار کرد: در حال حاضر در بین شیرخواران 15 تا 23 ماه شاهد این هستیم که 25 درصد دچار کمبود روی هستند و طبق مطالعات بین سرطان‌های گوارش و کمبود روی ارتباط مؤثر وجود دارد و این در حالی است که سرطان‌های گوارش در کشور بالاست.

زالی گفت: همچنین در دو دهه گذشته سرطان روده در کشور کمتر از الان بود در حالی که اکنون این طور نیست و آمار پائین سرطان روده به دلیل مصرف فیبرها بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha