دانشمندان ادعا كردند كه برای اولین بار در جهان موفق به درمان سرطان پوست پیشرفته با استفاده از سلولهای خود بیمار شدند كه در خارج از بدن وی شبیه سازی شدند.

دانشمندان می‌گویند؛ مرد 52 ساله‌ای كه با این شیوه معالجه شده، دو سال پس از درمان، دیگر هیچ اثری از ملانوم در خود ندارد.

پژوهشگران در آمریكا كه گزارش دستاورد خود را در مجله طب نیوانگلند منتشر كرده‌اند در این تحقیق سلولهای سیستم ایمنی بدن كه با سرطان مبارزه می‌كنند را از بدن فرد گرفته و پس از تولید پنج میلیارد نسخه از آنها، دوباره همه آنها را به بدن باز گرداندند. دانشمندان در انگلیس هشدار دادند كه برای اثبات نحوه عملكرد صحیح و بی خطر این شیوه معالجه، باید تحقیقات بیشتر و مفصل‌تری انجام پذیرد.


سخنگوی مركز تحقیقات سرطان انگلیس در این باره گفت: این تحقیق یك نمایش جالب دیگر از قدرت عظیم سیستم ایمنی بدن برای مقابله با برخی از انواع سرطان است.

به گفته متخصصان؛ سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در مقابله با سرطان ایفا می‌كند و پزشكان در جستجوی روش‌هایی برای تقویت این واكنش توموركش هستند.

این بیمار 52 ساله مبتلا به سرطان پوست پیشرفته بود كه بیماری وی تا ریه‌ها و غدد لنفاوی‌اش گسترش پیدا كرده بود.


در این تحقیق دانشمندان مركز تحقیقات سرطان فرد هاتچینسون در سیتل بر روی نوعی از سلولهای سیستم ایمنی موسوم به CD4+T متمركز شدند.


آنها توانستند از یك نمونه به دست آمده از گلبولهای سفید خون این مرد سلولهای CD4+T را انتخاب كنند كه به خصوص به یك ماده شیمیایی موجود در سطح سلولهای سرطانی ملانوم حمله می‌كردند. سپس این سلولها در آزمایشگاه دستكاری شدند و میلیاردها سلول از آنها تهیه شد تا معلوم شود كه آیا این سلولها می‌توانند به تومورها حمله كرده و با آنها مقابله كنند. دو ماه بعد اسكن‌ها نشان داد كه تومورها ناپدید شدند و پس از دو سال این مرد كاملا درمان شد.

سرطان پوست، بیماری است كه در آن سلولهای سرطانی در لایه‌های بیرونی پوست به وجود می‌آیند.


پوست بدن را در برابر گرما، نور، عفونت و جراحت محفوظ نگه می‌دارد. سرطان پوست انواع مختلفی دارد و شایع‌ترین نوع آن سرطان پوست است.

همچنین نرخ ابتلا به سرطان پوست در افرادی كه پوست روشن دارند و مدت زیادی در معرض آفتاب هستند، شایع‌تر است.

این سرطان ممكن است در هر نقطه از بدن بروز كند اما بیشتر در قسمتهایی كه با نور خورشید تماس زیادتری دارند مانند صورت، گردن، دستها و بازوها رایج است.

عمومی‌ترین نشانه سرطان پوست تغییر در بافت پوست مانند رشد غیرطبیعی یا ایجاد زخمی است كه ترمیم نمی‌شود.

گاهی اوقات هم برآمدگی كوچكی ظاهر می‌شود كه ممكن است صاف، براق یا به رنگ قرمز قهوه‌ای باشد.

این سرطان هم چنین ممكن است به لكه‌های پهن قرمز زبر یا فلس مانند شبیه باشد.

پزشكان می‌گویند؛ هر درد یا ناراحتی در پوست نشانه سرطان نیست اما به محض دیدن تغییردر پوست خود باید آن را جدی گرفته و به پزشك مراجعه كنید.

ملانوم نوعی سرطان پوست است كه در طی آن سلولهای سرطانی در سلولهای رنگ دهنده پوست موسوم به ملانوسیت یافت می‌شوند.

ملانوم معمولا در افراد بزرگسال رخ می‌دهد اما گاهی نیز در كودكان و یا سالخوردگان نیز مشاهده می‌شود.

ملانوم در واقع در مقایسه با سایر سرطانهای معمولی پوست، نوع وخیم تری است اما مانند تمام انواع سرطانها اگر در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود، امكان درمان آن بیشتر است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha