دانشمندان آلمانی موفق به اختراع یك كره چشم بیونیك بی سیم شده‌اند كه می‌تواند بینایی چشم افرادی را كه به دلیل آسیب یا بیماری شبكیه، نابینا شده‌اند، بازگرداند.

 این پروتز جدید طی 12 سال تحقیق و پژوهش برای كمك به این بیماران ساخته شده است.

نتیجه چنین تحقیقاتی، ابداع یك سیستم منحصر به فرد است كه یك پروتز چشمی كاملا پیوندی می‌باشد.

دانشمندان موسسه مدارها و سیستم‌های میكروالكترونیك فرانهوفر در دویزبرگ آلمان درباره دستاورد جدیدشان اظهار داشتند كه چشم بیونیك می‌تواند نقش یك مسیر بای پس را برای شبكیه آسیب دیده بازی كند.

سیستم از یك بخش پیوندی و یك انتقال دهنده خارجی متصل به یك قاب شیشه عینك تشكیل شده است.

بخش پیوندی سیستم الگوهای تصویری را به سیگنالهای محرك و تفسیر شوند تبدیل می‌كند و دیتا و انرژی توسط یك خط ارتباطی تله متریك به بخش پیوندی منتقل می‌شوند. سپس سلول‌های عصبی (نورون‌ها) داخل چشم مطابق با تصاویر گرفته شده تحریك می‌شوند.

سلولهای سالم به وسیله الكترودهای محرك سه بعدی كه در برابر شبكیه مانند میخ‌های تزئینی كوچك قرار گرفته‌اند، امتداد پیدا می‌كنند.

تا زمانی كه هیچ آسیبی به اعصاب نوری وارد نشده باشد، سیگنالی بصری می‌تواند درست مثل فرایندی كه در چشم سالم اتفاق می‌افتد، به مغز فرستاده شوند.

این دانشمندان می‌گویند : برای افراد نابینا این ابداع گام بسیار مهمی است.

پس از سال‌ها نابینایی، این بیماران توانستند نقطه‌هایی از نور یاالگوهای ژئومتریك را مشاهده كنند و این امر بستگی به آن دارد كه سلول‌های عصبی آنها تا چه حد تحریك شوند.

بودجه این پروژه از سوی وزارت آموزش و تحقیقات آلمان تعیین شده است.

پژوهشگران این پروژه خاطر نشان كردند: وقتی سیستم پروتز چشمی در نهایت به طور بی سیم فعال شده و قابلیت كنترل از راه دو را پیدا كرد، به نقطه عطف مهمی در تحقیقاتمان دست پیدا كردیم.

آنها می‌گویند: پیش از این كه پروتز پیوندی بتواند بدون هر نوع اتصال خارجی سیمی فعال شود، كارها و بررسی‌های مفصلی انجام شد كه همه آنها ضرورت داشت.

به تدریج طراحی‌های انجام شده روی كره بیونیك چشم كوچك و كوچكتر شد و از موادی با انعطاف پذیری بیشتر و قوی‌تر با قدرت بازده بالاتر ساخته شد تا این كه بالاخره قسمت كاشتنی به طور كامل در چشم قرار گرفت.

گفتنی است، دانشمندان مخترع این چشم بیونیك برای طرح ابداعی خود برنده جایزه جوزف دون فرانهوفر 2008 شدند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha